گروه سرزمین: اواخر هفته گذشته وقتی یک عضو انجمن دفاتر خدمات هوایی و مسافرتی ایران از طولانی شدن پروسه ورود گردشگران آمریکایی به کشور انتقاد کرد و گفت، اگر قرار است گردشگر آمریکایی به ایران نیاید این موضوع را به آژانس‌های گردشگری ابلاغ کنند، تصور نمی‌شد که ۲ روز بعد سیدمحمد بهشتی، مشاور ارشد سازمان میراث فرهنگی پرده از جریانی بردارد که مخالف ورود گردشگر به ایران و توسعه گردشگری در کشور است.

اصفهان-نقش جهان


ناصر گلدوست در نشست مشترک فعالان صنعت گردشگری کشور با مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی گفته بود که اگر یک گردشگر آمریکایی بخواهد به ایران سفر کند باید مالک آژانس ورودی به سازمان میراث فرهنگی برود و مدارک ارائه کند و همین پروسه 2ماه بعد نیز از اول تکرار می‌شود. با این شرایط چرا اصلا نمی‌گویند گردشگران آمریکایی به ایران نیایند؟

توکلی مدیر یکی از شرکت‌های خدمات گردشگری نیز در آن جلسه گفته بود پیش از این تنها برای ورود گردشگر آمریکایی می‌بایست از دفتر هماهنگی سازمان میراث فرهنگی مجوز ورود می‌گرفتیم، اما حالا برای ورود گردشگران کانادایی و انگلیسی نیز باید مجوز دفتر هماهنگی داشته باشیم.

مخالفت در سایه

اظهارات مالکان شرکت‌های خدمات مسافرتی نشانه آن است که ورود گردشگر خارجی به ایران همچنان با مانع مواجه است.شاید به همین دلیل است که سیدمحمد بهشتی، مشاور ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با صراحت به خبرگزاری ایسنا گفته است، یک گروه در سایه در کشور با جریان گردشگری مخالف است.

آنطور که سیدمحمد بهشتی اعلام کرده است، نباید فکر کرد با آمدن گردشگر خارجی، ارزش‌های اخلاقی و امنیت ملی به مخاطره می‌افتد و عیب‌های ما در دنیا مطرح می‌شود. این یک سوءتفاهم است و تا زمانی که برطرف نشود، گردشگری کشور همچنان در مسیر سنگلاخی حرکت می‌کند.

مشاور ارشد سازمان میراث فرهنگی از وجود 2‌گروه با 2 دیدگاه متفاوت در کشور خبر می‌دهد که یکی از آنها به توسعه گردشگری می‌اندیشد و معتقد است، گردشگری سبب درآمدزایی و اشتغال می‌شود و گروهی دیگر، مخالف گردشگری است که معمولا در سایه قرار دارد و دیده نمی‌شود.به گفته او، مخالفان در نهایت تصورشان از صنعت گردشگری، «گردشگری عشرتی» است. یعنی فکر می‌کنند توسعه گردشگری به‌معنای آزادی زنان در سواحل و سرو مشروبات الکلی است.

ایران مقصد گردشگران فرهنگی نه عشرتی

بهشتی خطاب به مخالفان توسعه گردشگری کشور تأکید کرد که ایران به هیچ وجه ظرفیت جذب گردشگر عشرتی را ندارد و گردشگرانی که طرفدار این نوع گردشگری هستند، ایران را برای سفر انتخاب نمی‌کنند چون الگوی انتخابی ایران در صنعت گردشگری، گردشگری فرهنگی است.

بهشتی هشدار داد که حاکمیت و دولت باید برای زدودن این تفکر از عرصه گردشگری کشور وارد عمل شوند. محمدحسن کرمانی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اما از سخنان بهشتی استقبال کرده و گفته است سال‌هاست که می‌گویند تکلیف حاکمیت با گردشگری مشخص نیست و عده‌ای نمی‌گذارند گردشگری در این کشور راه بیفتد، نه گردشگری داخلی و نه حتی گردشگری ورودی! به گفته او پرسش اصلی این است که چه‌کسی باید مفاهمه با مخالفان گردشگری را شروع کند؟ اگر این کار دولت است، پس شروع کند، چقدر می‌خواهد منتظر بماند تا این صنعت را از وضعیت کنونی خارج کند؟!

کد خبر 255657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز