دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نخستین نشست خبری هشتمین جشنواره شعر فجر به پاسخ گفتن مدیران جشنواره به حاشیه‌های چند‌ماه اخیر مهم‌ترین رویداد ادبی مرتبط با فجر انقلاب به‌ویژه دعوت از برخی شاعران خارج‌نشین گذشت.

 جشنواره‌ای بدون حساسیت، بزرگداشت و تجلیل

 ضمن اینکه عبدالجبار کاکایی دبیر علمی جشنواره از آماده شدن فهرستی شامل 90شاعر ازجمله 13شاعر خارجی برای حضور در دوره هشتم و برگزار شدن جشنواره‌ای بدون حساسیت‌های سیاسی و مراسم بزرگداشت و تجلیل خبر داد.

ایران روی پوستر شعر فجر

به گزارش همشهری، در نشست خبری جشنواره شعر فجر به همراه کاکایی چهره‌هایی چون قادر طراوت‌پور دبیر اجرایی و سعید بیابانکی، محمدعلی بهمنی و فاطمه راکعی از اعضای شورای سیاستگذاری حضور داشتند. در ابتدا پوستر جشنواره شعر فجر رونمایی شد که روی آن شعر «چو ایران نباشد تن من مباد» روی زمینه یک فنجان سفید به چشم می‌خورد. پس از آن نوبت به طراوت‌پور رسید تا از نحوه آغاز فعالیت‌های هشتمین جشنواره شعر فجر و روند انتخاب کاکایی به دبیری آن بگوید.

جشنواره‌ای مستقل از دولت

در ادامه کاکایی آرزوی قلبی خود را چنین اعلام کرد: امیدوارم این آخرین جشنواره شعر فجر باشد که دولت متولی برگزاری آن است. این آرزویی است که وزیر ارشاد هم آن را تأیید کرده و اهالی ادبیات باید خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند و در نهایت برگزارکننده باشند. دبیر علمی جشنواره شعر فجر شورای سیاستگذاری هشتمین دوره را ترکیبی از شاعران موسوم به انقلابی توصیف کرد و گفت: میزبان این جشنواره که شعار چندصدایی را بر پیشانی دارد، شاعران انقلابی هستند.

وی افزود: کمیته‌های داوری به‌زودی تشکیل و داوری بخش رقابتی آغاز می‌شود. بخش شعرخوانی به‌مدت 4شب در تهران برگزار و در آن از تمام صداهایی که دارای تشخص در ادبیات ایران هستند، دعوت خواهد شد. کمیته علمی جشنواره در حال آماده‌سازی اسامی این افراد است اما خاطرنشان می‌کنم هیچ اسمی از قلم نمی‌افتد و امیدواریم این همگرایی پایه‌ای برای آرزوی آغاز سخنانم یعنی پایان مسئولیت دولت و وزارت ارشاد در جشنواره فجر باشد.

همصدایی شاعران زیر یک آسمان

بهمنی غزلسرای سرشناس و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره در سخنانی بسیار کوتاه از رقم خوردن اتفاقی متفاوت برای جشنواره ابراز خوشحالی کرد. راکعی هم با اشاره به 2تعبیر از برگزاری شعر فجر افزود: در جشنواره شعر فجر مثل سایر جشنواره‌های فجر موضوع رسمیت بیشتر دادن به فرهنگ، ادیان، مذاهب و قومیت‌های مختلف ایران به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب برجسته و از شعر انقلاب تجلیل می‌شود.

بیابانکی‌ گفت: معتقدم ذات شعر جشنواره‌پذیر نیست و شعار چندصدایی بسیار خوب است. 2 گفتمان انقلاب و مستقل در عرصه شعر وجود دارد و به نظر می‌آید در 7 دوره گذشته بیشتر به گفتمان انقلاب توجه شده است.

پاسخ به پرسش‌های حاشیه‌ای

پس از سخنان ابتدایی مدیران جشنواره شعر فجر، نوبت به پاسخگویی به سؤال‌های نمایندگان رسانه‌های گروهی رسید و از قبل هم مشخص بود که پرسش اصلی دعوت جنجالی از یک شاعر ایرانی خارج‌نشین است. کاکایی ابتدا درباره تجلیل از پیشکسوتان شعر گفت: کمیته علمی جشنواره فهرست 90نفری شاعران معاصر را تهیه کرده است. پیش از جشنواره این فهرست را منتشر می‌کنیم و شعرها را به نمایش می‌گذاریم. دبیر جشنواره سپس نقبی هم به ماجرای دعوت از یدالله رویایی زد و افزود: قرار بود شاعری فرانسوی را به جشنواره دعوت کنیم که واسطه دعوت ما آقای رویایی بود و این تقاضای خود او بود که در جشنواره حضور داشته باشد. خبری که از سوی ما اعلام شد رایزنی برای دعوت بود اما در پروسه تبلیغات تخریبی تبدیل شد به دعوت به‌گونه‌ای که حتی وزیر ارشاد هم تصور کرد رویایی در تهران حضور دارد.

گرچه من متوجه شدم او سابقه سیاسی مشخص نداشته است. وی درباره انتشار فهرست 90نفری شاعران و واکنش‌های احتمالی به آن گفت: خوشبختانه انتخاب افرادی که به عنوان صداهای متشخص شناخته شده‌اند به تصویب شورای سیاستگذاری رسیده است. لذا فضاسازی علیه این فهرست طبیعتا تقابل با متن جریان شعر انقلاب تلقی می‌شود که حرکتی است مشکوک و نباید اجازه داد شعر انقلاب منزوی شود. اعضای شورا از انتخاب خود هوشیارانه دفاع می‌کنند و من هم توصیه می‌کنم به این دفاع ادامه دهند. شاعرانی از کشورهای فرانسه، آمریکا‌ و...‌ برای حضور در هشتمین جشنواره شعر فجر دعوت شده‌اند که امکان اعلام اسامی آنها فعلا وجود ندارد. ضمن اینکه برای پرهیز از ایجاد برخی حساسیت‌ها بزرگداشتی در این دوره برگزار نمی‌شود.

کد خبر 255797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز