یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

هفته کارگر به روز سوم خود رسیده است و همایش‌های کارگری با حضور مسئولان اجرایی و تقنینی در سالن‌های بزرگ پایتخت و سایر شهرهای کشور جریان دارد.

دغدغه‌های کارگران اما در سال‌های اخیر نه‌تنها کاهش نیافته که مشکلات دیگری نیز به آن اضافه شده است.امسال در بسته دستمزد سعی شد تا حدودی به معیشت آنها کمک شود اما هنوز با حد متوسط فاصله وجود دارد. برای بررسی مهم‌ترین دغدغه کارگران با ولی‌الله صالحی یکی از نمایندگان کارگران در شورای‌عالی کار گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • در حال حاضر اصلی‌ترین مطالبه کارگران چیست؟

امنیت شغلی بیشتر از سایر خواسته‌ها برای کارگران دغدغه ایجاد کرده است. مشکلاتی نظیر معیشت و تنگناهای آن وجود دارد اما حفظ همین وضعیت برای بسیاری از کارگران دغدغه ایجاد کرده است. معیشت پایدار در اولویت اول برای جامعه کارگری است. وقتی کارگر چنین دغدغه‌ای حین کار نداشته باشد، با شرایط بهتری برای مجموعه خود کار می‌کند و این موضوع در نهایت به رونق اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

  • یکی از دغدغه‌های این روزهای کارگران قراردادهای کوتاه‌مدت است، در این زمینه چه اقدامی صورت‌گرفته است؟

در حال حاضر قراردادهای کوتاه‌مدت در کارهایی که ماهیت مستمر دارند، بسیار آسیب‌رسان است. این آسیب نخستین ضربه خود را به محیط کار وارد می‌کند و منابع با خسارت مواجه می‌شود. نتیجه آن این است که کارفرما در این قراردادها آسیب می‌بیند چراکه وقتی کارگر نداند که بعد از قرارداد کوتاه‌مدت باز هم به‌کار گرفته خواهد شد یا خیر، موجب می‌شود تعلق کافی به محیط کار نداشته باشد و خود را کارگر موقت بداند. قراردادهای موقت برای حفظ منافع کارگر و کارفرما باید جمع‌آوری شود.

  • برخورد با قراردادهای سفید امضا نیز از سوی وزیر کار مورد توجه قرار گرفته، این قراردادها چه آسیب‌هایی وارد کرده است؟

ناهنجاری‌های بازار کار موارد مختلفی دارد که یکی از آنها قراردادهای سفید امضاست که آمار مشخصی از آن در دست نیست چراکه گاهی اوقات کارگران نیز به‌خاطر اینکه از همان شرایط حداقلی محروم نشوند، این ناهنجاری را ابراز نمی‌کنند. در برخی موارد هم پایین‌تر از دستمزد مصوب به کارگر، مزد داده می‌شود که برخورد قضایی با آن می‌تواند هشداری برای متخلفان باشد. در آیین دادرسی هم تغییراتی ایجاد شده که می‌تواند کمک کند. اما در نهایت باید کارفرما بداند که جلب رضایت حداقلی کارگر، لازمه کار است چراکه اگر غیراز این باشد، کارفرما بیشتر ضرر می‌کند.

کد خبر 257582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز