گروه حوادث: عامل آتش‌سوزی عمدی در سعادت آباد که باعث مرگ ۴نفر شده بود، در کمتر از یک‌ماه دستگیر شد.

متهم

در جریان این حادثه 2آتش‌نشان نیز به‌شدت مصدوم شدند که به بیمارستان انتقال یافتند. ماجرای این آتش‌سوزی مرگبار به 26بهمن‌ماه برمی‌گردد. ساعت 21:44آتش‌نشانان پایتخت در جریان حادثه‌ای در سعادت آباد قرار گرفتند و راهی آنجا شدند. آنها پس از حضور در محل متوجه دود غلیظی شدند که یک ساختمان 6طبقه مسکونی را در بر گرفته بود. در بررسی‌ها مشخص شد کانون آتش‌سوزی، طبقه منفی 2و پارکینگ این ساختمان مسکونی بوده است. در آنجا 3دستگاه خودروی سمند، ‌لندکروز و پرادو به‌علت نامعلومی طعمه شعله‌های آتش شده و دود غلیظ ناشی از آن ساختمان را فرا گرفته بود.

آتش‌نشانان به چند گروه تقسیم شدند؛ گروه اول به جست‌وجوی افرادی که در ساختمان گرفتار شده بودند، پرداختند. آنها در طبقه زیرین پارکینگ با دیدن 2مرد که بی‌حال روی زمین افتاده بودند آنها را از ساختمان خارج کردند. امدادگران اورژانس بعد از معاینه این دو نفر اعلام کردند که هر دوی آنها بر‌اثر دود‌گرفتگی جان باخته‌اند.

همچنین گروهی دیگر از آتش‌نشانان با استفاده از دستگاه‌های تنفسی وارد ساختمان شده و 15نفر از ساکنان را که در میان دود گرفتار شده بودند به سلامت از ساختمان خارج کردند. پس از جست‌وجوهای آتش‌نشانان مشخص شد که یکی از ساکنان طبقه دوم نیزکه از ترس آتش‌ به راهرو آمده بود تا از ساختمان خارج شود دچار دودگرفتگی شده است. وی که زنی جوان بود، بیهوش در راه پله‌ها افتاده بود که آتش‌نشانان وی را نیز از ساختمان خارج کردند و در اختیار اورژانس قرار دادند. این شخص نیز به‌علت دودگرفتگی به کام مرگ رفته بود. به این ترتیب تعداد قربانیان این حادثه به 3نفر رسید.

در این عملیات آتش‌نشانان همزمان با نجات افراد گرفتار به جدال با آتش پرداختند و حریق را مهار کردند. همچنین در این آتش‌سوزی، 4نفر از ساکنان و 2نفر از آتش‌نشانان مصدوم شدند که به مراکز درمانی انتقال یافتند. کارشناسان بعد از بررسی‌های اولیه اعلام کردند که آتش‌سوزی عمدی بوده است به همین‌خاطر موضوع به پلیس مخابره شد و با تشکیل پرونده‌ای در این زمینه تیمی از مأموران اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت، تحقیقات خود را برای شناسایی عاملان آتش‌سوزی شروع کردند.

بازداشت یک مظنون

به‌دنبال این حادثه مرگبار، کارآگاهان راهی ساختمان آتش‌گرفته شدند و به تحقیق از ساکنان آن پرداختند. در بررسی‌ها مشخص شد که داماد سابق یکی از اهالی ساختمان چندین بار به آنجا رفته و خانواده همسر سابقش را تهدید به آتش‌کشیدن آنجا کرده است. با افشای این حقیقت، قاضی پرونده دستور بازداشت این مرد جوان به نام محسن را صادر کرد. مأموران بعد از شناسایی خانه وی، به آنجا رفتند و محسن را درحالی‌که کوله پشتی خود را برداشته و قصد متواری‌شدن داشت دستگیر کردند. این مرد در بازجویی‌های اولیه منکر دخالت در آتش‌سوزی شد اما وقتی شواهد را علیه خود دید لب به اعتراف گشود. وی گفت: آتش‌سوزی توسط یکی از دوستانم به نام ابوذر صورت گرفته است و من هیچ دخالتی در آن نداشتم.

این مرد در ادامه گفت: 2سال قبل از همسرم جدا شدم و بعد از آن او پسر 6ساله‌ام را با خود به خارج از کشور برد. من علت اختلاف و جدایی از همسرم را دخالت‌های خانواده او می‌دانستم برای همین بارها به خانه پدرزن سابقم رفتم و خواستار بازگشت پسرم به ایران و ملاقات با او شدم، اما آنها مدعی بودند که نمی‌توانند کاری برای من انجام دهند. من موضوع را با یکی از دوستانم به نام ابوذر در میان گذاشتم. او گفت که می‌داند چگونه مرا به فرزندم برساند. برای همین نقشه آتش زدن خودروی پدرزنم را مطرح کرد و من هم موافقت کردم. یک روز قبل از حادثه همراه ابوذر به پمپ بنزین رفتیم و بنزین خریدیم. عصر همان روز، ابوذر را به خانه پدرزنم در سعادت آباد بردم و مشخصات خودروی سمند وی را در اختیارش قرار دادم، اما به‌علت نبود خودروی پدرزنم در پارکینگ، آن روز نقشه عملی نشد.

شب بعد حدود ساعت 22ابوذر با من تماس گرفت و مدعی شد که کار را تمام کرده و ماشین پدرزنم را آتش زده است. وقتی به محل قرار با ابوذر رفتم، یکی از اهالی ساختمان مورد نظر که از دوستانم بود با من تماس گرفت و گفت ساختمان آتش گرفته و چند نفر نیز کشته شده‌اند. با شنیدن این خبر، ابوذر از پیش من رفت و من هم وسایلم را جمع کردم و داخل کوله پشتی گذاشتم تا فرار کنم که دستگیر شدم.

مرگ چهارمین مصدوم

درحالی‌که کارآگاهان تحقیقات خود را برای دستگیری عامل آتش‌سوزی عمدی آغاز کرده بودند از بیمارستان خبر رسید که یکی از مصدومان حادثه که زن 23ساله‌ای بوده به‌علت شدت سوختگی به کام مرگ رفته است. این زن و دختر 5ساله‌اش به‌علت سوختگی تحت درمان قرار داشتند اما تلاش پزشکان برای نجات زن جوان بی‌نتیجه ماند. بدین‌ترتیب تعداد قربانیان حادثه به 4نفر رسید. همچنین مصدومان دیگر بعد از چند روز درمان از بیمارستان مرخص شدند. 2نفر از مصدومان نیز 2آتش‌نشان بودند که هنگام نجات افراد دچار دودگرفتگی، آسیب دیدگی از ناحیه پا، کمر و گردن شدند که در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند.

دستگیری متهم اصلی

جست وجوی کارآگاهان سرانجام نتیجه داد و متهم اصلی ظهر 21اسفند‌ماه در خانه یکی از بستگانش دستگیر و به اداره دهم پلیس آگاهی منتقل شد. وی در بازجویی‌ها به آتش‌سوزی اعتراف کرد و گفت:روز قبل از حادثه، نزد محسن رفتم تا ببینم می‌تواند برایم کار پیدا کند یا نه. آن روز وقتی پای صحبت‌های محسن نشستم متوجه شدم که از دوری پسرش بسیار ناراحت است و می‌گفت کسی نیست به او کمک کند.

من نیز به‌خاطر دوستی مان تصمیم گرفتم کمکش کنم. به پیشنهاد محسن تصمیم گرفتیم لاستیک ماشین پدرزنش را آتش بزنیم. هنوز هم نمی‌دانم که از روی رفاقت یا بیکاری و یا سادگی بود که قبول کردم بدون دریافت پولی دست به این اقدام بزنم. وی ادامه داد: شب اول به‌دلیل اینکه ماشین پدرزن سابق محسن در خانه نبود، از این کار منصرف شدم اما محسن با من تماس گرفت و مرا راضی کرد که این کار را انجام دهم.

برای همین دوباره به ساختمان مورد نظر رفتم و با دیدن ماشین پدرزن سابق محسن مقداری بنزین روی لاستیک آن ریختم و آن را آتش زدم. همان لحظه هول شدم و ظرف بنزین زیر ماشین افتاد. آتش به سرعت سرایت کرد و من از ترسم بلافاصله پا به فرار گذاشتم تا اینکه باخبر شدم چه اتفاقی افتاده است. من در فکر بیکاری بودم و فکر می‌کردم با این کار حتما محسن برایم کار پیدا می‌کند.

سرهنگ آریا حاجی‌زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران، با اعلام این خبر گفت: قرار بازداشت موقت از سوی قاضی پرونده صادر شده و متهمان برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار مأموران اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران قرار گرفته‌اند.

کد خبر 253080
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز