مسجد میدان کهنه یکی از مکان‌های تاریخی و گردشگری استان قم بوده که متعلق به دوره سلجوقی و قاجاریه است.

مناره‌ای ۹۰۰ ساله در گوشه خاموش شهر

مسجد میدان کهنه تنها یکی از چندین مکان تاریخی و گردشگری استان قم بوده که متعلق به دوره سلجوقی و قاجاریه است و قدمتی 900 ساله دارد.

به گزارش فارس، صدای اذان از حرم مطهر حضرت معصومه(س) به گوش می‌رسد و مردم در تلاطم هستند تا خود را به نماز جماعت برسانند.

عده‌ای برای اقامه نماز به حرم مطهر و برخی هم به سمت مسجد امام حسن عسگری روانه هستند، هرکسی نسبت به نزدیکی مسیرش مکانی را برای خواندن نماز انتخاب می‌کند و مسجد میدان کهنه هم یکی از مساجدی است که مردم و البته بیشتر کسبه برای اقامه نماز به سمت آن می‌روند.

مسجدی با مناره‌‌ای قدیمی که مشخص است قدمت چند صد ساله دارد و شاید فقط عده‌ای از این موضوع آگاه باشند و قدمت این مسجد را بدانند.

حاج محمد بیش از پنجاه سال است که برای نماز به این مسجد می‌رود ولی از قدمت و ویژگی بارز آن خبری ندارد و نمی‌داند که این مسجد قدمتی 900 ساله دارد و نخستین مناره ساخته شده در ایران و سومین در جهان اسلام است.

البته فقط او نیست که از قدمت مسجد و شاخص بودن مناره‌اش بی‌خبر است بلکه بسیاری از مردم اطلاعی ندارند و فقط برای فریضه نماز وارد این مسجد شده و پس از اتمام آن خارج می‌شوند.

به دلیل نبودتبلیغات و اطلاع‌رسانی کافی بسیاری از مردم خود استان قم از جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تاریخی آن اطلاعات درستی ندارند و همین امر موجب شده تا نتوانند به خوبی زائران را نیز در این زمینه راهنمایی کنند.

اگر مردم هر استانی نسبت به مکان‌های مختلف گردشگری و جاذبه‌های استان اطلاعات دقیق و جامعی داشته باشند قطعاً وقتی با یک گردشگر مواجه می‌شوند می‌توانند به او کمک کنند تا مکان‌های زیادی را بازدید کند ولی در غیر‌این صورت خود نیز از مکان‌های شگفت‌انگیز موجود در استان بهره‌ای نمی‌برند.

مسجد میدان کهنه یکی از مکان‌های تاریخی و گردشگری استان قم بوده که متعلق به دوره سلجوقی و قاجاریه است.

در کنار این مسجد مناره‌ای به ارتفاع 25‌متر وجود دارد که سومین مناره جهان اسلام و نخستین مناره احداث شده در ایران بوده و قطر قسمت پایینی این مناره 3/5‌متر است.

این مناره در سال 291 هجری قمری ساخته شده و جدار این مناره‌ آجری بدون تزیینات است و مناره با گذشت زمان فرسوده شد و قسمت‌هایی از آن فرو ریخت.

در سال 1191 هجری قمری مرمت و ماذنه جدیدی در بالای آن ساخته شد و خوشبختانه مناره اخیراً مرمت شده است و راهروی این مناره در مسجد میدان کهنه قرار دارد.

اگر راجع به این‌گونه مکان‌ها به مردم خود استان اطلاعات دقیقی داده شود حداقل آنها از وجود چنین مکان‌هایی آگاه می‌شوند و قدر این‌گونه اماکن تاریخی را می‌دانند و می‌توانند بخشی از اوقات فراغت خود را صرف بازدید از اماکن تاریخی کنند.

حسین شکری یکی از شهروندان قمی می‌گوید: شهر قم اماکن تاریخی و گردشگری بسیاری دارد ولی کویری بودن این منطقه موجب شده تا مردم برای تفریح هیچ حسابی روی استان باز نکنند و ذهنیتشان از اماکن تفریحی فقط مناطق سرسبز باشد.

وی ادامه می‌دهد: اگر تنها چند کیلومتر از استان قم خارج شویم به روستا‌هایی می‌رسیم که آب و هوای مطلوبی داشته و از درختان سرسبز پوشیده هستند.

شکری با بیان این‌که کشف مناطق دیدنی از اهمیت زیادی برخوردار است، می‌افزاید: با همه تصوراتی که از استان قم در ذهن مردم بوده طبیعی است که از این شهر به‌عنوان شهری با هوای گرم و کویری یاد شود اما اگر افراد مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهر را هم ببینند قطعاً نظرشان تغییر می‌کند.

با توجه به حرف مردمی که قم را می‌شناسند و به مناطق دیدنی و جاذبه‌های گردشگری آن سر زده‌اند می‌توان این استان را برای یک مسافرت چند روزه انتخاب کرده و از مکان‌های مختلف آن دیدن کرد.

اماکن تاریخی این استان برای بازدید و روستا‌های اطراف آن برای تفریح و خوش‌گذرانی گزینه‌های مناسبی هستند که می‌توانند ساعاتی خوش را برای ما به ارمغان بیاورند.

مسئولان امر در این زمینه باید در قالب‌های مختلف اماکن دیدنی این استان را به مردم به‌ویژه زائران معرفی کنند تا آنها علاوه بر استفاده معنوی و زیارتی- سیاحتی هم در این شهر داشته باشند.

نقش صدا و سیما و رسانه‌ها هم در این میان می‌تواند بسیار مهم باشد که با به تصویر کشیدن و گزارش گرفتن از این‌گونه اماکن آگاهی کافی به مردم بدهند و به جذب توریسم و گردشگر به این استان کمک کنند.

با همه اینها اگر یک شهروند قمی هستید و یا به‌عنوان زائر می‌خواهید به این استان سفر کنید مکان تاریخی مسجد کهنه و مناره 900 ساله آن را فراموش نکنید چراکه با این کار هم بر اطلاعات خود افزوده و هم به حفظ تاریخ کمک کرده‌اید.

کد خبر 250288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز