چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

معرفی کتاب> یلدا جهاندار: داستان کوتاه، مثل یک عکس است. یک لحظه‌ی کوتاه که ثبت می‌شود و علاوه بر سوژه و جذابیت‌های آن، قرار است نگاه عکاس را هم به سوژه نشانمان دهد.

اتوبوسی به مقصد دنیای جادویی

هرداستان کوتاهی هم دور و بر یک نکته‌ی کوچک، مثل یک دیالوگ یا یک فکر یا اتفاق کوچک جان می‌گیرد و گاهی آن هسته‌ی اصلی را جادو تشکیل می‌دهد.

بیش‌تر داستان‌های فانتزی و جادویی که تا به‌ حال منتشر شده در حجم زیاد و در حد رمان‌های بلند یا نیمه‌بلند بوده‌اند، اما کتابی که سال قبل از «نیل گیمن» منتشر شد، این عناصر جادویی و فانتزی را به داستان‌های کوتاه وارد کرده و عکسی از حضور آن‌ها در زندگی روزمره نشان می‌دهد. این نویسنده، تا پیش از انتشار این کتاب، رمان‌ منتشر کرده بود اما «ج مثل جادو» با بقیه‌ی کارهای او و با بقیه‌ی داستان‌های کوتاهی که برای نوجوانان در ایران ترجمه و منتشر شده‌اند تفاوت دارد. دلیلش هم نگاه جادویی او به دنیای اطراف است. حالا چرا داستان کوتاه، وقتی رمان این امکان را به نویسنده می‌دهد تا سر فرصت فضای قابل قبول برای آن عنصر فانتزی بسازد و شخصیت‌ها را نرم‌نرم وارد قصه کند و قدرت‌های جادویی‌شان را نشان دهد؟

به نظرم نیل گیمن در نوجوانی، بچه‌ی شر و شوری بوده و حوصله نداشته که یک‌جا بند شود. از آن نوجوان‌هایی که دلشان می‌خواهد هر‌کاری که دارند انجام ‌دهند زود به سرانجام برسد. مثل داستان کوتاهی که می‌توان در یک نشست کوتاه آن‌ها را خواند. اگر خوب نبود خیلی سریع سراغ داستان دیگری می‌روید و اگر خیلی درگیر کننده بود زود تمام می‌شوند و شما خیلی زود می‌توانید به‌دنیای واقعی‌تان بر ‌گردید.

نیل گیمنِ نوجوان، یک وی‍ژگی دیگر هم داشته که در مقدمه‌ی کتاب آمده است: او تمام چیزهای خطرناک و اهریمنی را باور دارد و بخشی از اعتقادات کودکی‌اش این بود که شب پر از اشباح و جادوگرهایی‌ است که گرسنه و هراسانند. این سیاهی دنیای جادو در تمام هشت داستان مجموعه‌ی «ج مثل جادو» نمایان است. پریان، افسانه‌های محلی، عناصر جادویی و موجودات ترسناک برای او چیزهای عجیبی نیستند. گیمن مثل کسی است که یک اتوبوس دربست اجاره کرده و همه‌ی این عناصر را با خود سوار کرده و همه با هم دارند به اردو می‌روند و حالا شما را به‌عنوان مهمان وی‍ژه دعوت کرده است. چه خوب است که او همه‌ی شخصیت‌های جادویی‌اش را باور دارد و توانسته آن‌ها را طوری به تصویر بکشد که ما هم به سادگی باورشان کنیم.

اگر می‌خواهید یک داستان «سفت و سخت پلیسی درباره شخصیت‌های اشعار کودکانه» بخوانید یا داستانی درباره‌ی «شخصیت‌هایی که خوردن را دوست دارند»، اگر برایتان جالب است بدانید وقتی ماه‌های سال دور یک میز جمع شوند چه قصه‌ای برای هم تعریف می‌کنند، یا می‌خواهید دستور‌العمل نویسنده را برای وقت‌هایی که ممکن است در افسانه‌ی پریان گرفتار شوید، بدانید، نیل گیمن این‌جاست. شوالیه‌ها در دنیای امروز، قول و قرار گذاشتن یک نوجوان با موجودی شبیه غول که تا بزرگ‌سالی ادامه پیدا می‌کند و داستان‌های کمی ترسناک و کمی خنده‌دار دیگر هم در انتظارتان هستند.

«ج مثل جادو» نوشته‌ی نیل گیمن را فرزاد فربد ترجمه کرده است و انتشارات کتاب‌های پریان با قیمت ۷۰۰۰ تومان آن را منتشر کرده است. این کتاب هم‌چنین جزء نامزدهای جایز‌ه‌ی «لاک‌پشت پرنده» در سال ۱۳۹۲ بود.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۸

کد خبر 256650
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز