همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: خشک شدن تالاب آق‌گل همدان موجب تغییر مسیر حرکت پرندگان مهاجر در فصل بهار شده است.

به گزارش ایرنا، "قربانعلی محمد پور" روز دوشنبه گفت: پرندگان به یکباره و در یک زمان مشخص اقدام به مهاجرت نکرده بلکه بر حسب نوع رفتار در برهه‌های مختلف زمانی اقدام به سفر می‌کنند.

با توجه به شرایط اقلیمی همدان و سردسیر بودن این منطقه، زمان حضور پرندگان مهاجر در تالاب‌های همدان از یکم اردیبهشت آغاز و تا پانزدهمین روز اردیبهشت ماه ادامه دارد.

وی تاکید کرد: برخی از پرندگان شامل حواصیل و آبچیلک و سرسبز که بدنی مقاوم در مقابل سرما دارند، در فصل زمستان نیز میهمان همدانی‌ها هستند ولی سال گذشته به علت یخ‌زدگی سطح تالاب‌ها در این استان حضور نیافتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: پرندگان مهاجر حرکت خود را از سیبری آغاز کرده و بعد از ورود به ایران از سمت تالاب شادگان به استان‌هایی همچون فارس، همدان و زابل تغییر جهت می‌دهند.

تالاب آق‌گل هر ساله پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر بود ولی به علت خشکسالی، دیگر پرندگان در این منطقه حضور نیافته بلکه تالاب شیرین سو همدان را برای اتراق انتخاب کرده‌اند.

ماندگاری پرندگان با توجه به مولفه‌هایی همچون شرایط جوی، مقدار غذا و شرایط زیستگاه متغیر است و طبق بررسی‌های صورت گرفته پرندگان مهاجر 15 تا 20 روز در تالاب شیرین سو حضور دارند.

پرندگان مهاجر علاوه بر تالاب شیرین در کنار سدها و دو رودخانه گاماسیاب و خرم رود این استان نیز حضور دارند ولی مابقی تالاب‌ها به علت وسعت کم پذیرای پرندگان در این فصل نیستند.

محمد پور گفت: هر ساله 70 تا 90 گونه پرنده آبزی، کنار آبزی و وابسته به تالاب نظیر عقاب دریایی (ماهیگیر)، پلیکان و درنا معمولی با آغاز فصل مهاجرت در تالاب‌های این استان حضور می‌یابند.

استان همدان دارای 27 تالاب مصنوعی و طبیعی با چشم‌انداز مناسبی برای زیستگاه پرندگان و گونه‌های مختلف آبزی است که حفر چاه‌های غیر مجاز و برداشت بی‌رویه آب موجب خشک شدن تالاب‌های منطقه شکار ممنوع آق‌گل، پیرسلمان و تالاب چم (چشم) شور در این استان شده است.

کد خبر 255814
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز