مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از تصفیه ۱۰۵۰مترمکعب شیرابه حاصل از زباله تهران در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه خبر داد.


کریمیان با اشاره به دفع غیربهداشتی و غیراصولی زباله تهران در نیم قرن اخیرو مشکلات ایجاد شده افزود: سازمان مدیریت پسماند همواره با هدف کاهش تولید پسماند و تفکیک آن از طریق آموزش شهروندان و ارتقای سطح فرهنگی آنها در وهله اول و با مدیریت و پردازش صحیح پسماند در مرحله پس از تولید بیش از پیش گام‌های مؤثری در راستای حفظ محیط‌زیست برخواهد داشت. یکی از مهم‌ترین اقدامات که به مدیریت پس از تولید اختصاص دارد، پروژه ساخت تصفیه خانه شیرابه بوده که با همکاری دانشگاه تهران طراحی و توسط این سازمان ساخته شده و هم‌اکنون با ظرفیت اسمی روزانه 1400مترمکعب شیرابه مراکز دفن در حال بهره‌برداری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه پروژه تصفیه شیرابه برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با گذشت یک سال و نیم از راه‌اندازی و بهره‌برداری پروژه تصفیه خانه شیرابه ظرفیت تصفیه‌خانه به 1050مترمکعب در روز رسیده است که در مقایسه با ظرفیت اسمی این پروژه موفق به تصفیه 80درصدی این ظرفیت شده‌ایم. این مسئول شهری در ارتباط با مراحل تصفیه شیرابه در آرادکوه گفت: شیرابه بعد از عبور از واحد آشغال‌گیر (واحد دانه‌گیری) به واحدهای حوضچه بی‌هوازی وارد و پس از افزودن مواد شیمیایی و فعل و انفعالات انجام شده به واحد ته‌نشینی و از آنجا به حوضچه هوازی رفته و به‌منظور ضد‌عفونی به‌ترتیب وارد واحد ازن‌زنی و کلرزنی شده و در نهایت پساب برای آبیاری درختان غیرمثمربه بیرون هدایت می‌شود.

وی در توضیح نتایج تازه‌ترین آزمایش آب خروجی از تصفیه خانه گفت: نتایج این آزمایش‌ها که توسط آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور انجام شده، حاکی از آن است که در ارتباط با شاخص‌های آلودگی میکروبی و شیمیایی از قبیل فلزات سنگین، کدورت، اکسیژن محلول، مجموعه کلیفرم‌های گوارشی و... شیرابه تصفیه شده نزدیک به استاندارد است. کریمیان در پایان اظهار امیدواری کرد: با همت کارشناسان سازمان مدیریت پسماند و نظارت مستمر دانشگاه تهران به‌زودی مشکل شیرابه زباله تهران به‌طور کامل برطرف خواهد شد.

کد خبر 257446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز