چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سینما «آسیا» در تقاطع جمهوری – ولیعصر به مجتمع فرهنگی‌، تجاری‌، سینمایی تبدیل می‌شود.

سینما

به گزارش ایسنا، محمدرضا فرجی مدیرامور سینماهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این سینما مدت‌ها به دلیل مشکلات خرابی تعطیل شده است و امکان بازسازی ندارد و مالکان آن تصمیم گرفته‌اند‌ آن را به یک مجتمع فرهنگی‌، تجاری‌، سینمایی تبدیل کنند.

وی در عین حال یادآور شد: با توجه به اینکه این سینما چند مالک دارد، موضوع ساخت آن هنوز نهایی نشده است.

عباس بهارلو مورخ سینما درباره این سینما گفت: سینما «آسیا» با ظرفیت 962 صندلی با درجه کیفی یک، در سال 1337 توسط "یزقل شبان" تأسیس شد که در اوایل دهه 40 به "برادران اخوان" فروخته شد.

وی افزود: این سینما در سال 1348 به شرکت تماشا "واگذار" شد که سهام‌داران اصلی آن دو هندی به نام‌های "امرلال هندوجا" و "نارانداس بگواندلاس" بودند که به عنوان واردکننده فیلم در ایران مشغول به کار بودند.

بهارلو خاطرنشان کرد:"محمدعلی فردین" هم در این شرکت شریک بود که مشارکت تا سال 51 ادامه پیدا کرد و کلیه سهام به "هندوجا" واگذار شد.

با بازگشت "هندوجا" به هند سرپرستی این سینما به "عطاخان" واگذار شد که از بعد از انقلاب با ظرفیت 950 نفر در سالن اصلی و 390 نفر در بالکن ادامه فعالیت داد.

این مورخ ادامه داد: این سینما به دلیل سال‌ها تعطیلی که به طبع رفتن "هندوجا" پیش آمد، آسیب زیادی دید و تا روز آخر مورد بازسازی قرار نگرفت.

کد خبر 258719
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز