حمید ضیایی پرور: آیین تجلیل از علی‌اکبر فرهنگی، چهره ماندگار و پدر مدیریت رسانه کشور هفته گذشته در سالن همایش‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

مراسم تقدیر از دکتر علی‌اکبر فرهنگی

 در این مراسم، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و صدها چهره دانشگاهی حضور داشتند. چندین سخنران درباره ویژگی‌های اخلاقی و علمی دکتر فرهنگی سخن راندند و در پایان هدایایی به رسم تقدیر از نیم قرن خدمات علمی این استاد مدیریت رسانه دانشگاه‌های ایران به وی اهدا شد. در این مراسم، تمبر دکتر علی‌اکبر فرهنگی رونمایی شد و محمود اسعدی، دبیر ستاد چهره‌های ماندگار، پیشنهاد راه‌اندازی بنیاد دکتر علی‌اکبر فرهنگی را مطرح کرد. همچنین در این مراسم دکتر حسن نمک دوست تهرانی، مدیر مرکز آموزش روزنامه همشهری و دکتر یونس شکرخواه سردبیر همشهری آن‌لاین به نیابت از دکتر مهدی ذاکری مدیرعامل مؤسسه همشهری لوح تقدیر و هدیه‌ای تقدیم دکتر فرهنگی کردند.

رئیس شورای شهر تهران در مراسم تجلیل از دکتر علی‌اکبر فرهنگی گفت:‌ تبار نیکوی فرهنگی در طول تاریخ، در خاندان استاد فرهنگی استمرار پیدا کرده است، از این‌رو می‌شود استاد فرهنگی را از فرهنگیان کهن ایران دانست.احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران در آیین تجلیل از علی‌اکبر فرهنگی چهره ماندگار و پدر مدیریت رسانه کشور، گفت:‌ من استاد فرهنگی را از حوزه فرهنگ می‌شناسم و با رویکرد فرهنگی درباره‌شان صحبت می‌کنم. پدربزرگ ایشان، بنیانگذار آموزش و پرورش نوین در شمال ایران بوده و این تبار نیکوی فرهنگی در این خاندان استمرار پیدا کرده است. از این‌رو می‌شود استاد فرهنگی را از فرهنگیان کهن ایران دانست؛ فرهنگی به‌معنای فردی که حکمت‌رسان است. این فرهنگ در نگاه پیشینیان ما، دست‌کم تا چند دهه پیش با هنر همراه بوده است. وی افزود: تا چند دهه پیش، ما هنر را در صنایع مستظرفه می‌دیدیم. حافظ هم به این معنا، مرتب از صنعت نام برده و کسانی را که در جایگاه هنر نشسته و صنعتگری می‌کنند، ملامت می‌کند. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: همکاری ما و استاد فرهنگی در حوزه فرهنگ و هنر و تدوین برنامه‌هایی بود که بخشی از آنها به مدیریت رسانه مربوط می‌شد. مدیریت رسانه حوزه‌ای است که به مدد ایشان در کشور ما متولد شد و در این حد هم متوقف نشد و وارد حوزه‌های علوم و فنون شد. من در تعریف خودم، دکتر فرهنگی را یک شخصیت فرهنگی می‌دانم که تاریخ ایران را خوب می‌شناسد و با بخشی از این تاریخ عجین شده است. همه ما استاد را نه‌تنها به‌عنوان یک معلم که به‌عنوان عضوی از خانواده فرهنگ ایران می‌شناسیم. حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه و مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات نیز در این برنامه گفت:‌ وقتی برای حضور در این برنامه از من دعوت شد، با افتخار آمدم اما شرط گذاشتم که از من نخواهند سخنرانی کنم.

نشد مجلسی برگزار شود و من به بهانه‌ای پشت تریبون دعوت نشوم. به‌نظرم دلیل دعوت از من این است که دیرپاترین مسئول رسانه از بعد انقلاب هستم که در یک رسانه مدیر بوده است. این موضوع یا به سخت‌جانی من برمی‌گرددویا به سعه صدر بالای مسئولان. وی افزود: من توفیق بهره‌مندی مستقیم از آموزه‌های‌ استاد فرهنگی را نداشته‌ام ولی شاگردان ایشان را خوب درک کرده‌ام. آقای فرهنگی، ما از دستاوردهای تربیتی و آموزشی شما آموختیم که حرمت بزرگان را پاس بداریم. یکی از معیارهای موفقیت یک رسانه، کمتر پوزش خواستن است؛ یعنی اگر رسانه‌ای به‌خاطر اشتباهاتش مرتب پوزش بخواهد، برایش امتیاز منفی است. اگر پای رسانه‌ای به دادگاه باز شود، نمره منفی دیگری گرفته است. می‌خواهم به استاد فرهنگی این گزارش را بدهم که در 33سال حضورم در روزنامه اطلاعات، پایم به دادگاه کشیده نشد جز در یک مورد. دعایی ادامه داد: آن یک مورد هم مربوط به انتخابات سال 76می‌شود که دوره اول ریاست‌جمهوری آقای خاتمی بود. ما از علاقه‌مندان به ایشان بودیم و نتوانستیم رسالت رسانه‌ای‌مان را رعایت کنیم و رقیب ایشان آقای ناطق نوری به حق از ما شکایت داشت. زمانی که داشتم برای رفتن به دادگاه آماده می‌شدم، خبر رسید که آقای ناطق نوری از شکایت صرف‌نظر کرده است. به هر حال روزنامه اطلاعات دولتی نیست اما از اموال عمومی تغذیه می‌شود و باید مراعات مسائل را بکند.

مدیر مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات گفت: می‌خواهم در این برنامه سؤالی مطرح کنم و آن، اینکه چرا در کشور ما، اساتیدی به این بزرگی باید بازنشسته شوند؟ واقعا چرا باید از آموزه‌ها و تجریبات چنین اساتیدی محروم شد و آنان را از دانشگاه جدا کرد؟ دعایی در پایان سخنانش گفت: آقای فرهنگی ما شرمنده شما هستیم که لیاقت آثار شما از ما بسیار بالاتر است و در چنین برنامه‌ای که در ‌شأن شما نیست، از شما تجلیل می‌کنیم. این از مظلومیت شماست.

ارائه پیشنهاد ایجاد بنیاد علی اکبر فرهنگی

محمود اسعدی، دبیر ستاد چهره‌های ماندگار نیز در این برنامه گفت: رشته مدیریت رسانه در کشورمان یک رشته مظلوم است و با وجود فعالیت رسانه‌ها در این زمینه حضور ملموسی ندارد. این استاد دانشگاه گفت: تجلیل از اصحاب و پیشکسوتان رشته مدیریت حرکت بسیار خوبی است اما نخستین اقدام باید عمل کردن به تفکرات اساتید مدیریت باشد. خواهشم این است که مسئولان کشور به این رشته توجه بیشتری داشته باشند البته دانشگاه‌ها نیز باید از این انجماد فعلی بیرون بیایند. اسعدی افزود: به تازگی پیشنهاد تاسیس بنیاد پروفسور فرهنگی را مطرح کرده‌ایم. دکتر فرهنگی یک شخصیت چند بعدی است، بنابراین پیشنهاد می‌کنم یک جایزه تحقیقاتی را نیز به نام ایشان کلید بزنیم و هر سال از دانشجویان و محققان برتر کشور با این جایزه تقدیر کنیم. بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کسانی که به مردم آگاهی می‌بخشند همان صاحبان قلم هستند که خدا در قرآن به این قلم قسم خورده است. برنامه امروز صرفا تجلیل از یک انسان فرهیخته نیست بلکه بیشتر تجلیل از علم و عمل او است. این نماینده مجلس گفت: من به نیابت از اعضای خانه ملت، دست استاد خودم را می‌بوسم.

حسن قلی‌پور، رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز در این برنامه به بیان خاطراتی از پروفسور فرهنگی پرداخت. محمد سلطانی‌فر، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها نیز به‌عنوان سخنران دیگر این برنامه گفت: ایران‌دوستی از ویژگی‌های استاد فرهنگی است. ایشان با همه امکاناتی که برایش فراهم بوده و هست، می‌توانست خارج از ایران زندگی راحتی داشته باشد اما به ایران آمد و به خدمت‌رسانی به فرهنگ ایران مشغول شد. وی گفت: ایشان همچنین یک آرشیو غنی از موسیقی ایرانی در منزل خود دارد که فکر نمی‌کنم صدا و سیما چنین آرشیوی از موسیقی کهن ما داشته باشد. در پایان این مراسم تمبر دکتر علی‌اکبر فرهنگی رونمایی شد.

بزرگ‌ترین افتخارم شاگردانی است که به جایگاه استادی رسیده‌اند

دکتر علی اکبر فرهنگی، پدر مدیریت رسانه ایران گفت: بزرگ‌ترین افتخارم کسانی هستند که زمانی در کلاس درس من می‌نشستند و حال به جایگاه استادی رسیده‌اند. دکتر علی‌اکبر فرهنگی، با بیان اینکه «من ذره‌ای کوچک از کائنات و معلم کوچکی در دانشگاه‌های ایران هستم»، گفت: به‌خود می‌بالم که خداوند این تفضل را به من داشت که این حرفه را در پیش بگیرم و تا جایی که توانسته‌ام سعی کردم کارم را به درستی انجام دهم. این چهره ماندگار در ادامه سخنانش درحالی‌که از دکتر والی‌پور نام برد به گریه افتاد و گفت: با دیدن ایشان یاد سال‌های جوانی خود افتادم که یک نسل پرورش‌دهنده دست مرا گرفت و به حرکت درآورد، افتخار می‌کنم که او امروز در مراسم تجلیل من حضور دارد. فرهنگی اظهار کرد: چند روز پیش در جلسه دفاع از یک پایان‌نامه، یک عضو هیأت داوران کسی بود که به تازگی در همان دانشگاه پایان‌نامه خود را دفاع کرده بود و از این اتفاق اشک در چشمانم جمع شد. وی افزود: این بزرگ‌ترین افتخارم است که شاگردانم آنقدر خود را بالا کشیده‌اند که در جایگاه استادی قرار گرفته‌اند.

علی‌اکبر فرهنگی نخستین استاد دانشکده مدیریت رسانه دانشگاه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نخستین فردی است که در زمینه ارتباطات، آثاری در رابطه با ارتباطات انسانی و ارتباطات غیرکلامی در زبان فارسی پدید آورد. کتاب‌های وی سال‌هاست متون درسی دانشگاه‌های مختلف ایران است. این چهره ماندگار 71ساله دارای فوق دکتری ارتباطات سازمانی و 2دکتری در رشته‌های مدیریت و ارتباطات از دانشگاه اوهایوی آمریکاست. از تالیفات فرهنگی می‌توان به تنش در محیط کار، اصول مدیریت، مدیریت تحقیق و توسعه، مدیریت استراتژیک بازار، رستم در مغاک، نظری به فرهنگ، مدیریت رفتار سازمانی و ارتباطات انسانی اشاره کرد.

کد خبر 252623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز