همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ارزیابی ایمنی راه های استان ها از جمله علایم، شانه ها و دیگر موارد اعلام کرد: مدیریت هوشمند جاده ها امسال در سراسر کشور به منظور ایمن سازی جاده ها اجرایی می شود.

عباس آخوندی

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی که در نشست اساتید و دانشگاهیان استان گلستان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان سخن می گفت، با اشارهبه اینکه کشور باید دچار یک بی نظمی اجتماعی از جمله در نحوه رانندگی، توسعه شهری،حمل ونقل، عدم رعایت ضوابط و قوانین شهری است، یادآور شد: دانشگاه باید نقش مهمی در برگرداندن نظم در جامعه دارند و بذر این ایده و اندیشه باید در دانشگاه پاشیده شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت ساخت و ساز در شهرهای کشور بیان کننده سبک زندگی سنتی یا مدرن نیست و فاقد ارزش است که باید نسبت به این وضعیت در دانشگاه ها نقد صورت گیرد.

وی گفت: واقعیت خارجی نشان می دهد هزاران میلیارد تومان که در حوزه ساخت و ساز شهری هزینه می شود نهایتا فاقد ارزش بنیادین معماری است و چه کسی باید به فروش ضوابط اعتراض کند و اگر دسترنج شهرسازی یکباره زیرپا گذاشته شود چه کسی باید اعتراض کند؟

آخوندی با طرح این سوال که سرپیچی از مقررات کجا باید نقد شود، تصریح کرد: با اساتید دانشگاه موافقم که اقدامات بنیادین در حوزه نظم اجتماعی باید صورت گیرد و نظم در جامعه از طریق اداری شکل نمی‌گیرد و نیازمند رویکرد ملی و اندیشه است که باید در ذهن افراد جامعه بنشیند و تبدیل به خواسته ملی شود.

وی ادامه داد: بسیاری از طرح های اجرایی و عمرانی به جای اینکه در دست کسانی باشند که خلق زیبایی وعاطفه کنند در دست سوداگران است که این با دستور حل نمی شود بلکه باید به خواسته‌ای اجتماعی تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه در کشور نظام های محلی اختیار ندارند، تصریح کرد: اگرچه شهرداری ها توسط شوراها انتخاب می شوند اما تحت سیطره سیاسی هستند و علاوه بر آن مدیریت شهری از عدم یکپارچگی رنج می برد.

وی افزود: با مدیریت چندگانه در یک سرزمین مواجه هستیم و بخش عمده ای از تخلفات و حاشیه نشین ها در مرز هایشهری اتفاق می افتد که باید مدیریت یکپارچه سرزمینی بازنگری شود زیرا که مدیریت های چندپاره از هم گسیخته موجب ناهنجاری های اجتماعی می شود و علاوه بر راه حل قانونی نیاز به اندیشه دارد.

آخوندی تاکیدکرد: مفهوم مدیریت محلی و مالیه محلی باید شکل بگیرد و مافاقد نظام مالیه محلی هستیم و باید مفهوم محل را که نشان دهنده هویت است به عنوان لایه ای از مدیریت حفظ کنیم در حالی که ما ممدیریت محلی و سرمعمار شهر و دفتر معماری شهری نداریم که نگران تحولات معماری شهری باشد.

وی در پاسخ به سؤالات ذکرشده توسط اساتید و دانشگاهیان استان گلستان در خصوص انجام تحقیقات در حوزه راه و شهرسازی اظهار داشت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دارای پنج پژوهشکده است و در استان ها می توانیم اساتید وابسته به مرکز تحقیقات داشته باشیم تا به امور پژوهشیمربوط به استان بپردازد و پیشنهاد می کنم طرح جامع حمل ونقل استان گلستان، حمل نقل ترکیبی و طرح ایمنی سازی جاده های این استان می تواند به عنوان پروژه های تحقیقاتی مورد بررسی قرار گیرد.

آخوندی یادآور شد: وظیفه مهندس ناظر غیر از اجرا، نظارت است و از مهندسی، اجرا را می خواهیم؛ در حالی که در حال حاضر فکر می کنند مهندس ناظر است و کس دیگری انجام دهنده کار است. در این زمینه لازم است دفتر مهندسی ساختمان با قبول تمام مسئولیتها از گرفتن مجوز تا ساخت کامل شکل بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسائل زیست محیطی و پروژه های راه وشهرسازی در استان گلستان مذاکره با محیط زیست را مطرح کرد.

در نشست وزیر راه و شهرسازی با اساتید و دانشگاهیان به موضوعاتی از قبیل لزوم توجه به معماری بومی و اسلامی، توجه به بافت قدیمی گرگان، توسعه حمل ونقل ریلی، مدیریت شهری ضعیف با ساخت و سازهای غیر مهندسی، ایجاد شعبه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، توجه به مطالعات زیست محیطی در طرح های راه وشهرسازی، جایگاه معماران در ساخت و سازهای شهری،تسریع در ایجاد بانک اطلاعات تصادفات در کشور، لزوم ایجاد مجتمع خدمات رفاهی، کاربری های غیر استاندارد در کنار جاده ها و لزوم توجه به مدیریت ارزش در پروژه ها پرداخته شد.

وزیر راه وشهرسازی در سفر به استان گلستان علاوه برشرکت در نشست اساتید و دانشگاهیان استان گلستان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، از جاده آق قلا به اینچه برون و پایانه های مرزی ریلی و جاده ای اینچه برون، بیمارستان 320 تختخوابی در حال ساخت آیت الله طاهری گرگان و بافت فرسوده گرگان بازدید و در نشست تشکل های حرفه ای حوزه راه وشهرسازی و اساتید دانشگاه شرکت کرد.

کد خبر 258878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز