سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیست و پنج سال پس از اینکه دانشمندان ویروس هپاتیت C کشف کردند، پزشکان پیروزی بر عفونتی را اعلام کردند که فقط در آمریکا بیش از ۳ میلیون نفر را مبتلا می‌کند و میزان مرگ و میر ناشی از آن بیش از HIV است.

medication

به گزارش لس‌آنجلس تایمز نتایج رشته‌ای از کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهد که نسل جدیدی از داروهای ضدویروسی می‌توانند این ویروس تخریب‌کننده کبد را در مدت به کوتاهی هشت هفته تقرییا از جریان خون بیماران پاک کنند.

حتی در بیمارانی که شدیدترین عفونت‌ها را داشتند، این داروهای جدید توانستند ویروس را به میزان‌های بالایی در حد ۹۰ درصد مهار کنند. اما قیمت این داروها بسیار بالا است.

«پاسخ‌های ویرولوژیک مداوم» که به عنوان نتیجه این کارآزمایی‌های اعلام شده است به طور معمول به معنای آن است که عفونت به طور دائم برطرف شده است. البته پژوهش‌های بعدی لازم است که تا ثابت کند آیا وضعیت علاج‌یافته این بیماران تداوم خواهد یافت و این شیوه درمانی می‌تواند مانع مرگ از جمله حدود ۱۵۰۰۰ نفر در سال به علت بیماری کبدی ناشی از این ویروس در آمریکا شود یا نه.

در سطح جهان تا ۳ درصد جمعیت عفونت شناخته شده هپاتیت C دارند. کارشناسان می‌گویند یافته‌های این بررسی‌ها پیشرفتی عمده به شمار می‌رود و بیانگر نقطه عطفی در درمان هپاتیت C است. هپاتیت C ویروسی است که کبد را آلوده می‌کند و به ان آسیب می‌زند. این ویروس در خون یا سایر مایعات بدنی فرد آلوده وجود دارد و می‌تواند از جمله از راه انتقال خون (پیش از کشف ویروس و غربالگری خون‌های اهدایی از لحاظ وجود آن)، سوزن‌های خالکوبی و یا استفاده سرنگ‌های مشترک بوسیله معتادان تزریقی و احتمالا آمیزش جنسی منتقل شود.

مجموعه‌ای از کارآزمایی‌های بالینی که به سرپرستی پژوهشگران در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس و بر روی ۳۸۰ بیمار در چندین مرکز در اسپانیا، آلمان و انگلیس و آمریکا انجام شد و نتایج آن در کنگره بین‌المللی کبد ۲۰۱۴ در لندن اعلام شد، نشان داد که داروهایی با نام‌های شیمیایی /ABT-450ریتوناویر، اومبیتاسویر، لدیپاسویر داسابویر، لیدپاسویر و سوفوسبوویر توانسته‌اند باعث پاک شدن مداوم ویروس هپاتیت C در طیف گسترده‌ای از بیمارانی که آنها را مصرف می‌کردند، شوند.

در یکی از این کارآزمایی‌ها ترکیبی از داروهای لدیپاسویر و سوفوسبوویر توانستند ویروس هپاتیت ‌C را در ۹۹ درصد بیماران پس از ۱۲ هفته پاک کنند. هنگامی که این داروها به بیماران دچار سیروز کبدی - شکل پیشرفته آسیب کبدی - داده شدند که به درمان‌های پیشین پاسخ نداده بودند، ۲۴ هفته درمان به موفقیت درمانی به میزان حدود ۱۰۰ درصد انجامید.

سرپرست این پژوهش، دکتر فرد پودارد در این باره گفت: «این نتایج فوق‌العاده است. بالاخره می‌توان به آینده این بیماران امیدوار بود.» به گفته او این دارو با هدف قرار دادن پروتئینی که در ساختن ویروس هپاتیت C نقش دارد و متوقف کردن تکثیر این ویروس عمل می‌کند

 این کارآزمایی‌ها همچنین نشان داد در میان بیماران دچار ژنوتیپ یک مقاوم ویروس هپاتیت C میزان‌های موفقیت درمانی با این داروها بالای ۹۵ درصد است.

این داروهای جدید بوسیله شرکت‌های Gilead Sciences در فوستر سیتی کالیفرنیا و شرکت AbbVie در شیکاگو ساخته شده‌اند و این دو شرکت دارویی هزینه این کارآزمای‌هایی بالینی را پرداخته‌اند. عوارض جانبی این دارو‌های جدید شامل خستگی، سردرد و تهوع بودند

درمان‌های فعلی هپاتیت C شامل تزریق یک ساله داروهای اینترفرونی است که عوارض جانبی مانند افسردگی، خستگی و احساس تهوع به دنبال می‌آورند. این داروها همچنین برای بسیاری از بیمارانی که به سیروز کبدی مبتلا شده‌اند، ایمن نیستند.

کد خبر 256105
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز