همشهری آنلاین: نشست بررسی آرای پروفسور ایمانوئل والرشتاین یکشنبه یازدهم اسفند در تالار ابن‌ خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

Immanuel Wallerstein

Immanuel Wallerstein

به گزارش همشهری آنلاین؛ همایش بررسی آرای والرشتاین جامعه‌شناس بزرگ جهان معاصر که تاکنون چندین کتاب و مقاله به تالیف در آورده است با حضور وی و اساتید جامعه شناسی و دانشجویان رشته علوم اجتماعی و انجمن‌های مختلف علمی در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد.

این همایش که به همت دانشکده علوم اجتماعی، انجمن جامعه شناسی و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی وارتباطات و مشارکت موسسات دیگر برگزار شد با استقبال زیادی مواجه شد.

در این همایش بیش از 500 نفر از اساتید و دانشجویان شرکت کردند تعدادی از اساتید از جمله دکتر توسلی، دکتر توکل کوثری، دکتر سیدامامی، دکتر سراج زاده، دکتر قانعی راد، دکتر ارشاد و دکتر سارا شریعتی در این همایش سخنرانی وبا طرح سوالاتی از آقای والرشتاین به بحث و گفتگو پرداختند.

دکتر یونس نوربخش رئیس دانشکده نیز ضمن عرض خیرمقدم به آقای پروفسور والرشتاین و همه شرکت کنندگان در این همایش اعلام کردند درهای دانشکده علوم اجتماعی برای توسعه ارتباطات بین‌الملل و بین‌المللی شدن باز است.

او افزود: دانشکده علوم اجتماعی امروز افتخار دارد که میزبان همه شما به خصوص میهمان ویژه آقای پروفسور والرشتاین و همسرشان باشد .

دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بیش از 4 دهه است که شکل گرفته است و در این مدت توانسته است کتاب‌ها و مقالات علمی زیادی را در حوزه علوم اجتماعی و به ویژه جامعه شناسی تولید ومنتشر کند. اساتید بزرگ ایرانی علوم اجتماعی در اینجا تدریس داشته و دارند چندین موسسه تحقیقاتی و انجمن علمی در این دانشکده فعال هستند که این برنامه با همت آن‌ها برگزار می‌شود.

امروز برای دانشجویان و اساتید روز خوبی است که یکی از جامعه شناسان معروف و مورد علاقه خودشان را در این جا می‌بینند و سخنانش را گوش می‌دهند حتما برای جنابعالی نیز جالب است که از نزدیک با ایران اسلامی و مردم میهمان نواز آن آشنا می‌شوید مسلماً انقلاب اسلامی ایران و مقاومت مردم ایران در راه اهداف انقلابی‌اش یک پدیده اجتماعی و سیاسی مهم در دنیا تلقی می‌شود که جامعه شناسان بزرگ غرب را نیز به نظریه پردازی پیرامون آن واداشته است.

جناب آقای والرشتاین نظرات جامعه شناسی شما در درس‌های مختلف تدریس می‌شود و دانشجویان با نظرات شما آشنا هستند و دیدگاه‌های انتقادی شما از نظام بین الملل جهانی یکی از نظریات شماست که در ایران نیز مورد توجه می‌باشد.

پروفسور والرشتاین در بخشی از سخنان خود با عنوان بحران ساختاری در سیستم جهانی سرمایه داری گفت: ملت‌ها توسعه پیدا نمی‌کنند بلکه سیستم جهانی می‌تواند توسعه پیدا کند و تفاوت‌های بسیار اساسی میان این دو وجود دارد.

وی همچنین مقاله خود را درباره کاپیتالیسم ارائه کرد

او با اشاره به هژمونی اضافه کرد: برای ایجاد یک قدرت هژمونیک مدت زمان بسیاری نیاز است. در طول تاریخ جهان تنها سه قدرت هژمونیک وجود داشته است که می‌توان به ایالات متحده کنونی و بریتانیا اشاره کرد.

در ادامه پروفسور والرشتاین در خصوص به چالش کشیدن سرمایه‌داری در کشورهای در حال توسعه و این که چه حرکت‌های اجتماعی شکل گرفته است صحبت کرد وی گفت: هژمونی اقتصادی از هژمونی‌های نظامی و سیاسی بسیار مهم‌تر است و کشورها را باید بر اساس ساختار اقتصادی آنها بررسی کرد.

هژمونی نظامی دارای برخی مشکلات است. در درجه اول می‌توان به هزینه بالای آن اشاره کرد. زمانی که یک هژمونی هزینه بالایی به همراه داشته باشد در این صورت زیبایی‌های خود را از دست می‌دهد، چیزی که اکنون ایالات متحده با آن روبرو است.

او در پایان گفت ویژگی های بحران ساختار سرمایه داری اکنون چیست و چه راه حل‌هایی در مقابل آن وجود دارد.

پس از پابان سخنرانی ؛ چند تن از جامعه شناسان و اساتید به اظهار نظر پرداختند و در خاتمه پروفسور والرشتاین به آن‌ها پاسخ داد.

درادامه برنامه والرشتاین در یک برنامه مصاحبه خبری با حضور خبرنگاران در دانشکده علوم اجتماعی شرکت کرد و در پایان برنامه هم به رسم یادبود یکی از صنایع دستی ایران از طرف ریاست دانشکده تقدیم وی شد.

کد خبر 251765
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز