همشهری‌آنلاین: جشن هفتاد چهارمین سال آغاز به کار رادیو یک مهمان ویژه داشت؛ رضا سجادی که در سال ۱۳۱۹ پشت میکروفن قرار گرفت وگفت "اینجا تهران است، شنوندگان عزیز از این ساعت رادیو برای شما برنامه اجرا می کند." ۷۴ سال بعد نیز در موزه موسیقی همین جمله را تکرار کرد.

موزه موسیقی

به گزارش روابط عمومی موزه موسیقی  در این نشست که عصر پنج‌شنبه در موزه موسیقی برگزار شد، گروه رادیو فرهنگ برنامه جشن تولد 74 سالگی رادیو را به صورت زنده برای حاضران در موزه موسیقی و همچنین شنوندگان رادیو فرهنگ اجرا کردند. در بخش هایی از برنامه رادیو فرهنگ، شاهرخ نادری به اجرای برنامه پرداخت و برخی از موسیقی های قدیمی رادیو به انتخاب این گوینده پیشکسوت برای مخاطبان پخش شد.

اما بخش جالب و خاطره‌انگیز این برنامه دعوت از رضا سجادی برای گفتن همان جمله‌ای بود که 74 سال قبل گفت.

رضا سجادی گوینده پیشکسوت رادیو در سال 1319 برای نخستین بار از رادیو اعلام کرد که "اینجا تهران است، شنوندگان عزیز از این ساعت رادیو برای شما برنامه اجرا می کند."

در بخشی از اجرای برنامه رادیو فرهنگ، میکروفن در اختیار رضا سجادی قرار گرفت و او در آغاز صحبت هایش گفت: اینجا تهران است، شنوندگان عزیز از این ساعت رادیو برای شما برنامه اجرا می کند.

سجادی ادامه داد: افتخار می کنم که نخستین گوینده رادیو در ایران هستم. استادان بزدگی به من درس دادند تا بتوانم در رادیو به اجرای برنامه بپردازم.

نخستین گوینده رادیو در ایران گفت: رادیو هنوز هم در دنیای رسانه حرف نخست را می زند. زمانی در خراسان دیدیم که مردی در حال بردن گاوهایش به چرا بود که بر شاخ یکی از گاوهایش رادیویی ترانزیستوری آویزان کرده بود.
وی ادامه داد: رادیو انتشار دهنده فرهنگ قدیمی ماست. بیایید قدر رادیو را بدانیم.

 بر اساس این گزارش در مراسم بزرگداشت هفتاد و چهارمین سال تاسیس رادیو ویلن ناصرزرآبادی از نوازندگان پیشکسوت رادیو و از ساخته های ابراهیم قنبری مهر به موزه موسیقی اهدا شد.

این برنامه با اجرای عباس سجادی به همراهی گروهی از رادیو فرهنگ و اجرای زنده برنامه "هفت اقلیم" در حیاط موزه موسیقی شروع شد.

عباس سجادی در ابتدای برنامه از سه تن از پیشکسوتان رادیو: شاهرخ نادری، رضا سجادی و ناصر زرآبادی تقدیر کرد. این سه پیشکسوت در مقابل سن و در کنار میز رادیو فرهنگ نشسته بودند.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل موزه موسیقی  اولین سخنران مراسم درباره رادیو گفت: رادیو بیشترین تمرکز را بر حوزه های معرفتی جامعه داشته است. ما خوشحالیم که می توانیم در موزه موسیقی به بخش هایی از فعالیت های رادیو پرداخته و آنها را معرفی کنیم.

مدیرعامل موزه موسیقی ادامه داد: رادیو در سال های فعالیتش توانست کوشش های افراد هنرمند را به جامعه معرفی کند.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تاثیرهای بسیاری که رادیو در تاریخ ما داشته را باید یادآوری و حافظه تاریخی خود را تقویت کنیم.

مرادخانی افزود: امیدواریم که با حضور شما عزیزان بتوانیم اندکی از زحمت های سُتُرگ هنرمندان رادیو را به جامعه بنمایانیم.
مدیر موزه موسیقی با اشاره به آرشیو صوتی موزه موسیقی گفت: ما در آرشیو موزه موسیقی آثار گرانقدری داریم؛ از سال 1274 شمسی که ضبط صفحه های سنگی در ایران آغاز شده تا کنون، آثاری در موزه موسیقی نگهداری می شوند.
وی در پایان اظهار کرد: افراد بسیاری هستند که صفحه های قدیمی در دست دارند که امیدواریم با اهدای آنها به موزه موسیقی، وضعیت نگهداری بهتری را برای این آثار فراهم کنند.

پس از صحبت های مرادخانی نوبت به اجرای موسیقی رسید. فضل‌اله توکل( آهنگساز و نوازنده سنتور) به همراه داوود یاسری(‌نوازنده تنبک) به اجرای دونوازی پرداختند.

آخرین بخش این مراسم اهدای ویلن ناصر زرآبادی به موزه موسیقی بود.زرآبادی درباره ساز خود گفت: 58 سال پیش این ویلن را از ابراهیم قنبری مهر خریدم.

زرآبادی به بیان خاطره ای از نوازندگی با این ویلن پرداخت و گفت: روزی برای دیدن دوستانم به مهمانی رفتم و سازم را هم با خودم بردم. اما وقتی رسیدم متوجه شدم که آرشه را با خودم نیاورده ام. به دوستم گفت که از باغش برای من ترکه ای بیاورد و با استفاده از همان ترکه به جای آرشه به نواختن پرداختم.

زرآبادی که همان ترکه را در داخل جعبه سازش داشت، یکی از آهنگ های ساخته خودش را با همان ترکه برای حاضران در موزه موسیقی و شنوندگان رادیو فرهنگ اجرا کرد.

زرآبادی سازش را به مدیر موزه موسیقی اهدا کرد و با صدایی بغض آلود گفت: من 94 سال سن دارم و در سال های بسیاری این ساز مونس و همدم من بوده است.

علی مرادخانی با تقدیر از حرکت این پیشکسوت اعلام کرد :این لحظه در تاریخ موسیقی ایران ثبت خواهد شد و در آینده از آن یاد خواهد شد. از استاد زرآبادی هم تشکر میکنم که در این برنامه حضور داشتند و لطف کردند و یکی از سازهای ارزشمند موسیقی را به موزه موسیقی اهدا کردند و معتقدم که باید قدر این عزیزان را بدانیم.

در مراسم هفتاد و چهارمین سال تاسیس رادیو، چهره هایی چون  امین‌اله رشیدی، میلاد کیایی، فضل‌اله توکل، بزرگ لشگری، جواد لشگری، کیوان ساکت، محمد سریر، رامبد صُدیف، استاد وحدت، فرهنگ جولایی، قاسم رفعتی، عباس خوشدل، صدیق تعریف، شاهرخ تویسرکانی، مهدخت مخبر، فریدون شهبازیان و ملیحه سعیدی حضور داشتند.

 در حاشیه این مراسم نمایشگاه عکس از رادیو به همت فروغ بهمن‌پور در موزه موسیقی برپا شده است که این نمایشگاه تا چند روز دیگر هم ادامه خواهد داشت.

کد خبر 257391
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز