همشهری آنلاین: کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی موافقت اکثریت قاطع مردم «کریمه» با الحاق به روسیه تهدید کرد: این اتحادیه با تصمیم در مورد اعمال تحریم‌ها بر ضد روسیه به زودی «قاطع ترین پیام ممکن» را به روسیه ارسال می‌کند.

 کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ یک روز پس از برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه، کاترین اشتون پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل ، گفت : « تلاش می کنیم قاطع ترین پیام ممکن را به روسیه ارسال کنیم تا بفهمد که شرایط تا چه اندازه جدی است.»

وزیران خارجه اتحادیه اروپا قرار است در مورد وضع تحریم هایی بر ضد مسئولان روسیه یا مقامات اوکراینی طرفدار روس ها ، در قالب محدودیت صدور روادید و مسدودیت دارایی هایشان در اتحادیه اروپا رایزنی کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد : « بار دیگر از روسیه می خواهم تا گفتگو با مقامات اوکراینی را آغاز کند و متعهد شود هر چه سریعتر اقدامی در جهت کاهش تنش ها انجام دهد.»

نتایج نهایی همه پرسی در منطقه کریمه اوکراین نشان می دهد، ۹۶ و ۶ دهم درصد مردم این منطقه از پیوستن کریمه به روسیه حمایت می کنند. در همین حال قدرت های غربی اعلام کردند: این همه پرسی غیرقانونی است و تحریم هایی فوری در پی خواهد داشت.

موافقت اکثریت قاطع مردم «کریمه» با الحاق به روسیه

مقامات منطقه کریمه اوکراین روز دوشنبه پس از اعلام همه پرسی در این منطقه، به صورت رسمی خواستار الحاق این منطقه به روسیه شدند.

ایتارتاس اعلام کرد کریمه از سازمان ملل و دیگر کشورها خواست نتیجه همه پرسی در این منطقه را به رسمیت بشناسند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز روز یکشنبه در تماس تلفنی با باراک اوباما همتای آمریکایی خود گفت همه پرسی شبه جزیره کریمه قانونی و مشروع است.

پوتین همچنین درمورد کوتاهی کیف در جلوگیری از خشونت علیه روس زبان ها در اوکراین ابراز نگرانی کرد.

کرملین اعلام کرد پوتین ناتوانی و بی میلی مقامات کنونی در کیف را در جلوگیری از خشونت گسترده گروه های تندرو و ملی گرای افراطی علیه غیرنظامیان ازجمله روس زبان های در اوکراین را مورد توجه قرار داد.

پوتین همچنین گفت ناظران اروپایی باید به همه بخش های اوکراین اعزام شوند.

پارلمان روسیه به پوتین اجازه داده است در صورت لزوم برای محافظت از هم میهنان خود در اوکراین ، از نیروهای مسلح استفاده کند.

مشاور رئیس جمهوری روسیه در زمینه تحریمهای غربی علیه روسیه گفت: امیدواریم این تحریمها صورت نگیرد زیرا در صورت به اجرا درآمدن تحریمها ضد روسیه ، علاوه بر اوکراین ، کشورهای اروپایی نیز خسارتهای اقتصادی سنگینی را متحمل خواهند شد.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد: رئیس پارلمان کریمه اعلام کرد واحد های ارتش اوکراین در این شبه جزیره منحل خواهند شد.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی نیز از فراخوان نیروهای ذخیره به ارتش اوکراین خبر داد.

رئیس جمهور جدید اوکراین در حکمی اعلام کرده است چهل هزار نیروی ذخیره ارتش این کشور به خدمت فراخوانده شوند. پارلمان اوکراین با تصویب مصوبه ای ازاین تصمیم رئیس جمهور حمایت کرده است.

همزمان با اعلام نتایج اولیه همه پرسی جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین مردم شهر سیمفرپول مرکز این شبه جزیره با حضور در خیابانها به جشن و شادمانی پرداختند.

حاضران در این مراسم با در دست داشتن پرچم های روسیه،سرود ملی این کشور را خواندند.

آسمان شهرهای شبه جزیره کریمه از جمله سیمفرپول مرکز آن هم نور افشانی شد.

اوباما به پوتین: واشنگتن آماده است مجازات های دیگری را اعمال کند

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه به ولادیمیر پوتین همتای روس خود هشدار داد واشنگتن و متحدانش هرگز نتیجه همه پرسی در شبه جزیره کریمه را به رسمیت نخواهد نشناخت.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد باراک اوباما در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین از احتمال مجازات های جدید آمریکا علیه مسکو خبر داد و اعلام کرد واشنگتن و جامعه بین الملل همه پرسی در کریمه را که با نقض قانون اساسی اوکراین و تحت اجبار مداخله نظامی روسیه صورت گرفت، هرگز به رسمیت نخواهند نشناخت.

اوباما تاکید کرد « اقدامات روسیه نقض کننده حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است و ما همراه با متحدان اروپایی خود مجازات های دیگری را علیه روسیه و اقدامات مسکو آماده می کنیم .»

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کاخ کرملین اعلام کرد رئیس جمهور روسیه نیز در این گفتگو « برگزاری همه پرسی در کریمه را کاملا منطبق با حقوق بین الملل » توصیف کرد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس می گوید وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با اعمال تحریم ها علیه مقامات روسیه در پی برگزاری همه پرسی در کریمه موافقت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف ، الکساندر تورچینوف ، رئیس جمهور موقت اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد همه پرسی در شبه جزیره کریمه « نمایش مضحکی » است.

اوکراینی های ساکن کریمه روز یکشنبه در پایان این همه پرسی که اختلافات عمیق بین روسیه و غرب را آشکار و گرایشات جدایی طلبانه را در شرق اوکراین زنده کرد به پیوستن این شبه جزیره به روسیه رای دادند.

میزان مشارکت در این همه پرسی 81 درصد اعلام شد.

فرانسه ، کانادا و انگلیس همه پرسی در کریمه را غیر قانونی خواند و نتایج آنرا رد کرد.

کد خبر 253475
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز