یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آمار واقعی اعتیاد در دانشگاه‌ها گفت: مطالعات صورت گرفته در این زمینه عدد حدود ۲ درصد را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدضیاء هاشمی در نشستی خبری با بیان اینکه گاهی در رسانه‌ها درباره میزان اعتیاد بین دانشجویان عددهای بالای 10 درصد مطرح می‌شود، اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که عدد واقعی اعتیاد در دانشگاه‌ها بسیار کمتر از این مقدار بوده و حدود دو درصد است.

وی با بیان اینکه اعتیاد یکی از آسیب‌های اجتماعی دامن‌گیر جامعه ما است، تصریح کرد: در این زمینه باید فعالیت‌های مدبرانه و مبتنی بر تحقیقات کارشناسی برای پیشگیری در سطح جامعه و دانشگاه‌ها انجام شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه بعضا آمارهایی که دراین زمینه مطرح می‌شود با بزرگ‌نمایی همراه است، خاطرنشان کرد: متوسط اعتیاد در دانشگاه‌ها به مراتب کمتر از میزان شیوع اعتیاد در سطح جامعه است. هر چند که همان میزان اندک نیز در بین دانشجویان یک آسیب است و باید مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار گیرد.

هاشمی با بیان اینکه با همکاری سازمان دانشجویان برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و ترویجی و آموزش مهارت‌های زندگی در نظر گرفته شده است، گفت: فعالیت‌های علمی، فرهنگی و مشاوره‌ای در حال انجام است و برای توسعه آنها نیز برنامه داریم.

وی ایجاد فضای پرنشاط و پویا در دانشگاه را موثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار کرد: هرچه زمینه حضور دانشجویان در فعالیت‌های دانشجویی و تعامل بین دانشجو و استاد بیشتر باشد دانشجویان کمتر در معرض این آسیب‌ها قرار می‌گیرند. از سوی دیگر هر چه نارضایتی و کاهش امید به آینده بیشتر باشد آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه نیز بیشتر خواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم پیوند دانشگاه را با جامعه قطع کنیم، تصریح کرد: این پیوند مثبت است؛ اما عوارضی نیز دارد که بخشی از آسیب‌های اجتماعی به دانشگاه وارد می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به تعریف درست اعتیاد و معتاد گفت: معتاد کسی است که مصرف مواد مخدر را به شکل مرتب دارد و نمی‌تواند از آن دست بکشد. بنابراین آن چیزی که در عرف عام از اعتیاد مطرح می‌شود شامل سیگاری‌ها نیست.

وی تاکید کرد: ما حق نداریم به کسی که سیگار می‌کشد انگ معتاد بزنیم و اگر ما شاخص‌هایی را به نادرستی برای خود مطرح کنیم و بگوییم که اعتیاد در دانشگاه‌ها زیاد است همان سیاه نمایی است.

هاشمی با بیان اینکه ما مصرف سیگار را در دانشگاه‌ها مثبت نمی‌دانیم، خاطرنشان کرد: درباره همان حدود دو درصد معتاد دانشگاهی نیز نگرانیم و باید برنامه‌های خرد و کلان در سطح دانشگاه‌ها و جامعه برای پیشگیری از این موضوع انجام شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: ما نمی‌توانیم تنها به سراغ معتادان برویم و به درمان آنها بپردازیم؛ بلکه باید با ایجاد برنامه‌های پیشگیرانه باعث کاهش زمینه اعتیاد در جامعه و دانشگاه شویم.

هاشمی با یادآوری اینکه ما در جامعه شاهد توزیع مواد مخدر هستیم، تصریح کرد: می‌توانیم در دانشگاه‌ها پیشگیری‌های اولیه داشته باشیم، به طوری که دانشجوی ما تا اندازه‌ای مشغول فعالیت‌های فرهنگی شود که زمینه گرایش به سمت انزوا و افسردگی که بعضا باعث اعتیاد می‌شود، به وجود نیاید. بنابراین وقتی صحبت از نشاط، امید و پویش دانشگاهی می‌کنیم به این دلیل است که جامعه دانشگاهی از این نگرانی‌ها دور بماند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه موافقم که در سال‌های اخیر شاهد رشد مصرف سیگار یا برخی آسیب‌های دیگر در دانشگاه‌ها بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که برخوردهای یک سویه، کنترلی و سلبی نمی‌توانند این مسائل را کنترل کنند، چرا که اگر این گونه بود در سال‌های گذشته این موضوعات کنترل می‌شد. بنابراین باید راه درست را پیدا کنیم که این راه مشارکت و اعتماد به دانشجویان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه هر دانشجویی که مشکل مالی یا خانوادگی دارد معتاد نمی‌شود، گفت: ما باید تبیین درستی داشته باشیم و عوامل ایجاد اعتیاد در دانشگاه‌ را بشناسیم. به همین جهت معتقدیم اگر دانشگاه‌ها فضایی ناامید و مأیوس کننده داشته باشند زمینه اعتیاد نیز افزایش می‌یابد.

هاشمی با تاکید بر آنکه ما نباید واقعیت‌ها را هر چند تلخ انکار کنیم، اظهارکرد: این موضوع به این معنی نیست که باید آمارهای غلط را بپذیریم. بلکه باید واقع بینانه نگاه کنیم و درصدد حل مشکلات و پیشگیری از آنها برآییم. بنابراین نباید فکر کنیم اگر تنها چند معتاد را نجات دهیم مساله حل می‌شود.

وی افزود: ما باید به فکر مسائل رفاهی و معیشتی دانشجویان نیز باشیم که این موضوع در حوزه سازمان دانشجویان در حال پیگیری است. از طرفی باید پیوند مناسبی با خانواده‌ها داشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه با همه این شرایط دانشجو ممکن است با فشارهایی در زندگی مواجه شود، تصریح کرد: دانشجویان باید بتوانند مشکلات را به شکلی مناسب حل کنند و وظیفه ما نیز این است که بتوانیم شبکه‌های اجتماعی و زمینه حمایت از آنها را مثل انجمن‌های علمی، نشریات دانشجویی و ... فراهم کنیم.

وی با اشاره به منشور حقوق دانشجویی که قرار است در آینده نزدیک تدوین شود، تصریح کرد: بخشی از این منشور در این زمینه است که اگر دانشجو مشکلاتی در زمینه‌های خاصی داشته باشد چگونه می‌تواند برای حل آنها از امکانات دانشگاه استفاده کند.

هاشمی فعالیت دفاتر مشاوره و اساتید مشاور را در این زمینه موثر دانست و تاکید کرد: منشور حقوق دانشجویی فقط مربوط به حقوق سیاسی نیست، بلکه حقوق صنفی، فرهنگی، علمی و ... را نیز در بر می‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های فرهنگی باید موجب تقویت باور، اعتقادات و تعلقات دینی شود، اظهارکرد: اگر ما دین را به درستی بشناسیم بدون شک شاهد پیوند خوب فعالیت‌های علمی و فرهنگی با تعلقات دینی خواهیم بود.

هاشمی افزود: فعالیت‌هایی که ناظر به رشد علمی و فرهنگی دانشجویان است مورد تاکید دین بوده ودر عین حال هر فعالیتی که در راستای تقویت اخلاق باشد باعث دین‌مداری نیز خواهد شد.

وی همچنین درباره فعالیت معاونت فرهنگی وزارت علوم در حوزه دینی تصریح کرد: ما به طور خاص فعالیت‌هایی را در حوزه قرآن و توسعه معارف قرآنی داریم که اعتقاد ما این است که اگر رویکرد درستی در زمینه فعالیت‌های دینی ایجاد شود با استقبال خوب دانشجویان مواجه خواهد شد. بنابراین هر حرکت فرهنگی در دانشگاه از جمله فعالیت‌های خاص دینی مثل فعالیت‌های قرآنی، نماز و ... باید با رویکرد علمی باشد.

کد خبر 249840
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز