همشهری آنلاین: شیمیدان‌ها فرایند جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تولید سوخت‌های شبه بنزین از مواد سلولزی مانند ضایعات کشاورزی و جنگلی منجر شود.

pump

به گزارش مهر، "مارک ماسکال" استاد شیمی دانشگاه کالیفرنیا و مجری این تحقیقات گفت: اگرچه فرایندهای بسیار زیادی برای تولید هیدروکربن‌های خطی وجود دارد اما تاکنون هیچ‌کس نتوانسته بود هیدروکربن‌های شاخه‌دار در گستره بنزین بسازد.

سوخت دیزلی معمولی از زنجیره‌های بلند اتم‌های کربن ساخته شده است در حالی که مولکول‌هایی که بنزین را می‌سازند کوتاه‌تر و شاخه‌دار هستند. این تفاوت به آن معناست که بنزین و دیزل در دما و فشارهای مختلفی تبخیر می‌شوند و از این رو موتورهای دیزلی و بنزینی طراحی‌های متفاوتی دارند.

دیزل زیستی که از روغن‌های گیاهی به دست می‌آید اکنون در بازار موجود است و در موتورهای دیزلی اصلاح شده به کار گرفته می‌شود. بنزین گیاهی جایگزین، می‌تواند بازار بسیار بزرگ‌تری را برای سوخت‌های تجدیدپذیر فراهم آورد.

ماسکال می‌گوید مواد اولیه برای این فرایند لولینیک اسید است که می‌توان آن را با استفاده از فرآوری‌های شیمیایی موادی مانند کاه، ذرت و حتی زباله‌های سبز شهرداری تولید کرد. این نقطه آغاز ارزان و عملی است که می‌توان از زیست توده خام با عملکرد بالا تولید کرد.

اما این فرایند بر تخمیر استوار نیست چرا که قرار نیست این سلولزها نخست به قند تبدیل شوند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Angewandte Chemie منتشر شده است.

کد خبر 248711
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز