چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مبتکر کرمانی موفق به تولید خوراک دام از سرشاخه‌ها و ضایعات درخت خرما شد.

تولید خوراک دام از سرشاخه‌ها و ضایعات درخت خرما

به گزارش ایسنا، مسعود آزادمهر، مجری طرح تولید خوراک دام از سرشاخه‌ها و ضایعات درخت خرما با بیان این که ایران یکی از بزرگ‌ترین مجموعه نخلستان‌های دنیا را داراست، گفت: ایران دومین تولیدکننده خرمای جهان با بیش از 900 هزار تن است که متاسفانه حدود 30 درصد آن به دلیل نوع بسته‌بندی و ریزش و ... ضایعات می‌شود.

مفاهیم: بازیافت چیست؟

وی با اشاره به این که هر درخت خرما به طور متوسط در هر بار هرس بین 30 تا 50 کیلوگرم برگ خشک دارد، افزود: برگ‌های هرس شده به دلیل این که باعث آلودگی در باغات می‌شوند، باید سوزانده یا دور ریخته شوند که این امر باعث آلودگی محیط زیست یا در بعضی مواقع آتش‌سوزی در باغات می‌شود.

این در حالی است که این سرشاخه با این که حجم بالایی را اشغال می‌کنند اما با کمی تامل می‌توان آن‌ها را خرد کرده و با دیگر ضایعات خرما با تکنیک خاص، غنی‌سازی کرد و به صورت خرد شده در جیره دام‌های مختلف به میزان قابل ملاحظه‌ای به مصرف رساند.
همچنین با وضعیت فعلی و گرانی نهاده‌های دامی، این طرح که خوراک دام ارزان قیمتی با تقریبا یک سوم قیمت خوراک دام با همین ارزش غذایی تولید می‌کند در کاهش هزینه‌های تغذیه دام نقطه قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود.

آزادمهر با انتقاد از عدم حمایت از این طرح گفت: با این که این طرح از نظر کارشناسان مربوطه کاملا توجیه اقتصادی دارد و در کار گروه استانی نیز به تصویب رسیده است، هنوز به سرانجام نرسیده و در پیچ و خم کارهای اداری در جا می‌زند.

کد خبر 255316
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز