همشهری آنلاین: فیزیکدان مشهور بریتانیایی با بررسی جنجالی‌ترین فیلم علمی‌تخیلی که بر پرده‌های سینماهای آمریکا درحال نمایش است، از هوش مصنوعی به عنوان یکی از خطرهای بزرگ آینده بشریت نام برده است.

استفان هاوکینگ

براساس گزارش ایندیپندنت، استفان هاوکینگ،‌ فیزیکدان مشهور بریتانیایی و برنده نوبل فیزیک در مطلبی به نقد و بررسی فیلم تعالی با بازی جانی‌دپ و مورگان فریمن پرداخته‌است. هاوکینگ در این مطلب که در ایندیپندنت منتشر شده‌است، به بررسی زوایای مختلف هوش مصنوعی و توسعه آن در جامع بشر پرداخته‌ است:

درحالی‌که فیلم پرفروش تعالی (Transcendence) با بازی جانی‌دپ ومورگان فریمن بر پرده سینماهای آمریکا پخش می‌شود، فیلمی که در آن به تقابل چشم‌آندازهای آینده بشریت پرداخته شده‌ است، متصور شدن ماشین‌های فوق هوشمند به عنوان بخشی از جهانی علمی‌تخیلی بسیار وسوسه‌کننده‌ است، اما این تصور یک اشتباه است، اشتباهی که می‌تواند بدترین اشتباه در طول تاریخ بشریت باشد.

جانی دپ

پژوهش‌ها در زمینه هوش مصنوعی امروزه رشدی سریع دارد، قابل‌توجه‌ترین موفقیت‌های این حوزه پژوهشی نیز خودروهای بدون‌راننده، ابررایانه‌ای که توانست هوش انسان را مغلوب کند، و سیری، دستیار دیجیتالی مشهور گوشی‌های آی‌فون هستند. این دستاوردها در برابر آنچه دهه‌های آینده برای انسان به ارمغان خواهد آورد، بسیار ناچیز خواهد بود.

فواید این دستاوردها بسیار قابل‌ توجه است، همه آنچه بشر در اختیار دارد محصول هوش انسان است، پس پیش‌بینی دستاورد‌های انسانی زمانی که این هوش به‌ واسطه ابزار‌های هوش‌ مصنوعی چندبرابر شود، قابل تصور نخواهد بود، ابتدایی‌ترین دستاورد‌های چنین هوشی می‌تواند ریشه‌کنی جنگ‌ها،‌بیماری‌ها و فقر در جهان باشد. موفقیت در ایجاد هوش مصنوعی می‌تواند بزرگترین رویداد تاریخ بشریت باشد.

متاسفانه این رویداد همزمان می‌تواند آخرین رویداد بزرگ تاریخ بشریت نیز باشد، مگر اینکه مهار کردن خطرات ناشی از آن را بیاموزیم. در آینده نزدیک، ارتش‌های جهان به سیستم‌ سلاح‌های خودکار مجهز خواهند شد که از قابلیت نابودی هدف برخوردارند، در پی آن سازمان ملل و دیده‌بان حقوق بشر باید قطعنامه‌ای را برای ممنوعیت استفاده از چنین سلاح‌هایی صادر کنند. در آینده‌ای کمی طولانی‌تر، براساس آنچه اریک برینژولفسون و اندرو مک‌کافی در کتاب عصر ثانویه ماشین مطرح کرده‌اند، هوش مصنوعی اقتصاد را متحول ساخته و ثروت و جا‌به‌جایی عظیمی را برای انسان‌ها هدیه خواهد آورد.

در آینده دور، هیچ محدودیت بنیادینی در دستاورد‌های این هوش وجود ندارد: هیچ قانون فیزیکی وجود ندارد که بتواند مانع سازماندهی ذرات به شیوه‌ای پیشرفته‌تر از ذرات در مغز انسان شود، به این شکل قدرت محاسباتی ذرات از مغز انسان بالاتر خواهد رفت. دوران گذاری انفجاری در پیش‌رو است، اگرچه شاید در فیلم‌ها متفاوت نمایش داده شوند: همانطور که آیروین گود در سال 1965 متوجه شد، ماشین‌های مجهز به هوش فراانسانی می‌توانند به صورت مداوم طراحی خود را بهبود بیشتری ببخشند و به تدریج مفهوم تکوینی، و آنچه در فیلم جدید تعالی نامیده می‌شود را عینیت ببخشند.

چنین ماشینی می‌تواند بر بازارهای تجاری انسان‌ها غلبه کند، از تحقیقات علمی انسانی پیشی بگیرد، کنترل سران جهان را به دست گرفته و سلاح‌هایی تولید کند که انسان حتی قدرت درک آن را ندارد. درحقیقت، اثر کوتاه‌مدت هوش مصنوعی به این بستگی دارد که چه‌کسی کنترل آن را در دست دارد و در طولانی مدت، بحث برسر این است که آیا این هوش قابل کنترل است؟

با توجه به خطرها و فواید غیرقابل‌تصوری که هوش مصنوعی می‌تواند داشته باشد، انتظار می‌رود که متخصصان تمامی تلاش خود برای اطمینان از دستیابی به بهترین و امن‌ترین نتیجه را به‌کار بسته‌ باشند...درست است؟ درست نیست. اگر تمدنی فوق‌ پیشرفته پیامی با این مضمون "ما تا چند دهه دیگر می‌رسیم" برای زمین ارسال کند، شاید انسان با آغوش باز به استقبال آن‌ها نرود، اما اگر کنترل به دست هوش مصنوعی باشد، این اتفاق خواهد افتاد.

اگرچه انسان بهترین یا بدترین رویداد‌های تاریخ بشریت را در پیش رو دارد، تحقیقات بسیار محدودی در چند موسسه محدود از قبیل مرکز خطرات وجودی دانشگاه کمبریج، موسسه آینده بشریت، موسسه تحقیقات هوش ماشینی و موسسه حیات آینده، به موضوع هوش مصنوعی و خطرات احتمالی آن اختصاص یافته‌است، این در حالی است که همه ما اکنون باید از خود بپرسیم برای بهبود شانس بهره‌برداری از فواید و پیشگیری از خطرهای احتمالی این تکنولوژی چه‌باید کرد؟

کد خبر 258206
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز