یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: زودپز یکی از ابزارهای گران قیمت آشپزخانه‌ها ست این در حالی است که جنبش اسلو فود یا همان آرام پختن و آرام خوردن در جهان رو به افزایش است.

این جنبش در ابتدا به‌دنبال گسترش ایده‌ لذت‌بردن از غذایی بود که ساعت‌ها پخت آن به طول انجامیده بود. به مرور زمان نتایج تحقیقات بسیاری نشان داد که روش های آرام پختن غذا و آرام خوردن هم می‌تواند بر کیفیت غذا تاثیر مثبت بگذارد هم برای بدن انسان بسیار مفید است. این جنبش می‌گوید که مردم باید به آهستگی بخورند و بیاشامند و وقت کافی برای چشیدن غذایشان داشته باشند.

آرام بپزید: بخارپز کردن یکی از روش‌های آرام‌پختن غذا ست این روش برای افرادی که رژیم غذایی دارند مناسب است، چرا که در این روش‌ها از روغن استفاده نمی‌شود. مزیت جوشاندن مواد غذایی آن است که آب گرمای ویژه بالایی دارد و محیط مناسبی برای انتقال حرارت به مواد غذایی است. جوشاندن روش آسانی برای آشپزی است. پختن مواد غذایی در آب داغ که حرارت آن پایین‌تر از نقطه جوش است را روش آرام پختن می‌گویند. یکی از مزایای روش آرام پز این است که به دلیل استفاده از درجه حرارت پایین، پروتئین خیلی کم منعقد می‌شود بنابراین قابل هضم ترین شکل خود را دارد.

آرام بخورید: هضم غذا از دهان شروع می‌شود بنابراین هر چقدر تعداد دفعات جویدن غذا بیشتر باشد علاوه بر این که غذا برای مراحل بعدی خردتر و آماده‌تر می‌شود، بخشی از مراحل هضم را نیز طی می‌کند. هرچقدر زمان جویدن در دهان طولانی‌تر باشد مغز فرصت بیشتری برای ارسال پیام‌های الکتریکی به اندام‌های مختلف خواهد داشت.

بدن برای هضم غذا نیاز به ترشح بزاق دهان دارد هر چه زمان بیشتری به بدن بدهید بزاق بیشتری ترشح می‌شود. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند رها شدن و افزایش فعالیت مولکول‌های انتقال‌دهنده پیام برای هضم تا 50 درصد با فاز مغزی غذا مرتبط است. اگر غذا با تکه‌های خرد نشده وارد دستگاه گوارش شود، ورود غذا به مرحله بعدی سخت‌تر خواهد بود و غذایی که خوب هضم نشده به رشد بیشتر باکتری‌ها کمک می‌کند که این باکتری‌ها عاملی برای نفخ خواهند بود. بنابراین، جویدن باید به اندازه‌ای آرام صورت گیرد که فرد طعم و بوی غذا را در دهان حس کند.

چند توصیه: هنگام تماشای تلویزیون یا کار‌کردن با کامپیوتر و از همه بدتر هنگام رانندگی غذا نخورید. به غذایی که می‌خورید فکر کنید؛ به تلاشی که شده و طعم‌هایی که در لا به لای مواد خوراکی قرار دارد. بگذارید مزه غذا به جای معده‌تان به درون سلول‌های مغزتان برود. بر سر سفره‌ غذا از بحث‌های سیاسی و اقتصادی و معضلات اجتماعی و... که جنجال‌برانگیز است، بپرهیزید.

کد خبر 251589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز