چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

دولت ژاپن آمادگی خود را برای اجرای ۲پروژه حفاظت از مدیریت اکولوژیک جزیره قشم و مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی خلیج‌فارس اعلام کرد.

خلیج فارس


آنطور که رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه مراسم امضای سند همکاری دولت ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه به ایرنا گفته است؛ دولت ژاپن در راستای همکاری‌های بین‌المللی خود، اجرای این دو پروژه زیست‌محیطی بین‌المللی در ایران را عهده دار شده است.

مجید شفیع پور، میزان بودجه تخصیصی به این پروژه‌ها را بین 5تا 50میلیون دلار اعلام کرد و گفت:میزان اعتبارات به پیشرفت کار بستگی خواهد داشت.

شفیع پور پیش‌بینی کرد که با توافقات صورت گرفته، سند همکاری و اجرای این پروژه‌های زیست‌محیطی تا یک‌ماه آینده به امضای طرف ایرانی (سازمان حفاظت محیط‌زیست) و ژاپن برسد.

آکیرا چیبا، کاردار سفارت ژاپن در تهران هم در مراسم امضای سند همکاری دولت ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه گفت: امضای این سند همکاری به دیدار دکتر روحانی، رئیس‌جمهور ایران با نخست‌وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برمی‌گردد که بعد از آن نیز موضوع احیای دریاچه ارومیه در دیدار وزیران امورخارجه ایران و ژاپن مطرح و پیگیری شده است.

به گفته وی، دولت ژاپن از دولت ایران در زمینه‌های زیست‌محیطی از طریق جایکا حمایت جدی کرده است و با همکاری برنامه توسعه ملل متحد UNDP نیز این تعاملات را دنبال خواهد کرد.جایکا نام یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که در زمینه توسعه به دولت ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

کاردار سفارت ژاپن در تهران همچنین به امضای سند همکاری میان وزیر محیط‌زیست کشورش و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در هفته‌های گذشته اشاره کرد و گفت: طرفین از طریق امضای این سند همکاری، روابط دوستانه خود را تحکیم بخشیدند.

وی همچنین وضعیت وخیم دریاچه ارومیه را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد این دریاچه از طریق پروژه همکاری ژاپن احیا شود و مردم این منطقه از زندگی بهتری برخوردار شوند.

مراسم سند امضای همکاری دولت ژاپن برای احیا ی دریاچه ارومیه با حضور گری لوئیس هماهنگ‌کننده ملل متحد و نماینده برنامه توسعه ملل متحد UNDP در ایران برگزار شد و براساس سند تبادل شده، دولت ژاپن کمکی به مبلغ یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داد.

کد خبر 258716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز