گروه ادب و هنر: محمدابراهیم باستانی پاریزی مورخ، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد بازنشسته گروه تاریخ دانشگاه تهران صبح روز سه‌شنبه پنجم فروردین در ۸۹سالگی از دنیا رفت و پیکر وی روز پنجشنبه هفتم فروردین از مقابل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به سمت بهشت زهرا تشییع و در کنار همسرش به خاک سپرده شد.

 درگذشت استاد باستانی پاریزی

نویسنده کتاب «از پاریز تا پاریس» سوم دی 1304 در پاریز از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان به دنیا آمد، تا پایان ششم ابتدایی در این شهرستان تحصیل کرد و سال 1330 در رشته تاریخ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او برای انجام تعهد دبیری به کرمان بازگشت، با همسرش حبیبه حائری ازدواج کرد و تا 1337 که در آزمون دکتری تاریخ پذیرفته شد، در کرمان ماند. باستانی پاریزی دوره دکتری تاریخ را در دانشگاه تهران گذراند و با ارائه پایان‌نامه‌ای درباره ابن اثیر دانشنامه دکتری خود را دریافت کرد.

«ثبعه ثمانیه» معروف‌ترین آثار اوست؛ 8کتابی که با عدد 7گره خورده است: «خاتون هفت‌قلعه»، «سنگ هفت‌قلم»، «کوچه هفت‌پیچ»، «آسیای هفت‌سنگ»، «زیر هفت‌آسمان»، «اژدهای هفت‌سر» و... که قرار بود در 7جلد منتشر شوند اما در نهایت جلد هشتم از راه رسید و زنده‌یاد باستانی پاریزی نام آخری را به پیشنهاد زنده‌یاد ایرج افشار «هشت‌الهفت» گذاشت. کتاب شعرهایش هم «یادبود من» نام دارد که سال 1327 منتشر شد. مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد باستانی پاریزی پنچشنبه 7فروردین با حضور تعدادی از مسئولان، نویسندگان و هنرمندان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد. حجت‌الاسلام رسول جعفریان، علی دهباشی مدیر مسئول مجله ادبی بخارا، احمد عابدینی پاریزی شاعر و از دوستان استاد باستانی پاریزی و سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات ازجمله سخنرانان این مراسم بودند.

محمدرضا شفیعی کدکنی، هوشنگ مرادی کرمانی، فخرالدین فخرالدینی، جواد محقق، فاضل جمشیدی، اسدالله امرایی، سهیل محمودی، فرهاد توحیدی، جواد مجابی، بهمن فرمان‌آرا، علی پویان، شکرخدا گودرزی، حبیب‌الله صادقی، بهمن رجبی، احسان اشراقی، بیژن بیژنی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان، محمدحسین امید سرپرست دانشگاه تهران، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمحمد حسین مرعشی از حاضران در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد باستانی پاریزی بودند. علی جنتی وزیر ارشاد که در این مراسم تشییع پیکر استاد فقید دانشگاه تهران حضور نداشت، در مراسم سومین روز درگذشت وی در مسجد جامع شهرک قدس حضور یافت. میرجلال‌الدین کزازی، عبدالرضا داوری، سیمین بهبهانی، محمود عابدی، محمود امیری سالار، هادی سودبخش، کاظم سادات اشکوری، احمد محیط‌طباطبایی، خسرو سینایی، علی گرانمایه، عظیم زرین‌پور و... دیگر حاضران در این مراسم بودند.

پیام تسلیت رئیس‌جمهور

رئیس جمهور با صدور پیامی درگذشت استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی، از چهره‌های فعال و اثرگذار عرصه تاریخ و فرهنگ کشور را مایه اندوه فراوان خواند.در بخشی از این پیام آمده است: این استاد فرزانه بیشتر عمر گرانمایه خود را با نگاه ستایش‌آمیز به تاریخ و تمدن ایرانی صرف تبیین ارزش‌های انسانی فرهنگ کشورمان کرد و ده‌ها اثر ارزشمند از خود به یادگار گذاشت که همچنان پربار و روشنگر خواهد بود. اینجانب این مصیبت را به خانواده مکرم ایشان، اصحاب تاریخ و فرهنگ به‌ویژه مردم فرهنگ‌دوست کرمان و شاگردان و دوستداران ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند منان برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

کد خبر 254655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز