گروه اقتصادی- رضا کربلایی: دولت ژاپن با جمعیتی ۱۱۰میلیون نفری تنها با ۳۰۰هزار کارمند اداره می‌شود ولیکن دولت ایران با جمعیتی ۷۵میلیون نفری۱.۵ برابر کل کارکنان دولت ژاپن مدیر دارد!

اداره اشتغال

حدود 300هزار مدیر در واحد‌های عملیاتی و ستادی در دولت حضور دارند که تعداد این مدیران معادل تعداد کل کارکنان دولت ژاپن است که به حدود 300هزار نفر می‌رسند! این آمار تکان‌دهنده را محمود عسگری آزاد، جانشین معاون توسعه، مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور از وضعیت دولت عیالوار ایران که دیروز در اولین گردهمایی معاونان توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری‌ها، اعلام کرده است. البته این بخشی از بزرگ‌شدن دولت در 8سال اخیر است.


به گفته این مقام دولتی، تعداد مدیران واحد‌های ستادی و استانی کشور به بیش از 441هزار نفر می‌رسد که حدود 1.5برابر تعداد کل کارکنان دولت ژاپن است. عسگری آزاد سیاست‌های دولت گذشته مبنی بر بزرگ‌ترشدن دولت در 8سال اخیر را برخلاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری دانست و افزود: اگر نظام اداری کشور اصلاح نشود، در چند سال آینده نسبت هزینه دولت به 100درصد بودجه جاری خواهد رسید، آنگاه دولت ناچار است علاوه بر منابع موجود، برای حفظ ساختار خود دست به استقراض بزند.

روند بازنشستگی در مرز خطر

عسگری آزاد با خطرناک توصیف‌کردن تعداد بازنشستگان در کشور طی سال‌های اخیر گفت: متوسط سن بازنشستگان خانم در کشور ما حدود 50سال است، این درحالی است که در 38کشور این تناسب مورد مطالعه قرار گرفته و سن بازنشستگی زنان به 60سال می‌رسد.

او افزود: همچنین سن بازنشستگی مردان در ایران حدود 52سال است که در کشور‌های مورد بررسی به 63سال می‌رسد و این بیانگر حجم بالای پرداختی‌ها از صندوق بازنشستگی کشور است.وی تصریح کرد: با وجود تأکید قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر حداقل تحصیلات لیسانس جهت نیروهای جذب شده ما حتی شاهدآن هستیم که در کنار اینکه 2درصد نیروهای دولتی بی‌سواد هستند و از هیچ سطح تحصیلی برخوردار نیستند، فقط 39درصد کارکنان دولت تحصیلات لیسانس به بالا دارند. به گفته عسگری آزاد، استخدام‌های بی‌رویه و غیرقانونی موجب حضور بیش از 307هزار و 388نفر نیروی قراردادی مازاد در دستگاه‌های اجرایی شده که علاوه بر افزایش حجم دولت کیفیت را نیز در بلندمدت دچار مشکل می‌کند.

نیروهای مازاد ساماندهی می‌شوند

جانشین معاون توسعه مدیریت و نیروی انسانی رئیس‌جمهور از ساماندهی 15درصد از نیروهای مازاد بر سقف 10درصدی نیروهای قراردادی در سال آتی خبر داد و گفت: وضعیت پذیرفته‌شدگان آزمون‌های استخدامی تا چند‌ماه آینده تعیین تکلیف خواهند شد.

استخدام دولتی متوقف نمی‌شود

این مقام دولتی درباره میزان استخدام‌ها در سال آینده، گفت: استخدام‌های دولتی تعطیل نمی‌شود، چرا که همانطور که ما در برخی بخش‌ها نیروهای مازاد داریم در برخی قسمت‌ها نیز نیازمند نیرو هستیم و دولت با کسری منابع انسانی مواجه است، از این‌رو به میزان محدود و تنها مورد نیاز، استخدام‌ها ادامه خواهد داشت.به گفته عسگری، استخدام‌های دولت دیگر به مفهوم عام در تمام سطوح تا زمان نیاز ضروری انجام نخواهد شد، اما در بخش مشاغل تخصصی و حساس براساس نیازهای اساسی استخدام صورت خواهد گرفت.

هر 5کارمند یک رئیس دارد

به گفته وی، به ازای هر 5کارمند یک رئیس تحت عناوین مختلف داریم که باید در این زمینه سالانه 20درصد اصلاح صورت بگیرد و پست‌های مدیریتی سازمانی سالانه 20درصد کاهش یابد. عسگری آزاد از استخدام 500هزار نفر از کادر خدماتی شرکت‌ها در دولت قبل خبر داد و تصریح کرد: برخی از این افراد بی‌سواد و یا دارای تحصیلات ششم ابتدایی و غیره هستند، ضمن آنکه بسیاری از آنها پس از استخدام دیگر حاضر نیستند فعالیت‌های قبلی را انجام دهند.

کد خبر 253231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز