همشهری آنلاین: عربستان سعودی بروز هفت مورد جدید ابتلا به «نشانگان تنفسی خاورمیانه» یا «مرس» (MERS) را تایید کرده و با این ترتیب شمار گزارش‌شده افراد دچار به این بیماری- که تا به حال یک سوم مبتلایان به ان مرده‌اند و علاجی ندارد- در افزایشی ناگهانی در پنج روز اخیر به ۳۶ نفر رسیده است.

MERS

به گزارش رویترز مرس که ناشی از یک «کوروناویروس» جدید - شبیه ویروس عامل بیماری «سارس» (SARS) (نشانگان حاد شدید تنفسی)- است دو سال پیش در عربستان سعودی ظهور کرد، تاکنون به ۲۳۱ نفر سرایت کرده و باعث مرگ ۷۶ نفر آنان شده است.

در عین حال خوشه دیگری از موارد جدید این بیماری در امارات متحده عربی، و یک مورد ابتلا در یک مالزیایی که اخیرا به کشورهای جنوب خلیج فارس سفر کرده بود، شناسایی شده است.

در حال حاضر واکسنی برای پیشگیری از مرس و داروی ضدویروسی برای درمان آن وجود ندارد، اما مقامات بهداشتی بین‌المللی و سعوی می گویند این بیماری که از شترها منشا گرفته است، به آسانی میان انسان‌ها منتقل نمی‌شود و ممکن است شیوع آن در یک منطقه به خودی خود فروکش کند.

اما کارشناسان بهداشتی هشدار داده‌اند که ویروس مرس این توانایی بالقوه را دارد که در نهایت جهش پیدا کند. شمار موارد رسمی تایید شده ابتلا به مرس در سعودی در طول دو هفته گذشته به طور ناگهانی اوج گرفته است.

مقامات سعودی هفته گذشته بیانیه‌های متعددی به هدف اطمینان‌بخشی به مردم منتشر کردند و اعلام کردند که در حال حاضر دلیلی برای نگرانی درباره آخرین شیوع مرس وجود ندارد و این شیوع هنوز به حد معیارهای بین‌المللی از همه‌گیری نرسیده است.

روز یکشنبه ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) کارشناسان خارجی به عربستان آمدند تا به دولت این کشور برای یافتن علاجی برای این بیماری کمک کنند.

عربستان سعودی در تیر ماه در طول ماه رمضان با افزایش ورود زائران و به دنبال آن در مهرماه با ورود میلیون‌ها زائر برای مراسم سالیانه حج مواجه است. اغلب موارد جدید عفونت در شهر بندری جده گزارش شده است از دوشنبه هفته گذشته تا به حال ابتلای ۳۰ نفر به بیماری و مرگ هفت نفر از انان رخ داده است. شش مورد دیگر جدید بیماری از پایتخت، شهر ریاض، گزارش شده است که تا به حال به مرگ یک نفر انجامیده است.

هفته گذشته مقامات بهداشتی مالزی اعلام کردند که ابتلای یک شهروند مالزیایی که از سفر زیارتی به عربستان سعودی بازگشته بود، به مرس ثابت شده است. یک مرد ۵۴ ساله مالزیایی که برای زیارت به عربستان سعودی رفته بود و تعطیلاتش را در یک محل پرورش شتر گذرانده و شیر شتر نوشیده بود، روز ۱۳ آوریل به علت عفونت با این کوروناویروس و یک بیماری زمینه‌ای ذکرنشده درگذشت.

شایعاتی درباره موارد گزارش‌نشده بیماری در رسانه‌های اجتماعی در عربستان سعودی در هفته‌های اخیر در گردش بود. هفته گذشته هیات دولت سعودی از سازمان‌های خبری خواست که فقط مواردی بیماری را که به تایید وزارت بهداشت رسیده است، گزارش کنند.

هفته گذشته نیز یک خوشه بیماری در کشور همسایه عربستان، امارات متحده عربی، شناسایی شد و یمن نیز نخستین مورد ابتلا به این بیماری را گزارش کرد. خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی این هفته از تشخیص ۱۲ مورد جدید ابتلا به عفونت با کوروناویروس عامل بیماری خبر داد که در حین چک‌‌آپ معمول پرسنل بهداشتی در تماس با افراد از قبل دارای عفونت، شناسایی شده‌اند.

مقامات اماراتی می‌گویند این بیماران جدید در بیمارستان نگهداری می‌شوند و خطری برای عموم مردم یا بیماران دیگر نیستند. به گفته آنان انتظار می‌رود این افراد در طول ۱۰ تا ۱۴ روز از ویوس مرس پاک شوند.

کد خبر 256702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز