همشهری آنلاین: در حالیکه خبرگزاری مهر در گفتگویی با مدیر مجموعه تئاترشهر از تغییر لوگوی این مجموعه خبر داده بود، ابراهیم حقیقی ضمن اصلاح نام طراح لوگو اعلام کرد که این طرح از آن زنده‌یاد مرتضی ممیز نیست بلکه توسط وی اجرا شده و او از این تغییر خبر نداشته و بدان معترض است.

گرافیک

در پی انتشار مصاحبه‌ای با اتابک نادری مدیر مجموعه تئاترشهر در خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه لوگوی قدیمی این مجموعه توسط زنده‌یاد مرتضی ممیز  طراحی شده است، ابراهیم حقیقی گرافیست پیشکسوت در گفتگویی با خبرنگار مهر ضمن تصحیح خبر مهر اعلام کرد لوگوی تئاتر شهر توسط استاد ممیز طراحی نشده بلکه طراحی وی بوده است.

اعتراض ابراهیم حقیقی به تغییر لوگوی تئاتر شهر

ابراهیم حقیقی، هنرمند پیشکسوت عرصه گرافیک که آثاری چون طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر را نیز در کارنامه خود دارد در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تغییر لوگوی تئاتر شهر گفت: این یک اتفاق ناخوشایند فرهنگی است و هیچ‌کس ولو به قاعده زور هم باشد نمی‌تواند یک لوگو را که تبدیل به یک برند و میراث فرهنگی شده است، تغییر دهد.

وی افزود: من اعتراض شدید خودم را به خانه تئاتر و انجمن طراحان گرافیک اعلام کردم و گفتم که این دو قشر یعنی هم اهالی تئاتر و هم اهالی گرافیک باید با این سبک و سیاق مدیریت آقای نادری برخورد کنند وگرنه رسم خواهد شد که هر دوره‌ای و هر مدیری که آمد به دلخواه خود همه چیز را تغییر دهد.

حقیقی خاطرنشان کرد: برند تئاتر شهر یک نشان ملی است و اگر قرار بود هر مدیری که آمد یک طرح و برند ملی را عوض کند که تاکنون هیچ طرح ملی برای کشور نمانده بود.

وی به گفته‌های نادری در مورد طراحی این نشان توسط زنده‌یاد ممیز اشاره کرد و گفت: حتی اگر ممیز هم این لوگو را طراحی کرده بود و من می‌فهمیدم که لوگو تغییر یافته است حتما به همین شدتی که اکنون در حال اعتراض هستم، معترض می‌شدم. این طرح توسط من و در سال 1351 و زمانی که علی رفیعی مدیر تئاتر شهر بود کشیده و به این مرکز ارائه شد.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: هیچ مدیری با این منطق که طراح یک لوگو از دنیا رفته است نمی‌تواند در آن دست ببرد. اینکه یک مدیر نمی‌‎داند طراح لوگو و نشان اداره و مرکز متبوعش را چه کسی طراحی کرده است، اسف‌بار است.

حقیقی در پایان گفت: من قصد دارم نامه‌ای نوشته و به مدیران ارشد وزارت ارشاد و حتی هیات دولت ارسال کنم تا جلوی این روند را بگیرند و حق مالکیت معنوی را حفظ کنند.

مصاحبه با اتابک نادری

خبرگزاری مهر گفتگویی با اتابک نادری منتشر کرد که در آن به اشتباه نام طراح لوگوی تئاتر شهر مرتضی ممیز ذکر شد که ریاست مجموعه تئاتر شهر نیز بر همین مبنا گفتگوی خود را انجام داد.

طراح اصلی این لوگو ابراهیم حقیقی است و متن اصلی گفتگو را بدون اصلاح نام طراح لوگو می‌خوانید:

اتابک نادری مدیر مجموعه تئاتر شهر در گفتگو با خبرنگار تجسمی مهر در مورد لوگوی جدیدی که به تازگی به نام تئاتر شهر در تقویم و سربرگ‌های این مجموعه دیده می‌شود، گفت: آرم تئاتر شهر همان آرم است و تغییر نیافته بلکه ما برای مکاتبات اداری خودمان به خصوص مکاتبات خارجی نیاز به یک لوگوی دیگر داشتیم.

وی در پاسخ به اینکه چه نیازی به یک لوگوی دیگر بود؟ بیان کرد: شما نمی‌دانید که در طراحی لوگو وجود شماره ثبت و نمای ساختمان چقدر لازم است. در طراحی مرتضی ممیز برای تئاتر شهر این شماره‌ثبت نبود پس ما آرمی دیگر طراحی کردیم که شماره ثبت نیز در آن نمایان شود.

نادری مورد استفاده لوگوی جدید را در سربرگ‌های تئاتر شهر دانست و در این مورد توضیح داد: ما این لوگوی جدید را در سربرگ‌هایمان برای مکاتبات اداری استفاده خواهیم کرد زیرا در سربرگ نیاز جدی و لازمی به شماره ثبت است.

لوگوی سمت راست طراحی ابراهیم حقیقی است و لوگوی سمت چپ لوگوی جدید تئاترشهر

وی ادامه داد: آرم و لوگوی زنده‌یاد ممیز سرجای خودش است. ما آن را در مرکز طراحی جدید قرار دادیم که مبادا به آن خدشه‌ای وارد شود. در حقیقت ما تغییر لوگو نداشتیم.

نادری در پاسخ به اینکه آیا از این پس تئاتر شهر با دو لوگو کار خود را ادامه خواهد داد یا خیر؟ گفت: خیر ما در لوگو دست نبردیم. تنها یک سری چیزهای جدیدی به آن اضافه کردیم که هم زیباتر شود و هم شماره ثبت تئاتر شهر در آن گنجانده شود. به هرحال وقتی استاد ممیز این طرح را برای تئاتر شهر می‌کشید اینجا مرکز تئاتر کشور نبود بلکه یک ساختمان تازه تاسیس بود.

مدیر تئاتر شهر اضافه کرد: ما سعی داریم که اصالت مجموعه را حفظ کنیم. لوگوی استاد ممیز «برند» ماست و ما آن را حفظ کرده‌‎ایم ولی تفکر مدیریتی من بر این استوار بود که باید شماره ثبت تئاتر شهر به این لوگو اضافه شود و چون دلمان نمی‌‌خواست در این لوگو دست ببریم پس یک سری چیز جدید به آن افزودیم.

نادری در پایان سخنان خود گفت: من طراح نیستم ولی به نظرم با اضافه شدن این موارد جدید به لوگوی تئاتر شهر هم بر غنای آن و هم بر زیبایی آن افزوده شده است.

پس از اعتراض ابراهیم حقیقی به این اتفاق که این مساله را به مدیریت تئاترشهر هم منتقل کرده بود اتابک نادری به مهر اعلام کرد که درباره این موضوع مذاکراتی با حقیقی انجام شده است.

کد خبر 254835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز