همشهری آنلاین: رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی با بیان اینکه کلیه رده‌های پلیس پیشگیری حضور پررنگی در تامین نظم و امنیت تعطیلات نوروزی دارند، گفت: اسباب‌کشی منازل در اسفند ماه و تا پایان تعطیلات نوروز ممنوع نیست اما کلیه این اقدامات باید با هماهنگی کلانتری محل صورت بگیرد.

به گزارش فارس، سردار تقی مهری با بیان اینکه پلیس پیشگیری به عنوان یکی از پلیس‌های تخصصی ناجا بیشترین رده اجرایی مانند کلانتری، پاسگاه، فرودگاه، راه‌آهن و... را دارد، با اشاره به خریدهای نوروزی شهروندان برای استقبال از سال نو، گفت: به منظور آمادگی پلیس جهت برقراری نظم و امنیت کشور، برخی از طرح‌های ناجا از دی ماه آغاز شده است.

سردار مهری ادامه داد: پلیس پیشگیری در اسفند ماه به منظور ایجاد امنیت مردم و کسبه در مراکز تجاری و معابر پرتردد طرح و تدابیر خاصی را پیش‌بینی کرده به گونه‌ای که اقدامات کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها و نیز سایر رده‌های این پلیس در ماه اسفند پررنگ‌تر خواهد شد.

این مقام ارشد انتظامی گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت مراکز خرید، محلات و نقاط شلوغ و نیز ایجاد آرامش برای شهروندان، پلیس فرودگاه و راه‌آهن علاوه بر حضور پر رنگ خود در این مراکز، تشدید طرح‌های امنیتی نقاط مذکور را در دستور کار خود قرار داده به گونه‌ای که حتی در پایانه‌ها، مترو، راه‌آهن و فرودگاه به صورت ویژه این اقدام را انجام می‌دهیم.

وی از شهروندان خواست از جابجایی و حمل پول نقد با مبالغ سنگین خودداری کرده و به منظور پیشگیری از سرقت از کیف‌های کمری و یا آویزهای گردنی برای نگهداری وجوه خود استفاده کنند؛ همچنین استفاده از کوله‌پشتی موجب می‌شود تا سارقان اعمال مجرمانه خود را به راحتی انجام دهند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا به خریدهایی که از طریق کارت‌های بانکی اشاره کرد و گفت: افرادی که قصد دریافت وجه از عابر بانک را دارند باید توجه کنند که کسی رمز آنان را نبینند.

مهری به استفاده از سیستم کارت‌خوان یا دستگاه POS و سوء استفاده شیادان از این دستگاه سودمند و همچنین سهل‌انگاری و بی‌توجهی رایج در بین شهروندان اشاره کرد و افزود: عدم جانمایی مناسب دستگاه‌های کارت‌خوان (POS)، نصب در دیواره و لبه‌هایی برای دور ماندن چشم اطرافیان از رمز افراد یکی از موارد سهل‌انگاری به شمار می‌آید.

وی سهل‌الوصول نبودن دستگاه‌های کارت‌خوان برای مشتریان را یکی از موارد سوء استفاده افراد شیاد عنوان و تصریح کرد: دستگاه‌های کارت‌خوان بطور کلی در اختیار و در خدمت فروشنده هستند و نه خریدار؛ این دستگاه‌ها بیشتر در داخل گیشه فروشنده است به نوعی که خریدار اصلاً به آن دسترسی ندارد؛ فروشندگان در کمال خونسردی، کارت و رمز شما را درخواست می‌کنند، در صورتی که از ارائه کارت و حتی رمز شخصی به وی خودداری کنید، این گونه به نظر می‌رسد که کار غیر عادی انجام داده‌اید.

این مقام مسئول تصریح کرد: رایج شدن چنین سهل‌انگاری‌ها موجب شده تا امنیت دستگاه (POS) کاهش یافته و زمینه را برای انواع کلاهبرداری، سرقت و برداشت‌های غیرمجاز از مشتریان فراهم کند؛ در این نوع کلاهبرداری، مظنون اصلی که توسط شاکی ( مشتری) معرفی می‌شود کسی نیست جز فروشنده.

مهری ادامه داد: کاربران نقش مهمی در ارتقاء امنیت کارت‌های بانکی خود دارند، لذا جهت افزایش امنیت حساب‌های بانکی خود باید از ارائه کارت‌های حساب شان به دیگران و حتی فروشندگان پرهیز کنند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه کارت بانکی خود را در دستگاه کارت خوان کشیده و شخصاً رمز عبور را وارد کنند، تصریح کرد: شهروندان باید قبل از اطمینان از اتمام پردازش و خاتمه عملیات بانکی، محل را ترک نکنند؛ در صورت بروز تراکنش ناموفق، رسید مربوطه را تا حصول اطمینان از کسر نشدن وجه از حساب خود نگهداری کنند؛ رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز و کارت‌خوان در محل رها نشود.

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی با اشاره به خانه‌تکانی در ایام پیش از عید که در میان خانواده‌های ایرانی رواج دارد، اظهار داشت: شهروندان برای نظافت منزل خود باید نیروهای خدماتی را از شرکت‌های معتبر که دارای سابقه خوب هستند، درخواست کنند.

وی ادامه داد: سرقت در پوشش کارگران خدماتی شگرد جدید سارقان برای دستبرد به خانه‌هاست و شهروندان نباید به هر فردی بدون شناخت اجازه دهند تا وارد منازل آنها شوند.

مهری به استفاده از کارگران ناشناس یا خیابانی برای خانه‌تکانی شب عید اشاره کرد و افزود: در برخی پرونده‌ها مشاهده شده کارگران ناشناس با سوء استفاده از غفلت اعضای خانواده، وسایل با ارزش شامل پول، طلا، و اشیای مشابه را به سرقت می‌برند لذا باید اشیای قیمتی را در محل‌هایی قرار دهند که آنها هنگام نظافت متوجه آن نشوند.

وی به شهروندان توصیه کرد: هنگام حضور کارگران، از در اختیار گذاشتن کلیدهای خانه به آنها خودداری کرده و شخصاً در منزل حضور داشته و بر کار آنها نظارت کنند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا همچنین به مراجعه افرادی با عناوین مختلف نظیر «حاجی فیروز، متکدی، مامور سازمان‌های دولتی و خدماتی نظیر آب، برق، گاز و...» به درب منازل اشاره و از شهروندان خواست از ورود افراد ناشناس به منزل جداً خودداری کنند و حتما پیش از باز کردن در خانه، از هویت آنان مطمئن شوند؛ چرا که ممکن است این افراد قصد انجام سرقت را داشته باشند.

وی همچنین از شهروندان خواست در صورتی که قصد سفر و یا ترک خانه را دارند، حتما از قفل بودن در منزل مطمئن شوند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا درباره سپردن فرش به کارخانه‌ها و شرکت‌های قالیشویی، گفت: سپردن فرش از سوی شهروندان به قالیشوئی‌ها موجب شده تا برخی تبهکاران با توزیع انواع آگهی‌های تبلیغاتی در کمین شهروندان باشند.

وی افزود: در این تبلیغات که به صورت پخش کردن برگه‌هایی است که تنها یک شماره در آن ذکر شده و هیچ اشاره به آدرس کارگاه قالیشویی نشده است؛ برخی افراد ناشناس با عناوین جعلی فعالیت می‌کنند که به هیچ عنوان وجود خارجی ندارند و مورد تأیید هم نیستند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: شهروندان هنگام تحویل فرش‌ها به نمایندگان قالیشویی‌ها، کارت شناسایی آنها را به دقت بررسی و مشخصات ظاهری همراه با شماره پلاک خودروی آنها را یادداشت کنند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی پلیس بتواند مجرمان را شناسایی و دستگیر کند.

وی تصریح کرد: برخی هموطنان پس از شستن فرش‌های خود، آن را برای خشک شدن روی دیوار یا پشت بام قرار می‌دهند که ممکن است مورد سرقت قرار گیرند. به همین دلیل توصیه می‌شود فرش را در مکانی قرار دهید که به کوچه و خیابان مشرف نباشد.

مهری تصریح کرد: اسباب‌کشی منازل در اسفند ماه و تا پایان تعطیلات نوروز ممنوع نیست اما کلیه این اقدامات باید با هماهنگی کلانتری محل صورت بگیرد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اقدامات و طرح‌های پلیس‌های تخصصی جهت کنترل و جلوگیری از ورود مواد محترقه غیرمجاز طی چند سال گذشته، گفت: تقویت ایستگاه‌های ایست و بازرسی و نیز کنترل تردد بین‌شهری جهت جلوگیری از ورود مواد محترقه، حضور پررنگ گشت‌های پیاده، موتوری و خودرویی، کنترل مجرمان سابقه‌دار با هماهنگی مقامات قضایی را از دیگر اقدامات این پلیس در اسفند ماه و نوروز عنوان کرد.

کد خبر 252565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز