همشهری آنلاین: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه برخی از مدیران اجرایی هنوز تهدیدات سایبری را جدی نگرفته اند، گفت: پدافند غیرعامل یک بحث جدی است و اجرای آن در تمامی امور ضرورت دارد و مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

غلامرضا جلالی

به گزارش تسنیم از قزوین، غلامرضا جلالی در جلسه شورای اداری استان قزوین که با حضور آیت الله باریک بین، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مدیران، اساتید دانشگاهی و حوزوی و فعالان در عرصه های مختلف اندیشه های دفاعی مقام معظم رهبری را مطالعه کرده و نسبت به تحلیل و عمل به آنها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: پدافند عامل باید در ذات کارها قرار گیرد نه اینکه در پیوست کارها باشد، اگر پدافند عامل تبدیل به یک باور عمومی شود، به طور قطع تهدیدات طبیعی و غیر طبیعی دیگر اثری بر جامعه ندارد.

جلالی اظهار کرد: امروزه تهدیدات سایبری از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است، زیرا تهدیدات سایبری کنترل کشورها را از مردم و زیرساخت های کشور ها بر می دارد و ارتباطات نظیر مخابرات و صدا و سیما را بر هم می زند.

وی خاطرنشان کرد: از سال 2006 تاکنون تهدیدات سایبری آن قدر جدی شده است که استراتژی جدید جنگی به سمت حمله به زیرساخت های سایبری کشورها سوق یافته است، در این راستا شناخت فضای سایبری و پایش تهدیدات سایبری امری ضروری است.

جلالی افزود: این در حالی است که مسئولان و مدیران اجرایی هنوز تهدیدات سایبری را جدی نگرفته اند، به طوری که وقتی آمریکایی ها اعلام می کنند، به بخش هسته ای ایران با رمز بازی المپیک حمله سایبری کرده اند، هیچ یک از مسئولان عکس العملی از خود نشان نداده و اقدام قانونی علیه این جنگ سایبری نمی کنند.

وی اظهار کرد: تهدیدات سایبری یک نفوذ ساده به کامپیوتر نیست، بلکه امروزه این تهدید کاملا جنبه عینی پیدا کرده و همه دنیا متوجه این نوع تهدید شده‌اند، چرا که درحال حاضر تمام صنایع از ارتباطات شبکه‌ای برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این مطلب که تهدیدات به دلیل پیشرفت تکنولوژی و فناوری های جدید همواره در حال تغییر است، گفت: در این راستا دفاع در مقابل این تهدیدات پیچیده تر و تخصصی تر می شود و نیازمند تعمق بیشتری است.

جلالی افزود: انسان با دانش و تجربه می تواند به تهدیدات طبیعی فائق آید، ولی تهدیدات غیر طبیعی نظیر تهدید‌های نظامی و سایبری نیازمند پایش مداوم تهدیدات است.

وی اظهار کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری پدافند غیرعامل نوعی مصون‌سازی برای جامعه است که مسئولان کشور باید در راستای بی‌اثر کردن این تهدیدات علیه کشور اقدام کنند و‌ این مصون‌سازی باید برای تمام سطوح کشور به وجود بیاید تا اهداف پدافند غیرعامل تحقق یابد.

جلالی رویکردهای جدید تهدیدات را تهدید نظامی، تهدیدات مردم محور و تهدیدات فناوری پایه برشمرد و گفت: امروزه دشمنان نظام جمهوری اسلامی تهدیدات مردم محور را سرلوحه کارهای خویش قرار داده اند، در این تهدید با تحمیل فشارهای اقتصادی به مردم سعی می کنند این فشارها را به حکومت منتقل و در نهایت خواست های خویش را حکومت تحمیل کنند.

وی تصریح کرد: در این راستا مسئولان استانی باید صیانت اقتصادی از مردم را در اولویت برنامه های خود قرار دهند تا تهدیدات اقتصادی دشمن به مردم فشار وارد نکند.

جلالی راه اندازی شبکه آموزش و پرورش مجازی را یکی از تهدیدات مردم محور دشمنان برای بی هویت کردن جوانان برشمرد و گفت: در این شبکه کودکان تا دوران دبیرستان به طور متمرکز در یک شبکه مجازی آموزش می بییند و امتحان می دهند که شبکه فارسی زبان آن به بهایی واگذار شده است.

جلالی افزود: مسئولان جنگ اقتصادی را یک رقابت تلقی نکنند، بلکه این جنگ یک تهدید تمام عیار است و شبکه ای متشکل از بهایی ها، یهودی‌ها و منافقین همواره در حال پایش کنترل تحریم در ایران هستند.

وی تعریف چارچوب نظری در حوزه تخصصی دستگاه های اجرایی، شناخت تخصصی تهدیدات و آنالیز آن، تولید و به کارگیری ادبیات علمی - تخصصی پدافندی در هر حوزه، بهره گیری از اصول و رعایت ملاحظات خاص در هر حوزه تخصصی و پرهیز از تعمین اصول و ملاحظات نظامی بر برنامه های توسعه بدون ادبیات تخصصی را رویکرده های جدید پدافند غیرعامل برشمرد.

جلالی توسعه دانش بین رشته ای و ترکیبی پدافندی و ادبیات تخصصی و تزریق و ترکیب عالمانه ژن پدافندی بر کالبد کشور، جامعه و نظام مدیریتی کشور را از دیگر رویکرده های جدید پدافند غیرعامل عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: 110 آیین نامه در حوزه پدافند عامل تهیه و 300 مشاور نظام مهندسی در مهندسی نوین و فنی پدافند عامل آموزش دیده اند که امیدواریم مسئولان استانی و کشوری با ورود جدی به حوزه پدافند عامل در راستای رفع مشکلات کشور بردارند.

کد خبر 251238
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز