پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیا ماه تولد یا فصل تولد یک فرد نقش عمده‌ای درخصوصیات رفتاری و عملکردی او دارد؟ آیا آنچه طالع‌بین‌های نشریات برای طالع شما می‌‌نویسند، درست است؟

فصل تولد

نشریات بسیاری ستون یا صفحه‌‌های خود را به تشریح خصوصیات خلقی، رفتاری و عملکردی متولدین ماه‌های مختلف سال اختصاص داده‌اند که برای بسیاری از افراد جالب و سرگرم کننده است. بسیاری نیز به آن باور دارند و بسیاری دیگر آن را خرافاتی بیش نمی‌دانند. شما جز کدام گروه هستید؟ آیا به نظر شما این مطالب پایه و اساس علمی دارند یا خرافات محض هستند؟

آمار بررسی بیماران شیزوفرنی نشان داده است که متولدین فصل بهار، بیشتر احتمال دارد که دچار روانپریشی یا شیزوفرنی شوند و افراد متولد تابستان، آدم‌های حساس‌تری نسبت به سایر فصول هستند و...

آدمیان دارای دنیایی از تفاوت‌ها هستند، وجه تشابه در میان آنان معنایی به غیر از عملکرد، رفتار و... دارد. شما نمی‌توانید دو انسان که شبیه‌ هم باشند به عبارتی؛ مانند هم فکر کنند، رفتار کنند، عمل کنند و... پیدا کنید.

اما چه دلیلی از نظر علمی برای این تفاوت‌ها وجود دارد؟ آیا می‌توان دلیل خاصی مانند؛ تولد در فصل یا ماه خاصی را به این تفاوت‌ها نسبت داد؟ چگونه؟

در خصوص فصل‌ها یک دلیل و توجیه می‌تواند این باشد که در فصل زمستان میزان مواجهه با ویروس‌ها در مادر و جنین بیشتر است و همچنین مدت طول روز هم کمتر است. این دو عامل می‌توانند در مراحل حساس تکامل نوزاد، میزان بروز صفات ژنتیک را تحت‌تأثیر قرار دهند و موارد بسیاری که دانشمندان برای اثبات آنها دست به تحقیقات زده‌ و می‌زنند.

تحقیقات و مطالعاتی که اثبات کنند آیا فصل تولد یک فرد در ساختارهای ذهنی و عملکردهای او تاثیر گذار است؟ اگر تاثیرگذار است در کدام بخش‌‌های از مغز و تا چه میزان؟ هنوز راه درازی دارد.

اسپیرو پنتازاتوس یکی از دانشمند‌ان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا است که به این نظریه بسیارعلاقمند است. به همین دلیل، او دقیقا بر روی این موضوع که آیا فصل تولد افراد تغییر یا تغییراتی در ساختار مغز و ذهن او ایجاد می‌کند یا نه؟ تحقیقات می‌کند.

پنتازاتوس بر روی 550 اسکن و ام‌ار‌آی مغزی زنان و مردان سالم که در بیمارستان لندن گرفته شده بود به تفکیک چهار فصل سال مطالعه کرد. او تفاوت‌های ذهنی متولدین هر فصل را با فصل دیگر و مردان را با زنان و نیز موارد دیگر را مورد دقت و بررسی قرار داد.

افراد در این تحقیقات براساس متولدین فصل زمستان؛ بین23 دسامبر تا 19 مارس- فصل بهار؛ بین 22 مارس تا 19 ژوئن- فصل تابستان؛ بین 22 ژوئن تا 21 سپتامیر و فصل پاییز؛ بین 24 سپتامیر تا 20 دسامبر در نظر گرفته شده بودند.


فصل تولد

بر اساس تحقیقات او، آن دسته از مردانی که در فصل پاییز و زمستان به دنیا می‌آیند، در قسمتی از مغز به نام شیار گیجگاهی فوقانی، میزان ماده خاکستری بیشتری نسبت به متولدین فصل‌ها بهار و تابستان دارند. بر اساس پژوهش‌های قبلی نیز مشخص شده بود که میزان ماده خاکستری در این قسمت، با بیماری شیزوفرنی ارتباط دارد و هر قدر میزان ماده خاکستری در این قسمت کمتر باشد، احتمال شیزوفرنی در فرد بیشتر است.

جالب است بدانید که در مورد زنان، این مسئله برعکس است، یعنی آن دسته‌‌ای از زنان که در تابستان به دنیا می‌آیند، ماده خاکستری بیشتر در شیار گیجگاهی فوقانی خود دارند. این امر با تحقیقات آماری که بر اساس آنها، زنانی که در فصل زمستان به دنیا می‌آیند، کمترعاطفی‌تر و حساس‌تر هستند، تطابق دارد.

در مرحله بعدی تحقیقات پنتازاتوس، دست به اقدام جالبی زد. او این بار تلاش کرد با توجه به میزان ماده خاکستری در بخش‌های مختلف مغز، ماه تولد یک شخص را حدس بزند. در این تحقیقات او توانست فقط 35 درصد در مورد زنان درست حدس بزند. اگرچه این میزان، درصد قابل توجه نیست، اما نسبت به یک حدس تصادفی، دقیق‌ است.

ایرادی که به این تحقیقات وارد است و به عبارتی نقطه ضعف این تحقیقات، عدم توجه به مکان تولد افراد مورد آزمایش است.
چرا که اگر فردی در نیمکره جنوبی متولد شده باشد، همه چیز در مورد او متفاوت است و این امر باعث مخدوش شدن نتایج مطالعات خواهد شد.

همه اینها نشان می‌دهند که تأثیر فصل تولد روی صفات و خلق و خوی آدم‌ها، به کلی خرافات نیست و از طرفی هم نمی‌تواند، تأییدکننده صد در صد بسیاری از صفات و خصوصیات باشد که طالع بین‌های این نشریات برای افراد متولد ماه‌های مختلف می‌نویسند.

منبع: wired

کد خبر 253331
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز