دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

دکتر مهرداد کاظم‌زاده عطوفی: در روایات تصریح شده است که نام مبارک امام حسین (ع) تک اسم بوده و از نام‌های بهشتی است که توسط پیامبر اکرم(ص) و به فرمان خدا انتخاب می‌شود.

دکتر مهرداد کاظم‌زاده عطوفی

 اسمی خاص و پسندیده که در همیشه تاریخ ماندگار است. اما این روزها برخی بدون توجه به ملاحظات معنایی، گویشی و خوانشی اسامی تکی را انتخاب می‌کنند که بعدها ممکن است برای فرزندانشان مشکلات زیست اجتماعی ایجاد کند. تب نامگذاری‌های خاص بین برخی افراد جامعه این روزها زیاد دیده می شود چرا که در حال حاضر یکسری افراد ترجیح می‌دهند اسم‌هایی را انتخاب کنند که مشابه نداشته باشد. آن هم به این علت که ما در جامعه همیشه متفاوت بودن و منحصر به فرد بودن را ترجیح می‌دهیم. شاید شما بگویید که در جوامع دیگر هم این رفتار دیده می‌شود بله اما مطمئنا این گرایش در حوزه نامگذاری تا این حد مشهود نیست. اگر دقت کنید در اکثر جوامع دامنه نامگذاری محدود است اما اخیرا در جامعه ما این تب زیادشده است و این را می‌توان از لیست اسامی که برای یک فرد می‌توان گذاشت و کتاب‌هایی که در این زمینه موجود است دید. اما اینجا یک نکته مهم وجود دارد؛ اینکه اسم جنبه هویتی دارد؛ یعنی وقتی راجع به اسم یک نفر صحبت می‌کنیم این اسم بیانگر تصویر ذهنی فرد از خودش است و تأثیر مستقیمی روی اعتماد به نفس او دارد. پس اسمی که برای فرزندمان انتخاب می‌کنیم باید به‌گونه‌ای باشد که تصویر ذهنی خوبی را ایجاد کند و اعتماد به نفسش را افزایش دهد.

علاوه بر این اسم باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که بعدا مختصر نشود درست است که در ادبیات محاوره اسم‌ها معمولا مختصر می‌شود اما طبیعتا وقتی اسم یک نفر را مخفف می‌کنیم احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد می‌شود. البته هستند افرادی هم که از اسمشان راضی نیستند و مخففش را بیشتر دوست دارند چون متفاوت است، اما همین‌ها هم معمولا در حس شخصی‌شان از این کوتاه شدن تأثیر خوبی نخواهند گرفت. به همین دلیل همیشه این احساس متفاوت بودن احساس خوبی نیست. برای اینکه فرد همیشه باید پاسخگو باشد، به‌خصوص برای افرادی که ممکن است از لحاظ ارتباطی هم مشکلاتی داشته باشند. اینها خیلی از جاها مورد آسیب قرار می‌گیرند چون تک اسم به غلط خوانده می‌شود و آنها هم نمی‌توانند آن را اصلاح کنند و از این تفاوت بیشتر اذیت خواهند شد.

کد خبر 256732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز