همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اشاره به پایان شمارش آرا در ولایت‌های این کشور اظهار داشت، شمارش آرا در ولایات پایان یافته اما نتایج به تایید این کمیسیون نرسیده است بنابراین در مورد پیشتازی کاندیداها اظهار نظری نمی‌توان کرد.

مشارکت ۵۸ درصدی مردم افغانستان در انتخابات

به گزارش فارس، نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان   در کابل گفت، با وجودی که شمارش آرا در ولایت‌های افغانستان پایان یافته اما تاکنون به تایید این کمیسیون نرسیده در نتیجه نمی‌توان در مورد پیشتازی کاندید خاصی اظهار نظر کرد.

وی تاکید کرد نتایج انتخابات معلوم نیست و همچنان نتایج حوزه‎های رأی‎‌گیری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تأیید نشده است.

نور تصریح کرد که هیچ کاندیدی پیشتاز انتخابات در شمارش آرا شناخته نشده و این روند تا اعلام نتایج اولیه آن از سوی این کمیسیون معلوم نخواهد شد.

این در حالی است که برخی از سخنگویان تیم‎های انتخاباتی به خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفته‎اند که بر اساس گزارش ناظران آن‌ها، کاندیداهای مورد حمایت آن‌ها پیشتاز انتخابات هستند.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در ادامه با تاکید بر پایان شمارش آرا در حوزه‎های رأی‎‌گیری گفت که روند شمارش آرا در تمام حوزه‎های رأی‌گیری در افغانستان تکمیل شده و هم‎اکنون روند انتقال آن آغاز شده است.

روز گذشته مردم افغانستان شاهد برگزاری سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در کشورشان بودند که هشت کاندید ریاست جمهوری و 2 هزار و 700 کاندید شورای ولایتی در این دوره به رقابت پرداختند.

افغانستان در نتیجه انتخابات روز گذشته با انتخاب نهمین رئیس جمهورشان برای اولین بار انتقال مسالمت آمیز قدرت را تجربه خواهند کرد.

بر اساس تقویم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی این کشور در چهارم اردیبهشت و نتایج نهایی آن در 23 اردیبهشت سال جاری اعلام خواهد شد.

مشارکت 58 درصدی مردم افغانستان در انتخابات

در همین حال خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد :مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته‌اند ۵۸ درصد واجدان شرایط در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. به گفته این مقام‌ها این رقم در مقایسه با دوره‌های پیشین انتخابات بسیار بالا است.

حدود ۱۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در افغانستان بودند. به گفته ناظران این میزان بالای مشارکت با توجه به تهدیدهای صورت گرفته از سوی طالبان اهمیت فراوانی دارد.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در افغانستان با تمام حاشیه‌های خوب و بدی که داشت پایان یافت و حالا، هم مردم افغانستان و هم جامعه جهانی منتظر پایان روند شمارش آرا و اعلام نتایج این انتخابات هستند تا با زعیم آینده این کشور آشنا شوند. به گفته کمیسیون انتخابات نتایج اولیه چهارم اردیبهشت اعلام می‌شود.

از چند روز مانده به انتخابات زمزمه‌هایی بالا گرفت که حکایت از احتمال بروز تقلب در جریان رای‌گیری و شمارش آرا داشت و نگرانی‌هایی هم در این رابطه از سوی برخی تیم‌های انتخاباتی و ناظران انتخابات مطرح شد.

در روز انتخابات نیز، تمام شدن پیش از وقت اوراق رای‌دهی در چند ولایت به این نگرانی‌ها بیشتر دامن زد. ستادهای انتخاباتی تعدادی از نامزدها گفته‌اند که اسناد و شواهدی را در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات گذاشته‌اند که نشان می‌دهد در برخی از مراکز رای‌گیری تخلفاتی صورت گرفته است.

از سوی دیگر اما حضور مردم در پای صندوق‌های رای گسترده بود و برای بسیاری از جمله متولیان برگزاری انتخابات غافلگیرکننده؛ آن هم در روزی که باران و سرما دست به دست مخالفان مسلحی داده بودند که از هفته‌ها پیش تهدید کرده بودند این انتخابات را بر هم می‌زنند و مراکز رای‌گیری را برای افغان‌ها ناامن خواهند ساخت.

انتخابات روز شنبه و شرکت حدود ۵۸ درصد واجدان شرایط به خصوص زنان که به گواهی آمار رقمی بسیار بالاتر از آن چیزی است که در دوره‌های پیشین انتخابات در ده سال گذشته شاهد آن بودیم پیام واضح و روشنی داشت.

به گزارش بی.بی.سی، حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان، پس از پایان روند رای‌گیری در این کشور در اظهاراتی گفت که مردم افغانستان با حضور گسترده و وسیع در انتخاباتی که برگزاری و مدیریت آن به دست خود افغان‌ها بود، نمایش بزرگی از مردم سالاری حاکم در این کشور را به جهانیان ارائه کردند.

او از مردم این کشور، نیروهای امنیتی، نهادهای مسئول برگزاری انتخابات و رسانه‌ها تشکر کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، برگزاری انتخابات در افغانستان و شرکت میلیون‌ها افغان در این انتخابات را تبریک گفت.

اوباما گفت که ایالات متحده آمریکا به حمایت خود از افغانستانی مستقل، باثبات، یکپارچه و دموکراتیک، ادامه می‌دهد.

در همین حال آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، انتخابات روز شنبه در افغانستان را "تاریخی" خواند و از "اشتیاق" افغان‌ها برای رفتن به پای صندوق‌های رای و "اجرای وظیفه عالی" نیروهای امنیتی این کشور ستایش کرد.

راسموسن گفت: "من به میلیون‌ها زن و مرد افغان که در سراسر این کشور در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی شرکت کردند و رای خود را به صندوق‌ها ریختند، تبریک می‌گویم."

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در بیانیه‌ای گفته است که انتخابات روز شنبه در افغانستان "دست آورد عظیمی برای مردم افغانستان" است.

حدود ۴۰۰ هزار نیروی امنیتی افغان و خارجی، مسئولیت امنیت انتخابات را بر عهده داشتند.

ستیزه‌جویان مخالف دولت در افغانستان، از مدتی قبل تهدید کرده بودند که روند انتخابات در این کشور را مختل خواهند کرد.

محمد عمر داوودزی، وزیر امور داخله/کشور افغانستان روز شنبه گفت که در ۲۴ ساعت گذشته، شورشیان مخالف دولت، ۱۴۰ حمله انجام دادند که در نتیجه آن ۹ پلیس، ۷ سرباز ارتش و ۸۹ شورشی کشته شدند.

به گفته او تعداد غیر نظامیان کشته‎شده در این حملات چهار نفر است و ۴۳ نفر هم زخمی شده‌اند.

به گفته داوودزی از چندین حمله انتحاری به مراکز رای‌گیری در ولایت‌های مختلف از جمله غزنی و بغلان نیز جلوگیری شده است.

نامزدهای انتخابات و ستاد انتخاباتی آنها تا ۷ ثور/اردیبهشت فرصت دارند که شکایت‌های خود را به کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی ارائه کنند.

هرچند تا کنون شکایت‌های زیادی از سوی نامزدهای انتخابات مطرح نشده است اما شامگاه روز شنبه، عبدالله عبدالله، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از تمام شدن اوراق رای‌دهی در برخی از مراکز ابراز تاسف کرد و گفت که تیم او شکایت‌های مربوط به تقلب را در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات گذاشته است. عبدالله به صورت مشخص از تقلب در ولایت قندهار سخن گفت.

پیش از عبدالله، اشرف غنی احمدزی دیگر نامزد این انتخابات نیز در یک نشست خبری گفت: "در بعضی محلات به وضوح دیده شده که تقلب صورت گرفته و این برای ما قابل قبول نیست و از کمیسیون انتخابات می خواهیم که این تقلب را به دقت بررسی کند و متقلبان باید افشا شوند."

او از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا تمام آرای مراکزی را که در آنها تقلب صورت گرفته باطل اعلام کند.

شمارش آرا

بر اساس قانون، شمارش آرا در هر محل رای‌گیری توسط کارمندان کمیسیون انتخابات و به صورت دستی انجام می‌شود و نتایج به دست آمده در حضور ناظران در برگه‌های مخصوص درج شده و این برگه‌ها امضا می‌شوند.

برای جلوگیری از دستکاری‌های احتمالی، روی برگه‌ها چسپ می‌زنند.

بر اساس برنامه‌های زمان‌بندی شده، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری پس از دو هفته و شمارش آرای کل ولایات، در چهارم اردیبهشت اعلام می‌شود.

با اعلام نتایج اولیه، کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، روند بررسی شکایت‌ها را آغاز می‌کند و نتیجه این بررسی‌ها را تا روز ۱۸ اردیبهشت در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار می‌دهد.

کمیسیون انتخابات پس از یک هفته در ۲۴ اردیبهشت، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می‌کند و در اول ماه جوزا/خرداد تصمیم نهایی کمیسیون اعلام و رئیس جمهوری جدید معرفی می‌شود.

در صورتی که هیچ یک از نامزدهای انتخابات، بیشتر از ۵۰ درصد رای‌های ریخته شده به صندوق‌ها را به دست نیاورند، انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد.

در این صورت دو نامزد پیشتاز در کمتر از یک ماه پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، در دور دوم با هم به رقابت خواهند پرداخت.

بر اساس جدول زمانی از پیش اعلام شده، در صورت رفتن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، رای‌گیری در روز هفتم ماه خرداد برگزار خواهد شد.

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، انتخابات شوراهای ولایتی نیز برگزار شد.

قرار است نتیجه انتخابات شوراهای ولایتی روز ۲۷ اردیبهشت به صورت ابتدایی و نتایج نهایی پس از رسیدگی به شکایت‌های مرتبط به آن، در روز هفدهم ماه خرداد اعلام شود.

کد خبر 254906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز