همشهری آنلاین: پدر کویر شناسی ایران گفت: استفاده از روش مالچ پاشی به منظور تثبیت شن‌های روان در بیابان‌های کشور اشتباه است.

مالچ پاشی برای تثبیت شن‌های روان اشتباه است

پرویز کردوانی اظهار داشت: مالچ پاشی به دلیل مواد شیمیایی موجود در ماده مالچ، عوارض زیست محیطی زیادی به همراه دارد که دربرخی موارد جبران ناپذیر است.

مالچ به هرگونه پوششی گفته می‌شود که برای محافظت و ارتقای کیفیت خاک بر روی سطح خاک گسترده می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر مالچی که در بیابان‌های کشور استفاده می‌شود، فرآورده شیمیایی است و بعد از پاشیده شدن در منطقه مورد نظر، محیط را کاملا سیاه می‌کند و این موجب بالا رفتن درجه حرارت در آن منطقه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مواد شیمیایی ماده مالچ دارای بو است و به علت سیاه بودن مثل این است که آن بخش از زمین آتش گرفته است در نتیجه به مرور محیط زیست منطقه از بین می‌رود . این در حالی است که اثر مالچ بعد از 5 سال از بین می‌رود و در برخی مناطق دست اندرکاران دوباره آن را تمدید می‌کنند.

وی گفت: مالچ ماده‌ای گران قیمت است و هزینه زیادی برای مالج پاشی پرداخت می‌شود در حالی که می‌توان با روش‌های ارزان‌تر و مطلوب‌تر این کار را انجام داد.

کردوانی که از چهره‌های ماندگار است،اظهار داشت: بهتر است به جای مالچ‌های شیمیایی از خاک رس استفاده شود زیرا با پاشیدن مقداری آب بر روی آن سفت می‌شود و از بروز گرد و غبار جلوگیری می‌کند و هم اینکه رنگ آن مانع افزایش حرارت در منطقه می‌شود.

وی با تاکید براین که هر گونه فعالیت زیست محیطی باید با مطالعه و مستندات علمی انجام شود، یادآور شد: در برخی مناطق مانند خوزستان نیازی به مالچ پاشی نیست زیرا منطقه مرطوب است و با کاشت بذر می‌توان موجب تثبیت شن‌های روان شد.

حدود یک دهه است که کشور با پدیده ریزگردها مواجه شده است و در حال حاضر بیش از 20 استان کشور با این پدیده درگیر هستند. تاکنون ریزگردها مشکلات زیست محیطی زیادی را به همراه مشکلات تنفسی برای مردم استان‌های کشور ایجاد کرده است .

کد خبر 255326
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز