همشهری آنلاین: مدت‌هاست که مشخص شده است که خوردن شکلات، به خصوص شکلات تلخ یا تیره منافع بهداشتی فراوانی دارد، اما دلیل واقعی این سودمندی آشکار نشده بود. اکنون پژوهشگران دانشگاه ایالتی لوئیزیانا پاسخ را به دست آورده‌اند- میکروب‌های روده.

dark chocolate

به گزارش گیزمگ این پژوهشگران می‌گویند بر خلاف باکتری‌های «بد» مانند برخی از انواع کلستریدیا و برخی از انواع باکتری «ای کولای» که با التهاب همراهند و باعث نفخ، اسهال و ییوست می‌شوند، باکتری‌های «خوب» مانند بیفیدوباکتریوم و باکتری‌های لاکتیک اسید با تغذیه از شکلات تلخ ترکیبات ضدالتهابی ایجاد می‌کنند.

جان فاینلی که سرپرست این نخستین پژوهش درباره اثرات انواع گوناگون شکلات تلخ بر باکتری‌های معده بوده است، می‌گوید هنگامی که این ترکییات ضدالتهابی جذب بدن می‌شوند، با کاهش التهاب در دستگاه قلبی- عروقی خطر درازمدت سکته مغزی را کاهش می‌دهند.

این گروه دانشمندان با استفاه از رشته‌ای از لوله‌های آزمایشگاهی تغییریافته به عنوان مدل مجرای گوارشی که روند طبیعی هضم را شبیه‌سازی می‌کرد، سه پودر کاکائو متفاوت را مورد آزمایش قرار دادند. پودر کاکائو که جز‌ء اصلی شکلات استِ حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان متعدد و مقدار اندکی فیبرهای غذایی است که هر دوی آنها چندان هضم و جذب نمی‌شوند، بلکه هنگامی که به روده بزرگ می‌رسند میکروب‌های خوب موجود در این بخش مجرای گوارش، از آنها تغذیه می‌کنند. این پژوهشگران با استفاده از باکتری‌های مدفوعی انسان این مواد غیرقابل هضم را در معرض تخمیر بی‌هوازی قرار دادند.

به گفته فاینلی فیبرها تخمیر شدند و پلیمرهای پلی‌فنولیک بزرگ به مولکول‌های کوچکتری متابولیزه شدند که آسانتر قابل‌جذب بودند و این پلیمرهای کوچک خاصیت ضدالتهابی داشتند.

فاینلی می‌گوید ترکیب این فیبرها در کاکائو به همراه پری‌بیوتیک‌ها(prebiotics) - (کربوهیدرات‌های غیرقابل‌هضم موجود در مکمل‌های غذایی و نیز در غذاهایی مانند سیر خام و بلغور پخته هم یافت می‌شوند و رشد یا فعالیت باکتری‌ها در دستگاه گوارش را تحریک می‌کنند) هم می‌توانند به تبدیل آنتی‌اکسیدانت‌های پلی‌فنولیک در دستگاه گوارش به ترکیبات ضدالتهابی سلامت‌بخش کمک کنند.

کد خبر 255093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز