گروه ادب و هنر: سیزدهمین جشنواره ادبی و جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور شامگاه روز دوشنبه پس از اقامه نماز مغرب و عشا با حضور جمع زیادی از بچه‌های مسجد، همراهان و دوستان زنده‌یاد امیرحسین فردی(معلم داستان نویسان انقلابی) در شبستان مسجد جوادالائمه برگزار شد تا این جایزه پس از چند دوره دوری از فضای مسجد، بار دیگر با کسب اجازه از مادر شهید غنی‌پور به فضای روحانی مسجد بازگردد.

 تنها جایزه ادبی جهان که در مسجد اهدا می‌شود


سپاس از پسران خوب فردی

مشهورترین برگزیده این دوره کسی نبود جز رضا امیرخانی که در بخش رمان بزرگسال با موضوع انقلاب و دفاع‌مقدس به لطف «قیدار» نویسنده برتر لقب گرفت. او به رسم تمام برنده‌ها پس از گرفتن جایزه چند جمله خطاب به حاضران گفت و حرف‌هایش را با این جمله آغاز کرد: بسیار خشنودم از اینکه تنها جایزه ادبی جهان را می‌گیریم که برای گرفتن آن مجبوریم کفش‌هایمان را درآوریم. دوست زنده‌یاد فردی ادامه داد: ساختمانی 8طبقه را درنظر بگیرید که در آن کارمندان و زحمتکشان زیادی هستند و آدم‌های زیادی درگیرند. جوایز و همایش‌های متعدد برگزار می‌شود اما یک کاغذ و اسم که عوض می‌شود، یک امضا که عوض می‌شود همه‌‌چیز تغییر می‌کند؛ کتاب‌ها عوض می‌شوند، آدم‌ها عوض می‌شوند، سلام‌وعلیک‌ها عوض می‌شود اما در مسجد وقتی پدری مثل امیرحسین فردی می‌رود هیچ‌چیز عوض نمی‌شود چون پسرهای خوبی دارد. ممنونیم از این پسرها.

بازگشت به مسجد

پس از نمایش مستندی از شهید غنی‌پور، ناصر نادری به 2وجه تمایز این دوره نسبت به دوره‌های قبل اشاره کرد و گفت: ما امسال دوباره به مسجد برگشته‌ایم. مادر شهید غنی‌پور می‌گفت که وقتی نام حبیب در این مسجد برده می‌شود من از مادران شهدا خجالت می‌کشم. به همین دلیل ما چند دوره جایزه را در مسجد برگزار نکردیم. تا زمانی که آقای فردی فوت کرد و مادر شهید به ما گفت این جشنواره مال من نیست و اگر دوست دارید می‌توانید دوباره به مسجد برگردید.

سپس فیلم آخرین سخنرانی زنده‌یاد فردی در جایزه شهید غنی‌پور به نمایش درآمد. محمد ناصری دبیر جایزه از مادر شهید غنی‌پور برای بازگرداندن آرامش به جمع بچه‌های مسجد تشکر کرد و گفت: مرحوم فردی به داستان و قصه عشق می‌ورزید. پیش از انقلاب هم شاگردانی داشت و آنها را وادار به‌نظر دادن، فکر کردن و نوشتن می‌کرد. به برکت پیروزی انقلاب فردی جلسه‌های قصه‌نویسی راه انداخت و پس از انقلاب رسالت خود را تربیت نویسندگان در تراز انقلاب قرار داد.

انتقاد از متولیان خرید کتاب

وی با انتقاد از متولیان خرید کتاب در دستگاه‌های فرهنگی گفت: این انتخاب‌ها، انتخاب‌های مسجد و کتاب‌هایی است که جشنواره غنی‌پور از آنها پشتیبانی می‌کند. بنابراین آنها که در امر خرید کتاب مسئولیت دارند از ارشاد تا نهاد کتابخانه‌ها، آموزش و پرورش، شهرداری و... باید نسبت به این جریان‌های فرهنگی دقت لازم را داشته باشند. این یک نقص است که مکانیسم لازم برای توجه به کتاب‌هایی که در اینگونه جوایز معرفی می‌شود وجود ندارد.

محسن مومنی رئیس حوزه هنری، جواد محقق، اصغر نقی‌زاده، مصطفی آجرلو، مصطفی رحماندوست، سیدقاسم ناظمی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد میرکیانی، احمد دهقان، احمد غلامی و... ازجمله حاضران در این مراسم بودند که با تقدیر از حافظ و عارف فرزندان زنده‌یاد فردی به پایان رسید. یکی از برادران فردی خطاب به هم‌نسلان خود گفت: امیدوارم برای سال بعد، نسل جوان و جوان‌ها کتاب بنویسند. ما هم سعی می‌کنیم لابی کنیم تا شما برنده شوید.

برگزیدگان جایزه شهید غنی‌پور

برگزیدگان و تقدیرشدگان بخش‌های چهارگانه:
بخش داستان کودک
کتاب سال: «قصه‌های غار» مرجان کشاورزی آزاد
تقدیر: «پی‌تی‌کو پی‌تی‌کو» فرهاد حسن‌زاده
دیگر نامزدها: «بچه‌تمساح کجا رفت؟» یگانه مرادی لاکه و «قیچی که دنبال کار می‌گشت» منیره هاشمی

بخش نوجوان

کتاب سال: «آن سوی پرچین خیال» عبدالصالح پاک
تقدیر: «امیرحسین و چراغ جادو» ابراهیم حسن‌بیگی
دیگر نامزدها: «دلقک» هدی حدادی، «وقتی مژی گم شد» حمیدرضا شاه‌آبادی، «آرزوی سوم» مصطفی خرامان و «یک جعبه پیتزا برای ذوذنقه کباب‌شده» جمشید خانیان
بخش رمان با موضوع انقلاب و دفاع‌مقدس
کتاب سال: «قیدار» رضا امیرخانی
دیگر نامزدها: «دخیل عشق» مریم بصیری، «داستان من» جمشید طاهری، «آواز ابابیل» مجید پورولی کلشتری، «کمانی برای آرش» محمد محمودی نورآبادی و «افرا» حسینعلی جعفری
بخش رمان بزرگسال با موضوع آزاد
کتاب سال: «پروانه‌ای روی شانه» بهنام ناصح
تقدیر: «سایه‌های بلند» شهریار عباسی
دیگر نامزدها: «غزال رمیده از غزل» کامران داوری نیکو، «سیب ترش» فرشته نوبخت، «یکی بود 3 تا نبود» مهدی کفاش، «ماجرای خونزاد» سیدامین و سیدمصطفی حسینیون و «دکتر داتیس»
حامد اسماعیلیون

کد خبر 251978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز