مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل جدید سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به تفاهمنامه در آستانه امضا بین این سازمان و وزارت راه و شهرسازی گفت: پیش بینی می کنیم در سال جاری ۵۰ هزار واحد نوسازی در شهر تهران صورت بگیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، عبادالله فتح اللهی در نشست خبری گفت: بنا به اطلاعات طرح جامع تهران، این شهر 64 هزار هکتار مساحت دارد که 32 هزار 68 هکتار آن در بافت‌های فرسوده واقع شده است.

مدیر عامل سازمان نوسازی اضافه کرد: بر اساس سرشماری سال 85، تهران 8 میلیون نفر جمعیت دارد که یک و نیم میلیون نفر آن در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که این میزان سه برابر ظرفیت مسکونی این بافت‌ها است. همچنین از 920 هزار پلاک تهران 206 هزار پلاک فرسوده داریم که معادل 22 درصد کل پلاک‌های شهر است. البته مطالعاتی برای تدقیق آمار بافت فرسوده صورت گرفته که از آنجا که هنوز مصوب نیست، اعلام کردن آن بار حقوقی دارد.

وی در ادامه گفت: بنا به قوانین نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، دولت و شهرداری موظفند سالانه 10 درصد بافت‌های فرسوده را نوسازی کنند که در این راستا هم شهرداری و هم دولت زحماتی را متحمل شده‌اند، اما از آنجا که شهرداری به شهروندان نزدیکتر است و توسط منتخبان مردم در شورای شهر هدایت می‌شود، از سال 82 به بعد شاهد سیر صعودی در اقدامات شهرداری در حوزه تسهیلات و مشوق‌های نوسازی هستیم.

منطقه 17 موفق‌ترین در نوسازی

مدیر عامل سازمان نوسازی در ادامه گفت: منطقه 17 در بین مناطق تهران در زمینه تجمیع و نوسازی از همه موفق تر بوده و چهره این منطقه کاملا دگرگون شده است. مناطق 9، 10، 15، 18 و 20 نیز از مناطقی بوده‌اند که حجم گسترده بافت فرسوده و تعاملات اجتماعی و فرهنگی شهرداری، مردم آن را وارد پروسه نوسازی کرده و کارنامه خوبی در این مناطق داریم که بعضا تبدیل به الگوی ملی شده اند و کلانشهرها با بازدید از آنها برای نوسازی در شهر خو الگوبرداری می‌کنند.

وی همچنین گفت: یکی از مشوق‌های طرح تفصیلی که با ابلاغ شهرداری در شهر عملیاتی شد، بحث تشویق تجمیع بود، زیرا ریزدانگی یکی از ویژگی های بافت های فرسوده است و تجمیع در نقطه مقابل آن قرار دارد. بر این اساس، در سال 87 تجمیع تنها 2 درصد از پروانه های بافت های فرسوده را در کل شهر به خود اختصاص می داد، اما در سال 92 این میزان به 51 درصد رسیده است.

یکی از وزرای مسکن در هیات مدیره نوسازی

فتح اللهی در توضیح بیشتر گفت: در این راستا تعاملات خوبی با وزارت راه و شهرسازی داشته ایم که در پی آن، یکی از معاونان وزیر در هیات مدیره سازمان حضور خواهد داشت تا بتوانیم از امکانات وزارتخانه نیز برای تسریع فرایند نوسازی استفاده کنیم.

وی درباره این امکانات گفت: پیش بینی می کنیم که امسال 50 هزار واحد وام ویژه بافت های فرسوده در تهران داشته باشیم. دولت درباره بافت های فرسوده تابع مصوبات مجلس است و تا کنون این تصور وجود داشت که تهران نیازی به کمک در زمینه احیای بافت های فرسوده ندارد، این در حالی است که هزینه نوسازی در تهران بسیار بیشتر از شهرهای دیگر است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران سپس با اشاره به تعاملات برقرار شده با وزارت راه و شهرسازی گفت: ایزدی و حناچی در وزارت راه بیشترین همکاری را با ما دارند و در همین راستا، تفاهم نامه ای را با وزارتخانه در آستانه امضا داریم تا امکانات شهرداری، مردم و دولت در یک ستاد به نام سازمان نوسازی به طور متوازن و هماهنگ متمرکز شود و امیدواریم این اتفاق، جهشی را در نوسازی بافت های فرسوده رقم بزند و این کار به مصداقی برای مشارکت و مدیریت جهادی تبدیل شود.

مدیر عامل سازمان نوسازی در پایان گفت: دولت ها در زلزله ها و حوداث گوناگون از بابت بافت های فرسوده متحمل هزینه های سنگین می شوند، اما رویکرد ما این است که این هزینه ها را در حیات مردم صرف کنیم. به همین دلیل، اقدام در نوسازی نقش بهداشت را دارد که می تواند از درمان و حوادث پیشگیری کند.

در ادامه جلسه فتح اللهی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عوارض متفرقه که از ساکنان بافت های فرسوده دریافت می شود، گفت: از آنجا که کیفیت زندگی برای ما مهم است، در ارائه جواز ساخت و ساز در بافت فرسوده،‌ تراکم‌های استاندارد طرح تفصیلی را دنبال می کنیم. اما کسانی که در بافت های فرسوده می خواهند بارگذاری بیش از استاندارد طرح تفصیلی داشته باشند، باید هزینه های متفرقه را بپردازند. البته با گفتگوهای صورت گرفته با معاونت شهرسازی این بند اصلاح شده و قصد داریم مطابق طرح تفصیلی پیش برویم.

وی ادامه داد: البته از آنجا که پارسل بندی بافت فرسوده استاندارد نیست،‌ بعضا شورای معماری به موضوع ورود کرده و تراکم 60 درصد را حتی به 100 درصد افزایش می دهد، اما این اتفاق تنها در مورد استثنائات رخ می دهد.

ارائه 200 هزار تسهیلات وام نوسازی

فتح اللهی با بیان اینکه تا کنون حدود 30 درصد بافت های فرسوده تهران نوسازی شده، گفت: امسال برای کل کشور حدود 200 هزار تسهیلات وام نوسازی پیش بینی شده است.

وی درباره فعالیت های سازمان نوسازی در مناطق گفت: ما دو تبصره در لایحه بودجه امسال داریم که یکی از آنها،‌ یعنی تبصره 48 ناظر به روابط سازمان نوسازی با شهرداری های مناطق است. به همین منظور، 56 دفتر تسهیل گری خدمات نوسازی در شهرداری های مناطق دارای بافت فرسوده مستقر شده اند و به دنبال برقراری این ارتباط هستیم. فعالیت این دفاتر در برخی موارد به اقداماتی مثل تعریض معابر و بهسازی آنها برمی گردد که شهرداری راسا در مورد آنها اقدام می کند و در برخی موارد، به تشویق مردم برای دریافت مجوز برمی گردد.

مدیر عامل سازمان نوسازی همچنین درباره مداخله مستقیم سازمان در پروسه نوسازی گفت: سازمان دو نوع مداخله دارد؛ اول پروژه های محرک نوسازی که در فضای باز حواشی بافت های فرسوده به منظور تحریک،‌ تشویق و الگوسازی برای نوسازی اجرا می شود که این پروژه ها از سال 84 در سازمان پیگیری شده است. در این راستا، سازمان 2 میلیون متر مکعب در دست ساخت دارد که شامل 9 هزار واحد می شود. از این میزان 2500 واحد تحویل شده و باقی در حال تحویل و یا آماده سازی است.

فتح اللهی تاکید کرد: با این حال، سیاست ما مداخله مستقیم در فرایند نوسازی نیست و تنها این پروسه را مدیریت می کنیم و اجرا را به بخش خصوصی واگذار می کنیم. رویکرد ما، نوسازی از طریق مردم است و قصد محدود کردن فعالیت های اجرایی خود را داریم تا بتوانیم به عنوان ستاد نوسازی فعالیت کنیم.

وی در ادامه به طرح مسکن اجتماعی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که مسکن اجتماعی در شهر باید در خدمت بافت فرسوده باشد و به یک و نیم میلیون نفر ساکن بافت فرسوده تعلق یابد. قبلا ادبیات مشترک در این زمینه بین دولت و شهرداری وجود نداشت و دولت مسکن مهر را در خارج از شهر و در زمین های زراعی دنبال می کرد. اما اکنون این رویکرد عوض شده و دولت قصد ساخت مسکن اجتماعی در شهر را دارد.

کد خبر 258489
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز