سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدیر دفتر کتاب وزارت ارشاد از بررسی مجدد رمان «زوال کلنل» در صورت درخواست ناشر آن خبر داد. این کتاب را سال ۸۷ نشر چشمه به ارشاد سپرد اما با تعلیق فعالیت این ناشر در سال ۹۰، کتاب مذکور از طریق یک ناشر دیگر به نام «چرخ» دوباره به ارشاد رفت.

کلنل

با این حال هم مدیر دفتر کتاب و هم مدیر این موسسه انتشاراتی تاکید کردند که کتاب مذکور برخلاف اعلام برخی رسانه‌ها، هنوز مجوز نشر نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز دو روزنامه سراسری در صفحه نخست خود از صدور مجوز برای رمان «زوال کلنل» نوشته محمود دولت‌آبادی خبر داده‌اند. این کتاب سال 1387 از سوی نشر چشمه برای اخذ مجوز به اداره کتاب - که اکنون نام آن به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی تغییر یافته است - ارسال شد.

زمستان سال 90 اما، فعالیت‌های نشر چشمه از طرف وزارت ارشاد به حالت تعلیق درآمد تا اینکه 23 بهمن امسال هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران، رای نهایی در خصوص این ناشر را صادر کرد که به موجب آن نشر چشمه می‌تواند از 24 اسفند امسال فعالیت خود را از سربگیرد.

روز گذشته بهرنگ کیائیان مسوول دفتر نشر چشمه در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها، ضمن تائید تداوم فعالیت‌های نشر چشمه، از طریق نشرهای زاوش، چرخ و باران میشان، در عین حال گفت: بدون شک با راه‌اندازی نشر چشمه، آنچه برای ما در اولویت است، تجدید چاپ کتاب‌های قبلی‌مان است که با تعلیق چشمه، معوق ماندند و ثبت درخواست جدید برای کتاب‌های تازه به اداره کتاب و اخذ مجوز نشر، برای نشر چشمه در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

علی شجاعی صائین مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت رمان «زوال کلنل» نوشته محمود دولت‌آبادی که 5 سال پیش از سوی نشر چشمه برای اخذ مجوز تحویل اداره کتاب شده بود، گفت: شنیدم که آقای دولت‌آبادی نظرشان این است که کتابشان در قالب نشر چشمه منتشر شود.

مدیر دفتر کتاب ادامه داد: اگر این شنیده‌های من درست باشد، طبیعتاً کتاب مذکور باید از طرف این ناشر به دفتر کتاب بیاید و از آنجا که هنوز حکم رفع تعلیق نشر چشمه به ما [دفتر کتاب] ابلاغ نشده، بدیهی است که اتفاق خاصی در خصوص وضعیت این کتاب هم نیفتاده باشد.

وی در عین حال تاکید کرد: چنانچه حکم نهایی در مورد این ناشر به ما ابلاغ شود و در صورتی که ناشر خواستار بررسی مجدد کتاب یادشده باشد، طبق قانون ما مجدداً آن را بررسی خواهیم کرد اما همانطور که گفتم این ناشر هنوز فعالیتش را از سرنگرفته و یا دست کم حکم آن به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ابلاغ نشده است.

در همین حال سیدروزبه کیائیان موسوی مدیر مسئول نشر «چرخ» در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تائید اینکه این کتاب از سوی این ناشر برای اخذ مجوز به دفتر کتاب داده شده، در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد این کتاب مجوز گرفته است؟ گفت: کتاب «زوال کلنل» هنوز مجوز نگرفته است اما قول‌هایی در این خصوص داده شده است.

وی در توضیح بیشتر تاکید کرد: البته زمان مشخصی را برای این کار نگفته‌اند اما برنامه‌ریزی ذهنی ما این است که ظرف دو، سه هفته دیگر این اتفاق خواهد افتاد و کتاب مجوز می‌گیرد.

مدیر مسئول نشر «چرخ» در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع را به شما اعلام کرده‌اند یا این فقط استنباط شماست؟ گفت: خیر. اعلامی در کار نیست و این کتاب دارد بررسی می‌شود و تنها صحبت‌هایی در این زمینه شده و همین باعث می‌شود که ما این استنباط را داشته باشیم، نه اینکه چیز مکتوب و مستندی به ما ابلاغ کرده باشند.

توضیح اینکه در سایت خانه کتاب، نشر «چرخ» در سال جاری (1392) به عنوان یک ناشر خصوصی با شماره پروانه موقت 11444 به ثبت رسیده است. این در حالی است که کاوه کیائیان مدیرعامل نشر «چشمه» امروز در یکی از روزنامه‌ها از نشر چرخ به عنوان یکی از ناشران زیرمجموعه چشمه نام برده و اعلام کرده که کتاب «زوال کلنل» قرار است پیش از نوروز 93 از سوی این ناشر و احتمالاً با تیراژ کم‌سابقه 50 هزار نسخه‌ای منتشر شود.

کد خبر 250092
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز