همشهری‌آنلاین: مراسم رونمایی کتاب «زندان الرشید» با حضور و سخنرانی سردار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، امیر دریابان علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و راوی و نویسنده کتاب دوشنبه ۱۲ اسفند در تالار مهر حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری سوره مهر، این مراسم با حضور جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس از جمله سردار حسین سلامی؛ جانشین فرمانده کل سپاه، سردار حسین علایی، سردار غلامعلی رشید، سردار احمد غلامپور و فرزند شهید علی هاشمی برگزار خواهد شد.

کتاب «زندان الرشید» خاطرات سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده؛ رییس ستاد قرارگاه سپاه ششم و از همرزمان سردار شهید علی هاشمی است.

محمدمحمدی بهداروند با اشاره به اهمیت کتاب «زندان الرشید» گفت: آقای سرهنگی بعد از مطالعه این کتاب تاکید داشت که از بین تمام کتاب‌هایی که از ابتدا تا الان درباره جنگ تحمیلی کار کردم این یکی منحصر به فرد است.

این نویسنده درباره این اثر گفت: «زندان الرشید» شامل خاطرات سردار علی اصغر گرجی‌زاده، رییس ستاد قرارگاه سپاه ششم است که فرماندهی جزایر مجنون را به عهده داشت. ایشان در تاریخ چهارم تیرماه 1367 در آخرین ماه‌های جنگ تحمیلی با سقوط قرارگاه، هدف هلی‌بر عراقی‌ها قرار می‌گیرد.

این نویسنده اضافه کرد: او به همراه سردار علی هاشمی موفق می‌شود به نیزارهای جزیره مجنون بگریزد، ولی کمی بعد علی هاشمی شهید می‌شود و سردار گرجی‌زاده هم پس از 30 ساعت مخفی شدن، به اسارت عراقی‌ها درمی‌آید.

بهداروند افزود: سردارگرجی‌زاده به مدت چهار ماه فرماندهی خود بر قرارگاه سپاه ششم را از عراقی‌ها مخفی می‌کنند ولی بعد از چهارماه لو می‌رود. وی بعد از لو رفتن، مورد بدترین شکنجه‌ها قرار می‌گیرد. ایشان را به زندان الرشید که مخوف‌ترین زندان عراقی‌ها بوده منتقل می کنند و هشت سال اسارت خود را در این زندان به سر می‌برد.

نویسنده کتاب «گمشده من» این کتاب را سراسر حادثه و هیجان توصیف کرد و افزود: اگر عراقی‌ها همان ابتدا می‌فهمیدند که او فرمانده سپاه ششم بوده، صد در صد او را اعدام می‌کردند و تنها به دلیل پایان یافتن جنگ و قبول قطعنامه از اعدام او منصرف شدند. ولی ایشان شکنجه‌های زیادی را متحمل می‌شود که در این کتاب بازگو شده است. گرجی‌زاده در زندان الرشید با مرحوم ابوترابی آشنا می‌شود و با ژنرال‌هایی زیادی از عراق ارتباط برقرار می‌کنند.

به گفته نویسنده، شروع خاطرات این کتاب همزمان با سقوط قرارگاه سپاه ششم است که با محوریت حوادث زندان الرشید ادامه می‌یابد و همزمان با روز آزادی سردار گرجی‌زاده به پایان می‌رسد. همچنین مخاطب از دل خاطراتی که راوی در درون خود مرور می‌کند، با تولد و حیات گذشته او آشنا می‌شود.

گفتنی است بهداروند طی سه سال، «زندان الرشید» را که حدود 800 صفحه می‌شود تدوین و به سوره مهر تحویل داده است.

این مراسم ساعت 15 دوشنبه، دوازدهم اسفند 92 در تالار مهر حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ برگزار می‌شود.

کد خبر 251256
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز