همشهری آنلاین: منابع هندی اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافق هسته‌ای ژنو، یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار طلب نفتی خود از دهلی نو را مطالبه کرده است.

به گزارش ایرنا خبرگزاری رویترز به نقل از منابع هندی با اعلام این خبر افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار دریافت یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار از پول‌های نفتی بلوکه شده خود در هند بر پایه توافق هسته‌ای تهران با گروه ١+٥ شده است.

رویترز تاکید کرده است: چنانچه دهلی نو این موضوع را بپذیرد، هند پس از ژاپن و کره جنوبی سومین کشوری است که پس از اجرایی شدن فاز نخست توافق هسته‌ای ژنو بخشی از درآمدهای نفتی بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران را می‌پردازد.

پیش ازاین دولت ژاپن بخشی از بدهی‌های نفتی خود را به ایران پرداخت کرد و کره جنوبی نیز قرار است بخشی از این پول را به حساب ایران منتقل کند.

یک منبع مطلع هند مدعی شد: سه میلیارد دلار ازپول نفت ایران در دست پالایشگران هندی است و بخش دیگری از پول‌های بلوکه شده ایران در یک حساب بانکی در بانک یو سی او (UCO) هند به ارز روپیه هند نگهداری می‌شود.

بر پایه توافق هسته‌ای ژنو که ٢٤ نوامبر میان ایران و گروه ١+٥ حاصل شد تهران می تواند در هشت قسط چهار میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار را از درآمدهای نفتی بلوکه شده خود در بانک‌های خارجی دریافت کند.

ژاپن روز اول فوریه (١٢ بهمن) در نخستین قسط، ٥٥٠ میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده نفتی ایران را پرداخت کرد.

کد خبر 249515
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز