دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب "عناصر سینمای آندرئی تارکوفسکی" اثر رابرت برد با ترجمه احمد فاضلی شوشی و داوود عبدالملکی منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب سینمایی

به گزارش ایسنا، در معرفی این کتاب عنوان شده است: تارکوفسکی، سینماگر مشهور روسی، هنرمند ناموری است که درباره او گفته‌اند سینما را به حد کمال هنری آن ارتقا داده است و به استناد همه فیلم‌هایی که ساخته همواره در مقابل تفکر سرگرمی و تجاری بودن این هنر ایستاده است.

رابرت برد، استاد زبان و ادبیات اسلامی دانشگاه شیکاگو و نویسنده این کتاب، عنصر سینمایی آثار تارکوفسکی را در چهار بخش متناظر با عناصر چهارگانه طبیعت خاک، آتش، آب و باد بررسی و تحلیل کرده است.

در سه فصل اول با عنوان "خاک" به بررسی شرایط مادی دنیای تارکوفسکی می­‌پردازد، مانند: نظامی که در آن کار کرد، فضاهایی که خلق کرد و پرده­‌ای که وی به آن عمق معناداری بخشید.

سه فصل بعدی "آتش" به جنبه­‌های استدلالی فیلم­‌های تارکوفسکی می­‌پردازد.

فصل­‌های هفت تا نه "آب" بر ساختار خود تصویر متمرکزند که تجربه حسی و خود زمان را در خطی پیوسته، منفرد از نما که تارکوفسکی در دل اصول زیباشناسی خود قرار داده بود، نقش می­‌کند.

نویسنده در فصل پایانی با تمرکز بر فیلم "ایثار" از جو نامحسوس دنیای سینمایی تارکوفسکی، که شرایط فضایی، مادی، استدلالی و زیباشناختی فیلم­‌هایش را با جنبه احساس‌ برانگیز استعداد درهم می­‌آمیزد، سخن گفته است.

توجه منتقدان سینما و اهل تفکر به معنا در آثار تارکوفسکی موجب شده تا برجستگی‌های قالبی کار او کم‌تر مورد توجه قرار گیرد، و رابرت برد در این تحقیق در جبران این کمبود به ساختاربندی و چارچوب آثار این کارگردان بیش از محتوای آن نظر داشته است.

هفت فیلم سینمایی تارکوفسکی را اغلب اسفار سبعه مقدسی به شمار می‌آورند که همتای شاهکارهای نویسندگان و آهنگ‌سازان روسی هستند.

فیلم‌های او را به خاطر ساختار روایی باز و ریتم کند و متفکرانه‌شان مهم‌ترین آثار تأثیرگذار بر سبک فیلم‌های معاصر اروپایی می‌دانند.

با این حال هنوز تارکوفسکی موضوعی فرار برای تحلیل و تفکر مانده و نام او چه عام و چه آکادمیک در گفتمان فیلم به طرز شگفت‌آوری مهجور مانده است.

کتاب حاضر به این منظور نگاشته شده تا از طریق تحلیل قوی فیلم‌ها و دیگر طرح‌های خلاقه تارکوفسکی به بهبود وضعیت رسانه سینما کمک کند.

چاپ اول "عناصر سینمای آندرئی تارکوفسکی" در 292 صفحه، مصور با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 15500 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

کد خبر 252620
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز