همشهری آنلاین: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی قوه مقننه است که که جایگاه مهمی در ایفای نقش دیپلماسی پارلمانی دارد.

کمیسیون امنیت ملی

براساس آیین نامه داخلی مجلس کمیسیون‌ امنیت ملی نیز همچون سایر کمیسیون‌ها باید با حضور حداقل 19 و حداکثر 23 نماینده تشکیل شود اما در برخی دوره‎های مجلس، این کمیسیون با حضور بیش از 23 نماینده به فعالیت پرداخت.

انتخاب رئیس کمیسیون، نواب رئیس، دبیران اول و دوم و همچنین سخنگوی کمیسیون هر سال با رأی اعضای کمیسیون امنیت ملی انجام می‌شود.

کمیته حقوق بشر، کمیته سیاست خارجی، کمیته امنیت داخلی و کمیته دفاع چهار کمیته‌ای هستند که در زیر مجموعه این کمیسیون به صورت تخصصی به بررسی مسائل مربوط به حوزه اختیارات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌پردازند.

دسن

پرونده‌ها:

دسن

سیاست و روابط خارجى، دفاع، اطلاعات و امنیت حوزه‌های فعالیت کمیسیون امنیت را شامل می‌شوند. وزارتخانه‎های کشور، امورخارجه، اطلاعات و دفاع نیز با توجه به محدوده فعالیت این کمیسیون بیشترین ارتباط را با اعضای کمیسیون امنیت دارند و وزرا موظف هستند به منظور پاسخگویی به سئوالات نمایندگان مردم و همچنین بررسی موضوعات حوزه تخصصی‌شان در این کمیسیون حضور بیابند.

این کمیسیون علاوه بر همکاری با این نهادها و بررسی طرح ها و لوایحی که مربوط به فعالیت این وزارتخانه‌‌ها می‌شود مسئولیت نظارت بر اجرای صحیح قوانین مربوط به این مجموعه‌ها را نیز بر عهده دارد و در صورت لزوم می‌تواند از ابزارهای نظارتی خود مانند سئوال، تذکر و استیضاح برای حفاظت از قانون استفاده کند.

کد خبر 257514
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز