همشهری آنلاین: پنجاه و سومین نشست از مجموعه نشست‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با موضوع "به سوی توسعه پایدار و توسعه شهری کل‌نگر" برگزار شد.

نشست شرکت عمران و بهسازی شهری

در این نشست که با استقبال اساتید و دانشجویان رشته معماری برگزار شده بود ابتدا محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری به معرفی مهمان این نشست پرداخت.

او گفت: راسم بدران استاد معماری برجسته در خاورمیانه و اهل فلسطین هستند و دکتر نادر اردلان هم از اساتید برجسته این فن هستند.

توجه به سنت و گذشته

سپس با نشان دادن اسلاید ساختمانهایی که راسم بدران ساخته بود، مترجم راسم بدران گفت: او در بسیازی از مسابقات معامری جهان شرکت و برنده شده است و ویژگی معماری او توجه به مردم وحقوق شهروندان است.

بدران ادامه داد:موضوع اصلی کارم ن طبیعت،توجه به سنت و گذشته است تا فضای قابل زندگی در مقیاس انسانی خلق کند.

او افزود: من مخالف خدشه در زندگی عمومی مردم به بهانه بهره گیری از جنبه های تکنولوژیک و یا هندسه های مخدوش هستم این درحالی است که متاسفانه در شهرها فضای عمومی در حال کم شدن است.

این استاد معماری گفت: این نشست با موضوع "به سوی توسعه پایدار و توسعه شهری کل‌نگر" است و من در مورد موضوع‌ شهری و نه تهدیدات شهری صحبت می کنم.

او با بیان اینکه من وقتی مسجد طراحی می کنم شما احساس نمی کنید که او تنها یک مسجد است گفت: مسجد در طراحی من یک فضای عمومی است و چون منظور از مسجد، جمع کردن افراد است آنها همیشه حضور دارند و من آنها را در ساخت و طراحی در نظر می گیرم.

بدران گفت: ساخته های من مانند یک موجود زنده همیشه در حال تکمیل شدن هستند و پس از ساخت رها نمی شوند.

او گفت: عموما ما در شهرهای مدرن کمتر لبخند می‌زنیم و به فضایی که در آن هستیم، توجه نمی‌کنیم اما در فضاهایی با معماری عمومیِ شهری شادتر خواهیم بود.

او تاکید کرد: شهرها باید برای پیاده روی افراد آماده باشند و باید حقوق شهروندی همه را در نر گرفت.

او افزود: من دوست ندارم جایی که طراحی می کنم تنها برای افراد پولدار و ثروتمند باشد بلکه همه باید احساس راحتی کنند.

این استاد معماری ادامه داد: من معتقدم که شهر و مکانهای آن باید بر روی افراد تاثیرگذار باشد.

او با نشان دادن طرحهای معماری خود بر حقوق شهروندی در مکانهای عمومی تاکید کرد و گفت: ساختمان هم جان دارد و باید با حضور مردم بر روح آن دمید.

او ادامه داد: توجه به حقوق شهروندی در معماری جدید بسیار الزامی است.

منشور حقوق اسکان

در ادامه، نادر اردلان طراح و نظریه پرداز سخنرانی کرد. او به همکاری با یان مک هارگ که کتاب طراحی با طبیعت را نگشته است اشاره کرد.

او ادامه داد: چهار سال تا پنج سال همکاری من با او تجربه هیجان آوری بود که نتیجه آن یک ماموریت برای او در اداره محیط زیست به او و ماموریتی برای طراحی پارک محیط زیستی در تهران شد.

او در این نشست به سند منشور حقوق اسکان اشاره کرد و گفت: من هم معتقدم که طراحی مسکن‌ها با در نظرگیری حفظ و بقای فضاها، لزوم وجود محدودههای پیادهروی در نواحی شهری وهماهنگ‌سازی معماری با محیطهای بومی از اهدافی است که باید در طراحی مکان‌های زندگی مردم مورد توجه واقع شود.

او گفت: متاسفانه موضوع حقوق شهروندان در معماری جدید کمتر دیده شده و این تنها مختص کشور ما نیست بلکه در کشورها توسعه یافته هم چنین است.

اردلان تاکید کرد: باید در بافتهای فرسوده که نوسازی می شوند بیشتر حقوق شهروندی و شرایط اسکان را در نظر گرفت.

به روز رسانی منشور حقوق اسکان

در پایان این نشست هم دکتر محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: مقررات و ضوابطی برای طراحی‌های مناسب فضاهای اسکان در حال تدوین است که بیشتر بر بافت های فرسوده تاکید دارد.

او ادامه داد: امیدوارم با جلوگیری از هدر رفتن منابع، کاهش نابسامانی‌هایی که محیط شهری از آن رنج می‌برد و طراحی مناسب بر اساس مقررات، کشوری آباد، شهرهایی به سامان و محیطی امن برای دستیابی به زندگی بهتر را تجربه کنیم.

ایزدی سپس به تهیه سند «منشور حقوق اسکان» اشاره کرد و گفت: نگارش آن در سال ۱۹۷۳ توسط نادر اردلان انجام شده که بی‌شک بروز رسانی این سند با توجه به نیازهای روز جامعه الزامی است.

شهروندان

کد خبر 258007
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز