گروه ادب و هنر: اولین گردهمایی چاپخانه‌داران سراسر کشور، بعد از ظهر روز یکشنبه 3 تیر، به دعوت سازمان‌های دولتی، در پارک پردیسان تهران برگزار می‌شود تا مشکلات و چالش‌های فراروی صنعت چاپ بررسی شود این در حالی است که کارشناسان، منتقد تصدی‌گری دولت بر صنعت چاپ هستند.

گرچه کارشناسان  از کاهش تصدی‌گری دولت می‌گویند اما جالب این که این گردهمایی با ارسال دعوت‌نامه رسمی از وزرای ارشاد، صنایع و بازرگانی، رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی‌، اجتماعی، صنایع، مخبر کمیسیون بودجه، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از نمایندگان این شورا و همچنین جمعی از معاونان و مدیرکل‌های وزارتخانه‌های ارشاد، صنایع و بازرگانی برگزار می‌شود تا اولین گردهمایی صنفی چاپخانه‌داران سراسر کشور  به دعوت نهادهای دولتی برپا شود.

در همین حال عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر لزوم از بین رفتن تصدی‌گری دولت بر صنعت چاپ تاکید می‌کند و می‌گوید: تصدی‌گری دولت در این بخش اثرات سوء و سرنوشت نامعلومی را برای صنعت چاپ در ایران رقم زده است.

امیررضا خادم معتقد است به بخش اقتصادی صنعت چاپ کمتر توجه شده است، از این رو بهره اقتصادی این صنعت به حداقل رسیده است. به طوری که صنعت چاپ در برنامه‌ریزی اقتصاد کشور وضعیت نامشخصی دارد و اصلا معلوم نیست که آیا این صنعت متولی دارد یا نه!

وی با اشاره به ضرورت کاهش تصدی‌ گری دولت در صنایع به ویژه صنعت چاپ یادآور شد: متأسفانه دولت حمایت از صنعت چاپ را با تصدی ‌گری اشتباه گرفته است و این در حالی است که انتظار می‌رود دولت به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این صنعت حمایت کنند. اما تا به امروز شاهد هیچگونه حمایتی در این بخش از سوی دولت نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: تصدی‌گری دولت در صنعت چاپ باعث شده است که بخش خصوصی نیز کمتر در این بخش به فعالیت بپردازد و سرمایه خود را از این بخش به بخش دیگر انتقال دهد. برای رفع این معضل تاکنون در مجلس شورای اسلامی دیدارهایی با اهالی صنعت چاپ و نشر داشته‌ایم و بر آنیم تا با تمام قوا مشکلات این صنف را مرتفع کنیم.

هم اکنون 9 هزار پروانه چاپ از سوی دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح کشور صادر شده است که از این تعداد بین 100 تا 500 چاپخانه فعال هستند. این را جلال ذکایی ، مدیر دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که  در گفتگو با مهر می‌گوید و از ایجاد نخستین بانک اطلاعات صنعت چاپ کشور در محیط وب خبر می‌دهد.

کمبود بودجه و عدم حمایت ارشاد باعث شده تا نهادهای دیگر به تکاپو بیفتند. به عنوان مثال شهرداری تهران در نظر دارد به منظور تجهیز منابع کتابخانه های وابسته به این سازمان 600 میلیون تومان کتاب به طور مستقیم از ناشران مختلف خریداری کند.

به گزارش ایبنا ، در حال حاضر 85 کتابخانه در سطح شهر تهران وجود دارد که وابسته به شهرداری است و به 170 هزار نفری که عضو آنها هستند، خدمات ارائه می‌دهند.  این در حالی است که بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری امسال نسبت به سال گذشته افزایش نداشته و تنها 40 درصد بودجه ای که مورد نیاز بوده،مصوب شده است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 3میلیارد تومان برنامه پیشنهادی ارائه داده که تنها یک‌میلیارد آن مصوب شده است.

از سوی دیگر جواد آریان‌منش عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به ضرورت نوسازی صنعت چاپ اشاره می‌کند و می‌گوید : متأسفانه تمام دستگاه‌های چاپ موجود در کشور بسیار فرسوده هستند و این ماشین‌های چاپ قابلیت سرویس‌دهی به صنعت چاپ در کشور را ندارند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از نوسازی صنعت چاپ گفت: بی‌شک در این راه سرمایه‌های بخش خصوصی به تنهایی از پس نوسازی صنعت چاپ برنخواهد آمد و دولت باید با ارایه تسهیلات مناسب به این بخش، زمینه جایگزینی ماشین‌های کهنه با نو و روزآمد را فراهم کند.

وی با انتقاد از تصدی‌گری دولت در بخش صنعت چاپ گفت: تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش نتوانسته است کاری از پیش ببرد. برای بهبود وضعیت چاپ و نشر در کشور، صنعت چاپ باید به بخش خصوصی واگذار شود.

آریان‌منش ادامه داد: هزینه خرید ماشین‌های چاپ بسیار سنگین است و یک چاپخانه‌دار به تنهایی نمی‌تواند از پس خرید دستگاه‌های چاپ برآید. وامی که به این بخش داده می‌شود بسیار ناچیز است و کفاف نوسازی این صنعت را نمی‌دهد. از این رو ضرورت حمایت بخش دولتی از بخش خصوصی در صنعت نشر به خوبی احساس می‌شود.

با این حال امروز ناشران سراسر کشور دور هم جمع می‌شوند تا دراین‌باره صحبت کنند. اما آیا تا وقتی کارت‌های دعوت بجای امضاهای صنفی ، به مهر سازمان‌های دولتی مزین است، می‌توان انتظاری جز این داشت؟

مشت نمونه خروار

مسئول امور انتشارات استان چهارمحال و بختیاری می‌گوید : در حال حاضر 12 دفتر نشر نیمه فعال در استان چهار محال و بختیاری فعالیت می‌کنند که با عرضه 2 تا 10 کتاب در سال به تدریج از چرخه نشر خارج می‌شوند.

او اضافه می‌کند : امسال مبلغ 80 میلیون ریال در اختیار اداره امور انتشارات چهار محال و بختیاری برای خرید کتاب قرار می‌گیرد که در صورت پرداخت آن ، این اداره 100 نسخه از کتاب های ناشران بومی را برای تجهیز کتابخانه های استان خریداری می‌کند.

کد خبر 24949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز