همشهری‌‌آنلاین: دو نشست آغازین سال ۱۳۹۳ شهر کتاب به بررسی اپرای حافظ بهروز غریب‌پور و نقد و بررسی کتاب پدیدارشناسی روح هگل اختصاص دارد که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته در شهر کتاب برگزار خواهد شد.

حافظ

به گزارش همشهری‌‌آنلاین به نقل از روابط عمومی شهر کتاب پدیدارشناسی روح یکی از مهم‌ترین آثار فلسفی هگل ـ فیلسوف برجسته‌ی آلمانی ـ است که تاکنون چند ترجمه به فارسی از آن منتشر شده است. این اثر جایگاه مهمی در ‌آثار فلسفی غرب و نیز فلسفه‌ی هگل دارد. هگل حقیقت هستی را روح مطلق، مثال یا ایده‌ی مطلق می‌دانست و بر این‌همانی اندیشه و هستی تاکید می‌‌کرد. هگل در این اثر، تحول آگاهی را از نخستین جلوه‌ها و نشانه‌های آن تا واپسین مراحل تکاملش بررسی می‌کند. بر این اثر هگل، شرح‌ها و تفسیرهای فراوانی نوشته شده است. کتاب «آگاهی و خودآگاهی در پدیدارشناسی روح هگل» نوشته‌ی محمدمهدی اردبیلی متمرکز است بر شرح و تفسیر بخش اول و دوم کتاب «پدیدارشناسی روح» که به ترتیب به آگاهی و خودآگاهی اختصاص دارد.

نخستین نشست هفتگی شهر کتاب در سال ۹۳، در روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «آگاهی و خودآگاهی در پدیدارشناسی روح هگل» اختصاص دارد که با حضور دکتر علی‌اصغر مصلح، دکتر میثم سفیدخوش و دکتر محمدمهدی اردبیلی در مرکز فرهنگی شهرکتاب  برگزار می‌شود.

در کنار این نشست، روز چهارشنبه نیز نشستی با حضور بهروز غریب پور درباره اپرای حافظ برگزار خواهد شد.

بهروز غریب‌پور برای معرفی ادبیات کلاسیک فارسی با بهره‌مندی از سبک‌های نمایشی و موسیقایی گام‌های ارزشمندی برداشته است. اپرای «حافظ»، پنجمین اپرای عروسکی غریب‌پور است که بعد از «رستم و سهراب»، «مکبث»، «عاشورا» و «مولوی» اجرا شده است.

غریب‌پور با اجرای این آثار نشان داده است که ادبیات کلاسیک فارسی قابلیت دراماتیک دارد و در اپرای «حافظ» نشان می‌دهد که حافظ انسانی معتقد، دردمند و هوشیار است و عرفانی عمیق دارد که آلوده‌ی ریا و سالوس زمان خود نشده است.

هفدهمین درس‌گفتارهایی درباره‌ی حافظ در روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ساعت ۱۵ به نمایش و تحلیل اپرای حافظ اختصاص دارد که با حضور بهروز غریب‌پور در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 254663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز