همشهری آنلاین: نعمت‌الله فاضلی گفت: به دلیل نداشتن پشتوانه ساختارهای سیاسی، حزبی و مدنی قدرتمند و فقدان رقابت‌های جدی فراگیر حزبی در حوزه سیاست‌مان، سیاست را به حوزه نمایشی تقلیل داده‌ایم و این رسانه‌ها هستند که کمک می‌کنند تا سیاست نمایشی‌تر شود.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر نعمت الله فاضلی در نشست «ارتباطات سیاسی؛ مسائل داخلی، چشم‌اندازهای جهانی» که شنبه 27 بهمن ماه همزمان با روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: من فکر می‌کنم ارتباطات بویژه رسانه‌های مجازی در جامعه امروز ما در سطوح مختلفی نه تنها موجب گرمای تعاملات سیاسی نشده و نمی‌شوند بلکه بالعکس در لایه‌های مختلف گروه‌های اجتماعی، این رسانه‌ها به نوعی دست‌اندرکار نوعی سیاست‌زدایی، غیر سیاسی کردن، نوعی سطحی کردن امر سیاسی، نمایشی ساختن سیاست، غیر حرفه‌ای کردن امر سیاسی و باز داشتن افراد و گروه‌ها به حوزه عمومی شده‌اند.

وی افزود: رسانه‌ها بویژه رسانه‌های الکترونیک و البته تلویزیون به شکل‌های مختلفی از ورود و تمرکز گروه‌های اجتماعی مختلف بر حوزه سیاستگذاری دولتی یعنی آنجا که دولت برنامه‌ریزی می‌کند و بودجه تخصیص می‌دهد و در زندگی اجتماعی مداخله می‌کند، مانع می‌شوند.

فاضلی با بیان تعریف حوزه عمومی به عنوان حوزه‌ای فراتر از سیاستگذاری دولتی و به عنوان جایی که مردم درباره منافع، ارزش‌ها و خیرها و خوبی‌های مشترک‌شان و درباره سرنوشت جمعی‌شان گفت‌وگو می‌کنند، خاطرنشان کرد: رسانه‌های الکترونیک به طور خاص مانعی بر سر مشارکت جدی و واقعی مردم در این حوزه‌ها هستند.

وی افزود: استفاده عمومی مردم از اینترنت در جامعه امروز ایران، استفاده‌های سیاسی نیست یعنی به منظور کسب اخبار سیاسی و مشارکت در بحث‌های عمومی نیست؛ به همین دلیل وقتی مسئولان خبرهای مهم و تکان دهنده‌ای را می‌گویند، اتفاق خاصی در جامعه نمی‌افتد. مردم خیلی خونسرد گوش می‌کنند و خیلی خونسرد هم فراموش می‌کنند. چون مردم برای هدف‌های شخصی یا تولید لذت یا برای خود بیان‌گری و ابراز هویت شخصی‌شده و برای هدف‌های غیر از ارزش‌های مشترک و دستور کارهای جمعی از روزنامه و اینترنت استفاده می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهارنظر کرد: رسانه‌ها و بویژه رسانه‌های الکترونیک به طور گسترده‌ای تلاش می‌کنند با توجه به تکثر کانال‌ها، بی‌نهایت شدن مجاری اطلاع‌رسانی، گستردگی و تنوع بی‌انتها و در عین حال تنوع پر از تضاد و تعارض جامعه امروز، جامعه را تجزیه کنند و به اشکال مختلفی امکان تمرکز بر روی مسئله یا دستور کار را از ما می‌گیرند.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: مسئله سیاست دارد نمایشی می‌شود به این معنا که خیلی از امور سیاسی به مجموعه تصاویر و خبرهایی تقلیل پیدا کرده‌اند که ممکن است واقعی هم نباشند. این مسئله بخصوص در ساختارهای اجتماعی که احزاب و رقابت سیاسی و ساختارهای کاملا دموکراتیک و دموکراسی موثر و واقعی سست است بسیار اهمیت دارد.

کد خبر 259681
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز