همشهری آنلاین: تهران شهر موزه‌های ایران است، از موزه صلح گرفته تا موزه هنرهای معاصر. بیش از ۳۰ موزه کشور در پایتخت قرار دارند که خوراک گردشگری علمی و تاریخی هستند.

موزه

تهران تا دلتان بخواهد موزه دارد، موزه های علمی، هنری، اقتصادی، فرهنگی؛ موزه‌هایی که اگر وقت و حوصله کنید، سرشارند از دیدنی‌های فراوانی که هرکدام بخشی از تاریخ این سرزمین را تشکیل می‌دهند.

موزه‌های تهران آنقدر تعدادشان زیاد است که با یکی دو روز نمی‌توان از همه آنها دیدن کرد. موزه مینیاتور آبکار، موزه امام علی(ع)، موزه میرعماد، موزه جهان‌نما، موزه مقدم دانشگاه تهران، موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، موزه رضا عباسی، موزه آبگینه، موزه ارتباطات، موزه ملی ایران، موزه بانک ملی ایران، موزه هنرهای معاصر، موزه جواهرات ملی، موزه دکتر حسابی، باغ موزه هنرهای ایرانی، موزه ابوالحسن صبا، باغ موزه دفاع مقدس، موزه ملی ملک، موزه عبرت ایران، باغ موزه قصر، موزه صلح ایران، موزه فرش ایران و ... تنها بخشی از موزه‌های موجود در تهران هستند.

امروز قصد داریم برخی از موزه‌های تهران را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در این تعطیلات از آنها بازدید کنید. یادتان نرود که تمام موزه‌های تهران در روزهای نوروز باز هستند و از گردشگران استقبال گرم و خوبی دارند.

موزه میرعماد:

موزه خط و کتابت میرعماد در یکی از بناهای قدیمی مجموعه فرهنگی و تاریخی سعد آباد قرار دارد. بنای موزه احتمالا متعلق به اواخر قرن 13 و اوایل قرن 14 قمری است.

ساختمان موزه دارای دو طبقه است و با تلفیقی از معماری سنتی ایران و اروپا ساخته شده است که پس از انقلاب تا مدتها بدون استفاده بود تا زمانی که سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی این بنا را محلی برای نمایش آثار خطی مناسب تشخیص دادند و در نتیجه با تفکیک بخش‌های مختلف آن تغییراتی در کل ساختمان به وجود آمد و مرمت آن آغاز شد.

برای آشنایی بیشتر این مطلب را بخوانید: موزه میرعماد.

باغ موزه هنر ایرانی:

در این باغ سعی شده با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تا‌کنون آثار به‌جای مانده به‌عنوان نماد در فضایی سبز که یادآور ایرانی کوچک است، گردآوری شود.

آثار هنری باغ‌ موزه را می‌توان به دو‌دسته‌ کلی تقسیم کرد؛ دسته نخست شامل‌ ماکت آثار باستانی، میراث گران‌بهای نیاکان‌مان به اضافه آثار حجمی‌(چوب و فلز) برخی هنرمندان معاصر که به‌ شکل دایمی ‌امکان تماشای آن‌ها میسر است، می‌شود.

آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیگ)، خیابان دکتر حسابی، شماره‌ی 30.

برای آشنایی بیشتر می‌توانید این مطلب را بخوانید: باغ موزه هنر ایرانی.

موزه فرش ایران:

ساختمان موزه فرش ایران معماری شکیل و چشم‌گیری دارد که آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی است‌. سطح نمایشی موزه مساحتی برابر 3400 مترمربع را در بر می‌گیرد که شامل 2 تالار است و برای نمایش انواع قالی‌های دست بافت و گلیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موزه فرش

در موزه فرش انواع گلیم‌ها و فرش‌های دست بافت‌، با توجه به مرغوبیت و قدمت آن‌ها و با در نظر گرفتن ویژگی‌های قالی ایران از لحاظ رنگ آمیزی‌، طرح‌، نقش‌، بافت و تنوع مناطق قالی بافی حفظ و نگه‌داری می‌شود.

آدرس: تقاطع خیابان دکتر فاطمی‌، و کارگر، ضلع شمالی بوستان لاله.

برای آشنایی بیشتر می‌توانید این مطلب را بخوانید: موزه فرش ایران.

موزه جواهرات ملی:

این موزه تا قبل از انقلاب فعالیت داشته و بعد از آن تعطیل و دوباره در سال 1369 برای عموم بازگشایی شد.

جواهرات مهم این موزه الماس دریای نور، تخت طاووس یا تخت خورشید، تخت نادری و کره جواهر نشان است‌.بازدید از این موزه از آن جهت جذاب است که تاج کیانی، تاج ماه، کره جغرافیایی و دهها جواهر زیبای دیگر در آن نگهداری می‌شود.

دیدن از این موزه برای خانم‌ها می‌تواند جذاب‌تر باشد.

موزه جواهرات ملی

آدرس: خیابان فردوسی، چهارراه استانبول، روبروی سفارت ترکیه.

برای آشنایی بیشتر می‌توانید این مطلب را بخوانید: موزه جواهرات ملی.

موزه دکتر حسابی:

موزه دکتر حسابی، در قسمت ویژه‌ای از محل زندگانی وی و با قدمت نزدیک به 100 سال در تهران در محله قدیمی مقصودبیک تجریش، در منطقه بسیار سرسبز و زیبا، تا چند سال قبل کوچه باغ‌های چهارراه حسابی نامیده می‌شد، قرار دارد.

این موزه در طبقه سوم و در ضلع غربی منزل دکتر حسابی راه‌اندازی شده و مساحتی حدود ۴۰ مترمربع دارد که شامل وسایل شخصی دکتر از جمله پوشاک‌، مسواک‌، عینک‌، شانه‌، خودکار، دفتر یادداشت و وسایل دست‌ساز وی، لوح تقدیر و مدارک تحصیلی و علمی‌، مدال‌ها و نشان‌ها، عکس‌های خانوادگی‌، اسباب بازی فرزندان و نوه‌ها، هدایای خانوادگی و... است‌.

موزه دکتر حسابی

آدرس: الهیه، خیابان فرشته، خیابان بوسنی هرزگوین، چهارراه دکتر حسابی.

برای آشنایی بیشتر می‌توانید این مطلب را بخوانید: موزه دکتر حسابی.

موزه ارتباطات:

این موزه در یکی از قدیمی‌ترین و شکیل‌ترین عمارت‌های دولتی تأسیس شده که از دو طبقه بنا متشکل از سالن‌ها و غرفه‌های متعدد تشکیل شده است.

موزه ارتباطات مکانی مناسبی جهت بازدید مشتاقان از آثار تاریخی و کهن است. در این موزه آثار متعددی از پیشینه ارتباطات و فنآوری اطلاعات در کشور ارایه شده است که نشان دهنده روند تکاملی موضوع در بستر تاریخ است.

موزه ارتباطات

در موزه ارتباطات مجموعه‌ای از فعالیت‌های سایر کشورها در خصوص توسعه مخابرات و پست نیز گردآوری شده که موجب توجه علاقه‌مندان به این آثار است.

آدرس: خیابان امام خمینی، جنب وزارت امور خارجه ایران.

برای آشنایی بیشتر می توانید این مطلب را بخوانید: موزه ارتباطات.

باغ موزه دفاع مقدس:

اگر دوست دارید با تاریخ هشت سال دفاع مقدس ایران آشنا شوید، حتما به باغ موزه دفاع مقدس تهران سری بزنید. باغ موزه دفاع مقدس در اراضی عباس آباد و با زیربنای 205 هزار متر مربع با احتساب محوطه‌سازی‌، یک مجموعه بی‌نظیر و دیدنی است.

موزه دفاع مقدس

باغ موزه دفاع مقدس، یک موزه رویدادی است و متفاوت از موزه‌هایی است که صرفا بناها و اشیای تاریخی را به نمایش می‌گذارند. در میان تالارهای مختلف این باغ موزه فقط یک تالار با نام «تالار پروانه‌ها» جنبه موزه‌ای دارد که برای معرفی سرداران دوران دفاع مقدس درنظر گرفته شده است. اما بقیه تالارها جنبه رویدادی دارد و می‌توان تمام اتفاقات دوران دفاع مقدس را در آن به شکل زنده در همان حال و هوا دید.

آدرس: بزرگراه شهید حقانی، روبروی بوستان طالقانی.

برای آشنایی بیشتر می توانید این مطلب را بخوانید: باغ موزه دفاع مقدس.

به جز مواردی که در بالا به شما معرفی کردیم در مجله موزه‌ها می‌توانید با بقیه آنها آشنا شوید و در روزهای عید به همراه خانواده از آن دیدن کنید.

امیدواریم موزه‌گردی خوبی داشته باشید.

کد خبر 251664
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز