چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

صبح روز گذشته ، مصلای بزرگ تهران میزبان مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه کتاب در دولت جدید بود.

رئیس جمهور-افتتاح نمایشگاه کتاب

حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای سخنان خود در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این رویداد مهم فرهنگی را به اصحاب فرهنگ و همه فعالان و آفرینندگان آثار، ناشران و عرضه‌کنندگان کتاب تبریک گفت.

دولت نیازمند ارشاد است

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود به مواردی چون لزوم حفظ حرمت اهل قلم و اندیشه، تضمین امنیت و آزادی آفریننده، ناشر و عرضه‌کننده، جایگاه نقد و سانسور و توجه دولت به فرهنگ مقاومتی در کنار اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ممیزی وجدان عمومی را بالاترین درجه ممیزی دانست. دکتر روحانی در پایان با بیان اینکه همه دولت‌ها نیازمند ارشاد صاحبان فرهنگ هستند، افزود: صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند و خود باید دیگران را ارشاد کنند که آنها فرهنگ و ارزش‌های جامعه را به خوبی حفظ خواهند کرد.

تقدیر از ناشران برگزیده

رئیس دولت یازدهم پیش از سخنرانی از ناشران برتر و برگزیده سال 92تقدیر کرد. فهرست ناشران برتر در 3گروه ناشران برگزیده، ناشران شایسته تقدیر و ناشران برگزیده بخش ویژه اعلام شد که ناشران برگزیده عبارتند از نشر سخن (علی‌اصغر علمی)، نشر جامعه‌نگر (مرتضی زینعلی)، نشر افق (رضا هاشمی‌نژاد)، محراب قلم (عبدالعظیم فریدون)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (علیرضا حاجیان‌زاده)، مؤسسه بوستان کتاب (اسماعیل اسماعیلی) و سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی (محمد سلگی). در بخش ناشران شایسته تقدیر هم از دلیل ما (یدالله سعدی)، جمال (علیرضا سبحانی‌نسب)، مرسل (حسینعلی پورمدنی) و براق (صفا امیری) تقدیر شد و ناشران برگزیده بخش ویژه هم عبارتند از آموت (یوسف علیخانی)، علوم رایانه (عین‌الله جعفرنژاد)، سفیر اردهال (سیدحسین عابدینی)، تضامنی حتمی (رضا حتمی)، آثار هنری متن (علیرضا اسماعیلی)، میزان (عباس شیری)، مینوی خرد (پروانه شعبانی صمغ‌آبادی)، عصر داستان (محمد حسنی) و فرهنگ معاصر (داوود موسایی).

ابهام در تقدیر از یک ناشر

وجود نام انتشارات جهاد دانشگاهی در بخش ناشران برگزیده همزمان با حضور سلگی در سمت مدیریت کمیته انتخاب ناشران برگزیده سال 92ابهام‌هایی به‌وجود آورد که در نهایت منجر به صدور یک بیانیه بلندبالای 3هزار کلمه‌ای برای رفع این ابهام شد؛ بیانیه‌ای که تقریبا به هیچ‌کدام از پرسش‌ها پاسخ نگفت. گرچه سلگی پیش از صدور این بیانیه به مهر گفته بود هیچ اتفاقی نیفتاده و همه چیزطبق آیین‌نامه و ضوابط بوده است.

اصرار بر واگذاری ممیزی

وزیر ارشاد دیگر سخنران مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب بود که‌ درباره‌ عملی شدن پیشنهاد واگذاری ممیزی کتاب‌گفت: ما معتقدیم هیأت نظارت بر ضوابط نشر ضمن رعایت اصول مورد احترام همگان در کشور، آزادی بیان را هم در حوزه کتاب تضمین می‌کند. درباره ممیزی فعلا آیین‌نامه ضوابط نشر و خود قانون نشر کار را به هیأت‌های نظارت بر کتاب واگذار کرده است. ما در ابتدا تلاش کردیم ممیزی قبل از چاپ را به ناشران واگذار کنیم اما خود ناشران با این پیشنهاد مخالفت کردند. ‌به هر حال ما آمادگی داریم تا جایی که می‌توان امر ممیزی را به خود ناشران واگذار کنیم.

همزمانی 2نمایشگاه کتاب

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی از امروز تا 20اردیبهشت ساعت 10تا 20میزبان علاقه‌مندان کتاب است که همزمان بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی در امارات آغاز به‌کار کرده است. این نمایشگاه تا 15اردیبهشت ادامه دارد و 1125ناشر از 57کشور با ارائه بیش از 500هزار عنوان کتاب به 33زبان مختلف شرکت کرده‌اند. در نمایشگاه کتاب ابوظبی 36عنوان کتاب جدید با حضور نویسنده آنها امضا می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 

کد خبر 257883

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز