رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت: حفظ منابع و ارتقای فرهنگ منابع طبیعی، جذب مشارکت مردمی، توسعه آبخیزداری و مقابله با پدیده بیابان‌زایی از اولویت‌های مهم این سازمان است.

شن های روان

خداکرم جلالی با بیان اینکه جامعه بشری به‌دلیل بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع طبیعی و همچنین بر هم زدن تعادل زیست‌بوم‌ها، جهان را با چالش‌های متعددی روبه‌رو کرده است، تصریح کرد: تغییر اقلیم، گرمای زمین، کاهش آب شیرین، بیماری‌های ناشناخته، کاهش تنوع زیستی، افزایش آلایندگی و... از مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که جهان در حوزه منابع طبیعی با آن روبه‌روست. آنطور که در گزارش ایسنا آمده است، وی بهره‌برداری بی‌رویه و نامنظم از منابع طبیعی را یکی از چالش‌های زیستی عنوان کرد و گفت: بهره‌برداری باید با رعایت حقوق منابع و با توجه به حفظ تعادل اکوسیستم باشد.

جلالی با اشاره به کاهش سطح آب دریاچه ارومیه، خشکی تالاب و رودخانه‌ها، کاهش سطح آب‌های سفره‌های زیرزمینی، خشکسالی و بیلان منفی آب سفره‌های زیرزمینی، گفت: برنامه توسعه کشور باید با توازن منابع طبیعی همخوانی داشته باشد.
وی با بیان اینکه 90درصد کشور در مناطق خشک و نیمه‌خشک است و بارندگی کشور یک سوم میانگین جهان و تبخیر در ایران 3برابر متوسط جهان است، گفت: 20درصد از کشور تحت‌تأثیر فرسایش بادی و شن‌های روان قرار دارد و این در حالی است که یک درصد از خشکی جهان، متعلق به ایران و 2/2درصد بیابان‌های دنیا در کشورمان قرار دارد.

جلالی با بیان اینکه هر هکتار جنگل، 3/5 تن اکسیژن تولید و 30تن دی‌اکسید کربن را پالایش می‌کند، گفت: 83درصد وسعت کشور معادل 135میلیون هکتار تحت پوشش سازمان جنگلداری است و یک میلیون و 400هزار خانوار در راستای توسعه و نگهداری این جنگل‌ها و مراتع مشغول به اشتغال هستند. وی با بیان اینکه از 13 اقلیم شناخته‌شده در دنیا، در ایران 11 اقلیم وجود دارد، گفت: کشورمان جزو 5 کشور اول دنیا در تنوع زیست‌محیطی و جانوری است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در تشریح اقدامات صورت‌گرفته در سازمان جنگلداری، گفت: 960هکتار جنگلکاری، توسعه و اجرای مرتعداری در 16/5میلیون هکتار، تثبیت شن‌های روان و جنگل‌های بیابانی در 7میلیون هکتار، اجرای برنامه آبخیزداری در 25میلیون هکتار و تثبیت مالکیت دولتی در 132میلیون هکتار ازجمله اقدامات صورت‌گرفته در این سازمان بوده است. به گفته جلالی، سالانه در جهت رفع تصرف متجاوزان 37هزار هکتار و اطفای حریق 15هزار هکتار اقدامات مهمی صورت می‌گیرد.

 

کد خبر 252271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز