سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: آژانس بین‌المللی انرژی، ایران را بزرگ‌ترین کشور یارانه‌دهنده در جهان برای مصرف سوخت‌های فسیلی معرفی و اعلام کرد: دولت ایران در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۸۲ میلیارد دلار یارانه پرداخت کرده است.

خودرو

براساس اعلام این آژانس بین‌المللی میزان یارانه پرداختی از سوی ایران معادل یک دهم کل یارانه پرداختی در جهان بوده است. آژانس بین‌المللی انرژی در مورد ترکیب یارانه پرداختی برای مصرف سوخت فسیلی در ایران نوشته است: 40درصد از 82میلیارد دلار یارانه پرداختی توسط دولت ایران در سال 2012به مصرف فرآورده‌های نفتی، 36درصد به مصرف گاز طبیعی و 21درصد به مصرف برق اختصاص یافته است. این گزارش در شرایطی منتشر شده است که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت در دستور کار قرار گرفته و اقتصاد ایران قصد دارد میزان یارانه پرداختی در بخش سوخت را کاهش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرد با وجود اجرای فاز نخست طرح هدفمندی یارانه‌ها در ایران این کشور همچنان بزرگ‌ترین کشور یارانه‌دهنده برای مصرف سوخت شناخته می‌شود.این گزارش در شرایطی منتشر شده است که پیش از این گزارش‌های نگران کننده‌ای از سوی محافل بین‌المللی در مورد میزان مصرف و هدررفت انرژی در ایران انتشار یافته بود.

به گفته رئیس پژوهشکده صنعت نفت، ایران یکی از بزرگ‌ترین اتلاف‌کنندگان انرژی در جهان است و 50درصد انرژی مصرفی در خانه‌ها به‌هدر می‌رود. طبق اعلام حمید رضا کاتوزیان سه‌چهارم خودروها در ایران تک‌سرنشین استفاده می‌شود و دوسوم سوخت نیروگاه‌ها با راندمان 13درصد به هدر می‌رود درحالی‌که متوسط راندمان نیروگاه‌ها در دنیا 55درصد است. طبق برآوردهای پژوهشکده نفت اگر روند مصرف و اتلاف انرژی به همین صورت ادامه پیدا کند ایران در افق 1404به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز جهان بدل می‌شود که حتی مجبور به واردات خواهد شد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نیز از افزایش 4درصدی یارانه پرداختی به سوخت‌های فسیلی حکایت دارد. براساس این گزارش در سال2012 بالغ‌بر 544میلیارد دلار از سوی کشورهای جهان برای مصرف سوخت‌های فسیلی اختصاص پیدا کرد. فرآورده‌های نفتی بیشترین یارانه پرداختی را به‌خود در سال2012 اختصاص داده‌اند. نصف یارانه پرداختی به سوخت‌های فسیلی در جهان طی سال2012 برای مصرف فرآورده‌های نفتی به‌ویژه بنزین بوده است. سهم انرژی برق در این زمینه 25درصد، ‌گاز طبیعی 23درصد و زغال سنگ نیز یک‌درصد بوده است.

عربستان دومین کشور یارانه‌دهنده برای مصرف سوخت‌های فسیلی شناخته شده است. این کشور در سال2012 بالغ بر 61میلیارد دلار یارانه پرداخت کرده است. روسیه با 46میلیارد دلار، هند با 43میلیارد دلار و ونزوئلا با 28میلیارد دلار به‌ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.براساس این گزارش کشورهای توسعه یافته هیچ رقمی را به‌عنوان یارانه مصرف سوخت‌های فسیلی پرداخت نمی‌کنند.

کد خبر 255233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز