دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نمایشگاه کتاب بلونیا یکی ازبزرگترین و مهمترین رویداد فرهنگی - هنری در حوزه کودک و نوجوان در دنیا است که همه ساله در فصل بهار در شهر بلونیا در شمال ایتالیا برگزار می‌شود.

 Bologna

در این رویداد ناشران، نویسندگان، تصویرگران، فروشندگان و توزیع کنندگان کتاب، شرکتهای چاپ و نشر، کتابداران، آژانس‌های ادبی، صاحبان آثار، تولید کنندگان فیلم و سریال‌های تلویزیونی وسازمان‌های بین‌المللی و به طور کلی دست اندرکاران کتاب کودک و نوجوان با یکدیگر دیدار می‌کنند تا در این محل به مبادله حق مولف یا کپی رایت بپردازند و از آخرین رخدادها در حوزه کودک و نوجوان مطلع گردند.

این نمایشگاه از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود:

  • بخش معتبر جایزه کتاب (Bologna Ragazzi Award) 

که از مهم‌ترین جوایز کتاب کودک در دنیاست. ناشران شرکت کننده جدیدترین تولیدات خود را به این مسابقه ارسال می‌دارند تا با سایر آثار از سراسر دنیا رقابت كند. این جایزه به بهترین گرافیک، لی آت و کتاب سازی، کتاب‌های ارسال شده تعلق می‌گیرد.
کتابهایی‌که در این بخش برنده اعلام می‌شوند تحت پوشش خبری و تبلیغاتی وسیع در ایتالیا و نیز سایر کشورها قرار می‌گیرند .

این جایزه در بخش های مختلف از جمله داستانی، غیر داستانی، افقهای جدید و نیز در بخش جدیدی که اخیرا به این جوایز اضافه شده با نام Opera Prima ( ویژه اولین اثریک هنرمند) ، به ناشرانی که در این نمایشگاه غرفه دارند و در آن به معرفی تولیدات خود می پردازند ، داده می شود.

بخش افق‌های جدید تنها مختص ناشران کشورهای آسیایی، آفریقایی، آمریکای لاتین و کشورهای عربی می‌باشد که به ایده های بدیع و نوینی که ناشران در ارائه تولیداتشان بکار می برند، تعلق می‌گیرد.

  • بخش تصویرگری کتاب (Illustration Exhibition)

این بخش یکی از مهم‌ترین بخش های این نمایشگاه می‌باشد که هر سال شاهدشرکت بسیار گسترده تصویرگران کتاب کودک ازسراسر جهان است که از میان آثار شرکت یافته ، تعدادی توسط ژوری منتخب و درکاتالوگ نمایشگاه بچاپ میرسند. در این بخش هر سال شاهد به نمایش در آمدن آثار تصویرگران ایرانی زیادی می‌باشیم.

  • بخش جایزه دیجیتال بلونیا (Bologna Ragazzi Digital Award)
  • بخش جدید انتخاب بهترین ناشر دنیا (Bologna BOP Prize)  
  • بخش جایزه ویژه موزه کودکان (Children Museum Award) که از دو سال گذشته با همکاری موزه آکادمی اروپا و انجمن موزه‌های کودک بنیان گذاشته شده است.
  • جایزه هانس کریستین اندرسن از سال ۱۹۵۸ برگزار می‌شود و برجسته ترین جایزه در حوزه ادبیات کودکان است. این جایزه هر دو سال یک بار به نویسنده و تصویرگری اهدا می‌شود که مجموعه آثارشان سهم ماندگاری در ادبیات کودکان دارد.
  • جايزه آسترید لیندگرن از دیگر جوایزی است که هر ساله در این نمایشگاه ارائه مي‌شود
کد خبر 255868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز