یکشنبه ۳ تیر ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

گروه سلامت: استفاده از جایگزین‌های مختلف شیر عاملی مهم در کاهش مقاومت نوزاد در برابر بیماری‌ها است.

سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل متحد- یونیسف - در گزارش مشترکی نسبت به کاهش رواج تغذیه با شیر مادر در کشورهای منطقه شرق آسیا و حوزه اقیانوس آرام هشدار داده و خطرات ناشی از این روند را گوشزد کرده‌اند. در این گزارش تاکید شده که کاهش در تغذیه با شیر مادر و استفاده از جایگزین‌های دیگر باعث افزایش نرخ مرگ و میر نوزادان در این منطقه شده است.

 این گزارش در اجلاس سلامت نوزادان در مانیل-پایتخت فیلیپین- مطرح شده و تهیه کنندگان آن تاکید کرده‌اند که تغذیه با شیر مادر قطعاً عاملی مؤثر در سلامت نوزاد است. کارشناسان شرکت کننده در اجلاس مانیل گفته‌اند که باید اقدامات مؤثری در جهت آگاه سازی والدین درباره زیان‌های استفاده از جایگزین‌های شیر مادر صورت گیرد.

 در گزارش سازمان ملل آمده است که تجربه به دست آمده از اجرای برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر در کامبوج نشان داد که این شیوه قطعاً به کاهش چشمگیر در نرخ مرگ و میر نوزادان منجر می‌شود. در مقابل، استفاده از جایگزین‌های مختلف در سایر کشورهای منطقه عاملی مهم در کاهش مقاومت نوزاد در برابر بیماری‌ها بوده است.

 در سال 2000 میلادی از هر ده نوزاد کامبوجی در سن 6 ماهگی، تنها یک نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌شد و با اجرای برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر، در سال 2006 این رقم به 6 نوزاد در هر 10 نوزاد افزایش یافت. این رقم برای سایر کشورهای آسیایی تنها 35 درصد، یعنی حدود 3 نوزاد در هر 10 نوزاد است. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در فاصله سال 2000 تا 2006، نرخ مرگ و میر نوزاد در کامبوج بیش از 30 درصد کاهش یافت و نمی‌توان ارتباط بهبود در این زمینه را با گرایش مادران کامبوجی به تغذیه نوزادان با شیر خود نادیده گرفت.

دکتر چسا لوتر، کارشناس سازمان بهداشت جهانی، به بی‌بی‌سی می‌گوید: ترویج تغذیه با شیر مادر به مسئله هزینه استفاده از جایگزین‌های دیگر ارتباط ندارد بلکه مسئله اصلی تلاش برای جلوگیری از مرگ و میر نوزادان در کشورهای در حال توسعه است.

به گفته وی، به خصوص در مناطق محروم از آب پاکیزه و بهداشت عمومی، آماده کردن شیر خشک و سایر جایگزین‌ها بدون آلودگی به عوامل بیماری زا، تغذیه با شیر مادر قطعاً به نفع نوزادان است. اما حتی در کشورهای پیشرفته نیز تحقیقات نشان داده که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند از رشد بهتری برخوردارند و کمتر در معرض ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 قرار می‌گیرند.

 این در حالی است که در مناطق مختلف کامبوج، مشاهده پوسترهایی با تصویر مادری در حال شیردادن نوزاد خود کاملاً عادی است. همچنین، مقامات محلی در مناطق روستایی کامبوج تسهیلات مناسبی را برای استفاده مادران شیرده ایجاد کرده‌اند.

شرکت کنندگان در اجلاس مانیل تاکید دارند که سایر کشورهای منطقه نیز باید از نمونه کامبوج پیروی کنند. آنان همچنین خواستار اقدامات بیشتری برای مقابله با تبلیغات گسترده شرکت‌های تولید کننده شیر خشک و غذاهای جایگزین شده‌اند و جمعی از طرفداران تغذیه با شیر مادر در برابر ساختمان محل برگزاری اجلاس مانیل علیه این شرکت‌ها دست به تظاهرات زدند.

 به گفته یکی از شرکت‌کنندگان در اجلاس مانیل، بسیاری از خانواده‌ها در کشورهای شرق آسیا بر این تصور هستند که شیر خشک برای نوزاد بهتر از شیر مادر است و این درحالی است که اتحادیه تولیدکنندگان شیر خشک در فیلیپین برای جلوگیری از اجرای مقررات جدید عرضه این محصول به اقدام حقوقی متوسل شده‌اند.

کد خبر 24977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز