یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: زیبگینو برژینسکی (Zbigniew Brzezinski) در سال ۱۹۲۸ در شهر ورشو کشور لهستان دیده به جهان گشود.

زیبیگنیف برژینسکی

وی ژئواستراتژیست، سیاست‌مدار لهستانی - آمریکایی و مشاور امنیت ملی در دولت جیمی کارتر بوده است.

پدرش یک ناسیونالیست لهستانی بود و در جوانی با سلطه روسیه بر لهستان مبارزه مسلحانه می‌کرد. بعدها او وارد دیپلماسی لهستان شد. او در سال ۱۹۳۹ که هیتلر و استالین لهستان را میان آلمان و شوروی تقسیم کردند، سفیر لهستان در کانادا بود.

برژینسکی در ۱۹۴۵ وارد دانشگاه مک‌گیل کانادا در مونترال شد و در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس تحصیل کرد. سپس به آمریکا رفت و در ۱۹۵۳ از دانشگاه هاروارد در رشته علوم سیاسی دکترا گرفت.

در سال ۱۹۵۸ شهروند آمریکا شد، ولی تابعیت لهستانی خود را حفظ کرد. با وجود آنکه خانواده او سالها در کانادا سکونت داشتند، او هرگز تبعه کانادا نشد.

او در سیاست آمریکا در حزب دمکرات به فعالیت پرداخت و در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۶۰ آمریکا حامی جان اف کندی بود.

پیشنهادات برژینسکی به جان اف کندی در بحران موشکی کوبا باعث شد که فعالانه‌تر در عرصه سیاسی آمریکا وارد شود و در مسائل شوروی و اروپای شرقی به اظهار نظر بپردازد.

برژینسکی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۶۴ آمریکا حامی جانسون بود و در آن دولت بر اساس خصومت قبلی‌اش با شوروی، در جریان جنگ ویتنام به لیندن جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا پیشنهادهای گوناگونی داد.

او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۷۶ آمریکا حامی جیمی کارتر بود. کارتر، از آنجا که آشنایی کاملی به مسائل خارجی و بین‌المللی نداشت، برژینسکی را به مشاور ارشد امنیت ملی در کاخ سفید گماشت. از مهم‌ترین فعالیت‌های او در این دوران به دور ساختن مصر از شوروی با ترتیب دادن قرارداد کمپ دیوید و صلح مصر و اسرائیل می‌توان نام برد.

در دوران او مناسبات آمریکا با چین به حالت عادی درآمد و کارتر به چین رفت. سپس به خاطر دشمنی که با شوروی داشت، با کمک عربستان سعودی و پاکستان مجاهدان مسلمان را در افغانستان بر ضد شوروی مجهز کرد که نتیجه آن طالبان و القاعده شد.

او هم‌اکنون در دانشگاه جانز هاپکینز تدریس می‌کند.

کد خبر 251534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز